X
GO
آرشیو از سال 1388 تا مرداد 1399
تاریخ انتشار: چهارشنبه 13 فروردین 1399

روحانی: امروز ضدیت آمریکا علیه ملت ایران آشکارتر است/کمک به کسب و کارهایی که دچار مشکل شدند

رئیس‌جمهور گفت: حدود 10 میلیارد دلار برای رفع مشکل کسب و کارهای که در این مدت دچار مشکل شدند در نظر گرفته‌ایم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی امروز در جلسه هیات دولت با اشاره به مشکلاتی که برای برخی کسب و کارها در چند ماه اخیر ایجاد شده است اظهار داشت: با وجود این که در شرایط تحریم قرار داریم حدود 10 میلیارد دلار برای رفع مشکلات کسب و کارهای که دچار مشکل شده‌اند در نظر گرفته‌ایم که بخشی به عنوان تسهیلات و بخشی به عنوان کمک‌های بلاعوض و بخشی به عنوان بسته‌های که به خانواده‌های که دچار مشکل شده‌اند پرداخت خواهد شد.

وی با بیان اینکه در شرایط تحریم تسهیلاتی که یک قلم آن 75 هزار میلیارد تومان بود در نظر گرفتیم، افزود: در طرح دوم فاصله گذاری اجتماعی 30 درصد کاهش ابتلا داشتیم و طبق نظر کارشناسان هر دو طرح اول و دوم فاصله گذاری اجتماعی مفید بوده است. ما تلاش کردیم از تجربه همه استفاده کنیم ولی خودمان را اسیر تجربیات دیگران نکردیم.

روحانی تصریح کرد: طرحی که متخصصان ما طراحی کردند و قدم به قدم اجرا و پیاده کردیم و در این 10 الی 12 روز قدم‌های بیشتری برداشتیم و کار را کمی سخت تر کردیم برای حفظ و سلامت همه مردم بود و ممکن است امروز سفر مردم و یا حضور آن‌ها در طبیعت با مشکل مواجه شده باشد ولی این تصمیم برای سلامتی تمامی جامعه اتخاذ شده است. دیروز تصمیماتی گرفتیم که شاید کار را کمی سخت‌تر کند و هر کس مبتلا شد باید به خود او خانواده‌اش و محل کارش اطلاع داده شود و اگر کسی تخلف کند مشمول مجازات قانونی می‌شود. همه اینها برای این است که ما از این مرحله هم به خوبی عبور کنیم.

رئیس‌جمهور با تشکر از پزشکان، پرستاران، کادر درمان و همه نیروهای که در اجرای این طرح‌ها کمک کردند گفت: این‌ها به خاطر این است که طراحی ما با توجه به تجربیاتی که از دوران جنگ داشتیم بر مبنای بدبینی شدید صورت گرفت و تصمیم گیری شد به همین دلیل فروشگاه‌ها و انبارهای ما اکنون پر هستند. در حالی که برخی کشورهای غربی با این که فرصت بیشتری داشتند هم تخت و هم وسایل تنفسی و مواد غذایی کم آوردند و حتی برای تهیه ماسک در بیمارستان‌ها مشکل دارند. همین دیروز یک مقام آمریکایی که البته تخصصی هم ندارد گفته بود در بیمارستان‌ها ماسک‌های N95 را ضدعفونی کنند و باز هم از آن‌ها استفاده کنند. در این مدت دیدیم که کشورهای بزرگ و پر مدعا دچار مشکل شدند اما ملت ما به خاطر انسجام، مدیریت خوب، فداکاری کادر پزشکی و همه نیروها دست به دست هم دادند و دچار مشکل چندانی نشدیم.

روحانی اضافه کرد: ما از روزهای اول تلاش کرده‌ایم برای کسب و کارهای که در این مدت دچار مشکل می‌شوند تسهیلاتی در نظر بگیریم. طبق برآورد ما 10 رسته هستند که دچار مشکل شده‌اند مانند بخش‌های که به سفر و تفریحات مردم مربوط می‌شود، رستوران‌ها، هتل‌ها، بخش حمل و نقل و غیره که تسهیلات مورد نظر برای کمک به آنها در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: همه این اقداماتی که گفتم را در کنار کارهای صدا و سیما ، تدریس در صدا و سیما و فضای مجازی، تلاش هنرمندان برای شادی و تفریح مردم ، تولید گرانی که غذا و نیازمندی‌ها و مواد بهداشتی مردم را تهیه کردند. نقش بهداشت و درمان و غیره را کنار هم بگذارید می‌بینید که کار بسیار عظیم و بزرگی در این کشور انجام شده است.

روحانی تأکید کرد: ملت  ما در این مدت پاسخ بزرگی به همه یاوه‌گوهای غرب داد. جالب است خودشان در کشورهای هستند که تخت بیمارستانی نیست و از ترس جرأت نمی‌کنند بیرون بروند اما هنوز به دروغگویی‌های خود درباره ایران ادامه می‌دهند. در این شرایط که همه مردم به هم و ارگان کشور اعتماد دارند باید این سرمایه اجتماعی را حفظ کنیم و بعد از عبور از این شرایط در این سال جهش تولید واقعا برای جهش تولید فعالیت خود را چند برابر کنیم.

رئیس جمهور همچنین خطاب به مردم ایران گفت: شما در این ایام در خانه ماندید و ما در دولت نیروهای مسلح و همه نیروها در پالایشگاه‌ها، تصفیه خانه‌ها، تامین برق، امنیت جامعه، تولید  و پزشکان و پرستاران عزیز که در این مدت فعالیت کردند سعی کردیم کار خود را به درستی انجام دهیم همه این نیروها کار عظیمی انجام دادند و در روزهای آینده با پایان این اوضاع باید کارمان مضاعف باشد و این روزها را جبران کنیم.