X
GO
آرشیو از سال 1388 تا مرداد 1399
تاریخ انتشار: یکشنبه 03 آذر 1398

رفاهی خبر داد: گزارش 11 تخلف انتخاباتی در سجام

مدیرکل پیشگیریهای مردمی و مشارکت های مدنی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه خبر داد: تاکنون 11 گزارش از تخلفات و جرایم انتخاباتی در سامانه سجام دریافت شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر به نقل از روابط عمومی معاونت اجتماعی قوه قضاییه، سید علی اصغر رفاهی در یک نشست خبری پیرامون آخرین آمار و اطلاعات سامانه سجام به عنوان مهمترین اقدام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت: استان گیلان یک مورد تبلیغات زودهنگام، استان خراسان رضوی دو مورد تبلیغات زودهنگام و یک مورد تهدید به اغتشاش در برگزاری انتخابات، استان آذربایجان غربی دو مورد تبلیغات زودهنگام، یک مورد تهدید به اغتشاش در انتخابات، یک مورد دامن زدن به اختلافات قومی، در استان کرمانشاه دو مورد تبلیغات زودهنگام در فضای مجازی و در استان چهار محال و بختیاری یک مورد تبلیغات زود هنگام در فضای مجازی گزارش شده است.

 

مدیر کل پیشگیریهای مردمی و مشارکت مدنی قوه قضاییه بیان کرد: در سامانه سجام درباره اینکه گزارش های دریافتی مستند و قابل ارسال به دستگاه های ذیربط باشد، دقت نظر وجود دارد و در این راستا از مجموع 11 گزارش دریافتی، تاکنون دو گزارش از استان گیلان و خراسان رضوی قابل پیگیری و 9 مورد دیگر در دست بررسی قرار دارد.

 

رفاهی با اشاره به استفاده از ظرفیت های سامانه سجام در انتخابات افزود: هدف ما این است که با احصاء مصادیق و جرایم انتخاباتی و بکارگیری ظرفیت ناظران مردمی، از انتخابات به عنوان یکی از دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی صیانت داشته باشیم.

 

وی ادامه داد: همچنین تلاش داریم کمک کنیم انتخابات در زمینه های ثبت نام، تبلیغات، مواعد قانونی هزینه های انتخاباتی برگزاری انتخابات، تایید صلاحیت ها  در کمال صحت و سلامت برگزار شود،  البته دخالتی در وظایف قانونی شورای نگهبان و وزارت کشور  نداریم و فقط گزارش های دیده بانان را ارسال می کنیم.

 

رفاهی اظهار داشت: تاکنون حدود 92 هزار نفر به عنوان دیده بانان پیشگیری و ناظران مردمی داوطلبانه در سامانه سجام ثبت نام کرده اند و این ظرفیت بسیار بالایی است که برای پیشگیری از آسیبهای اولویتی در قوه قضاییه ایجاد شده است.

 

وی درباره پیشگیری از جرایم و تخلفات انتخاباتی در بستر سامانه سجام گفت: برای این کار اقدامات بسیاری در ستاد ساماندهی انجام شده است، مهمترین مصادیق تخلفات و جرایم انتخاباتی مشخص شده است. این مصادیق به دادگستری های سراسر کشور ابلاغ شده است تا دیده بانان به این موضوعات توجه کنند.

 

رفاهی درباره مصادیق جرایم و تخلفات انتخاباتی اذعان کرد: استفاده مستقیم و غیر مستقیم از امکانات دولتی و بیت المال و موسسات عمومی وابسته به دولت برای کاندیدای خاص، سوء استفاده احتمالی مسئولان استانی و محلی اعم از لشگری و کشوری از مقام یا جایگاه خود له یا علیه برای نامزدهای انتخابات، بهره گیری ابزاری  از اقوام و اقلیت های قوی و مذهبی و دادن وعده های غیر قابل تحقق به آنها، اخلال و اختلال و بی نظمی و تعرض به نشست ها و اجتماعات انتخاباتی مجاز و قانونی، تخریب ، توهین و افترا به نامزدهای رقیب، سیاه نمایی و تخریب چهره نظام مقدس جمهوری اسلامی شش محور مهم جرایم و تخلفات انتخاباتی است.

 

این مستشار قضایی اضافه کرد: دخالت در انتخابات با استفاده از سمت مجعول یا به هر نحوی که غیر قانونی باشد، تبلیغ علنی و غیر علنی استانداران، فرمانداران و سایر مقامات له یا علیه نامزدهای انتخاباتی، اظهارات نامزدها و طرفداران آنها علیه یکدیکر، ارسال پیامک های مشکوک مبتنی بر قطع یا بر قراری یارانه نقدی، ارسال پیامک های تهدیدی تطمیعی به نفع نامزدهای انتخاباتی خاص، خرید و فروش رای، وعده تامین آب، برق، گاز، تلفن،احداث جاده یا سایر اقدامات رفاهی توسط نامزدهای انتخابات، واگذاری اماکن دولتی و عمومی به برخی نامزدها برای برپایی نشست های تبلیغاتی، مداخله دهیاران در امر تبلیغات به نفع نامزدی خاص، تبلیغاتی کردن اقدامات و فعالیت های جاری منطقه به نفع نامزد انتخاباتی خاص و انتشار شایعات به نفع یا علیه نامزدهای انتخاباتی به ویژه در فضای مجازی از دیگر مصادیق جرایم و تخلفات انتخاباتی است.

 

مدیر کل مشارکت های مدنی معاونت اجتماعی قوه قضاییه یادآورشد: از سال 83 در زمان ریاست مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی ستاد پیشگیری تاسیس و اقداماتی در سراسر کشور انجام شد و مردم به عنوان اعضای ستادها انتخاب شدند. بعد از آن این فعالیت ها کمرنگ شد تا اینکه از سال 1394 با دستور معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه ستاد پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه راه اندازی شد.

 

وی اضافه کرد: سامانه سجام به استناد بند پنج اصل 156 قانون اساسی مبنی بر اقدام مناسب برای پیشگیری، بند  د ماده 211 قانون پنجم توسعه، بند دوم ماده 13 قانون الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مبارزه با فساد، اصل هشتم قانون اساسی اصل امر به معروف و نهی از منکر و قانون احترام به آزادی های مشروع و حفظ حقوق شهروندی بازتاسیس شد.

 

رفاهی اظهار داشت: امسال و از زمان تغییر رییس قوه قضائیه چند موضوع به عنوان اولویت در سامانه سجام مشخص شد؛ پیشگیری از تهیه و توزیع مواد مخدر، پیشگیری از تهیه و توزیع مشروبات الکلی پیشگیری از تخلفات و جرایم، انتخابات سال 98، پیشگیری از جرایم محیط زیست و منابع طبیعی با اولویت زمین خواری، صیانت از منابع آب، پیشگیری از تخلفات، آسیب ها و جرایم فضای مجازی، پیشگیری از مفاسد اقتصادی، اداری و مالی، پیشگیری از جرایم و حوادث حوزه های کارگری و صنفی  از جمله موضوعات مهم و دارای اولویت در سامانه سجام هستند.

 

مدیر کل مشارکت های مدنی معاونت اجتماعی قوه قضاییه درباره طرح سهمیه بندی و اعلام نرخ جدید بنزین گفت: در راستای بیانیه رییس قوه قضاییه دستگاه قضایی خود را موظف می داند برای رفع مشکلات احتمالی در فرایند اجرا به وظایف قانونی خود عمل کند.

 

وی درباره اقدامات سامانه سجام افزود: در وضعیت فعلی سامانه سجام دو کمک مهم و عمده می تواند داشته باشد؛ کمک اول اینکه در مورد برخی افراد که در نظم و آرامش اخلال ایجاد کردند و مبادرت به اقدامات شرارت آمیز و خلاف موازین قانونی داشتند؛ از همه مردم به ویژه دیده بانان پیشگیری تقاضا می کنیم هر گونه مستندی اعم از عکس، فیلم یا هر مدرک دیگری که دارند را از طریق سامانه مردمی سجام برای ما ارسال کنند تا به دست مقامات انتظامی، امنیتی و قضایی ارجاع دهیم.

 

رفاهی تصریح کرد: برخورد قوه قضاییه در زمینه موضوعات امنیتی و اقتصادی برخورد محکم و تسامح صفر است.

 

وی اضافه کرد: گزارش های مردمی به سامانه سجام علاوه بر ارجاع به دادستان ها، وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی به کمیته ویژه ای که برای پیگیری موارد مرتبط با طرح سهمیه بندی و اعلام نرخ جدید بنزین با دستور رئیس قوه قضاییه تشکیل شده است نیز ارسال می شود.

 

رفاهی بیان کرد: مردم دغدغه مند و دیده بانان پیشگیری از وقوع جرم هرگونه افزایش قیمت نامتعارف را به سامانه سجام گزارش دهند تا در سریعترین زمان ممکن به مسئولان امنیتی، قضایی و اجرایی ارسال کنیم.