X
GO
آرشیو از سال 1388 تا مرداد 1399
تاریخ انتشار: چهارشنبه 19 تیر 1398

دبیر ستاد حقوق بشر در گفتگو با سفیر آلمان درباره برجام مطرح کرد: شفافیت آری، محدودیت خیر

سفیر آلمان در تهران، روز سه شنبه 18 تیرماه 1398 با دبیر ستاد حقوق بشر دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر،در این دیدار که در مقر ساختمان ستاد حقوق بشر قوه قضائیه برگزار شد، دکتر لاریجانی ضمن تاکید بر لزوم احترام متقابل کشورها به یکدیگر، بیان داشت کشورها باید تلاش خود را معطوف به درک متقابل از یکدیگر نموده و مانند رئیس جمهور های آمریکا صرفاً به دنبال نمایش نباشند.

دبیر ستاد حقوق بشر تاکید کرد؛ جهان تنها اروپا نیست و نقاط دیگر را نیز شامل می شود که باید به همه آنها توجه کافی نمود.

لاریجانی همچنین در مورد لزوم مبارزه با تروریسم اظهار داشت:  تروریسم خوب و بد معنایی ندارد و آلمان باید موضع حمایتی خود را نسبت به گروهکی همچون منافقین که جنایات هولناکی را مرتکب شده، تغییر دهد.

وی ضمن انتقاد از سیاست کلی کشورهای غربی در حمایت از عربستان سعودی، فروش اسلحه و تجهیزات به این کشور از سوی دول غربی منجمله آلمان را اقدامی غلط و ناشایست دانست.

دبیر ستاد حقوق بشر،  ضمن اظهار تاسف از اقدامات ارتکاب یافته توسط داعش و نابودسازی تمدن ها، حمایت واشنگتن از این گروه را تاسف برانگیز خواند و افزود:  متاسفانه شاهد نضج نژادپرستی درکشورهای غربی می باشیم. موضوع مهمی که مایل به گنجاندن آن در فهرست گفتگوهای دوجانبه هستیم.

مایکل کلور برشتولد سفیر آلمان، در این دیدار، به طرف ایرانی گفت: آلمان میزان صادرات سلاح های خود به عربستان را بسیار کنترل کرده و به نسبت دیگر کشورها، صادرات به مراتب کمتری به این کشور دارد.

وی افزود:  برخی احزاب در آلمان خواستار قطع کامل فروش تسلیحات به عربستان می باشند و این موضوع به جد در دستور کار مجلس قرار دارد.

سفیر آلمان همچنین با اشاره به توافقنامه هسته ای ایران با طرف غربی تاکید کرد: برجام نشان داد که ایران کشوری پایبند به تعهدات بین المللی است.

دکتر لاریجانی ضمن اشاره به لزوم پایبندی اروپا به تعهدات خود درباره برجام، تاکید کرد که ایران براساس موازین اسلامی، اعتقادی به ساخت سلاح هسته ای ندارد، لیکن استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای بحث دیگری است.

دبیر ستاد حقوق بشر همچنین در اینباره؛  عبارت "شفافیت آری، محدودیت خیر" را مطرح کردند.

طرفین در پایان ضمن تبادل نظر در خصوص برخی تحولات حقوق بشری اعم از اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر در ایران و کاهش چشمگیر اعدام ها، ماده 91 قانون مجازات اسلامی، ضرورت عدم سو استفاده ابزاری از واژه و مفهوم حقوق بشر،  نسبت به تداوم این طیف از رایزنی ها در آینده اظهار علاقه نمودند.

همچنین سفیر آلمان در این دیدار با اهدای کتابی به دکتر محمدجواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر هدف از این دیدار را تبادل نظر بیشتر در خصوص موضوعات مورد علاقه طرفین اعلام کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر در این ملاقات آقایان دکتر تفرشی معاون امور بین الملل ستاد حقوق بشر و دکتر توماس دیت رئیس بخش سیاسی سفارت آلمان در تهران نیز حضور داشتند.

 

دیدار لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر با سفیر آلمان

 

بیشتر بخوانید: پیشنهاد استرالیا برای برگزاری دور بعدی گفتگوهای حقوقی و قضائی در کانبرا

 

بیشتر بخوانید: تصاویری از دیدار دبیر ستاد حقوق بشر با سفیر آلمان