X
GO
آرشیو از سال 1388 تا مرداد 1399
تاریخ انتشار: چهارشنبه 03 مهر 1398

خدائیان خبر داد: برقراری ارتباط الکترونیکی بین دفاتر اسناد رسمی و واحد‌های ثبتی تهران با شهرداری‌ها

مراسم همکاری مشترک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و شهرداری تهران درخصوص اجرای کاداستر املاک و مستغلات شهرداری تهران برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، آیین امضای سند همکاری مشترک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و شهرداری تهران در خصوص اجرای کاداستر املاک و مستغلات شهرداری تهران با حضور ذبیح‌الله خداییان رئیس سازمان ثبت  اسناد و املاک کشور و پیروز حناچی شهردار تهران در ساختمان سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برگزار شد.

محمدنادر محمدزاده، مدیرعامل سازمان املاک و مستغلات شهردارى تهران در این نشست اظهار کرد: توفیق شد خدمت بزرگواران شاهد تبادل تفاهم نامه اى باشیم که اثر جدى در یکى از مهم ترین کلانشهرهاى دنیا خواهد داشت.
 
مدیرعامل سازمان املاک و مستغلات شهردارى تهران خاطرنشان کرد: وظیفه ماست که در جهت ثبت و صیانت از دارایى هاى شهردارى اقدام کنیم.
 
وى با بیان اینکه قدم اصلى و مهم با این تفاهم نامه تسهیل کار مردم است گفت: طى یک ماه جزئیات اجرایى این کار را در سازمان ثبت انجام مى دهیم.
 
محمدزاده در پایان ضمن قدردانى از اقدامات همکاران خود اذعان کرد: تجربه نشان مى دهد این نوع همکارى ها با نهادهاى عمومى علاوه بر حفظ بیت المال تسهیل امور مردم و قانون را در پى خواهد داشت.
 
دکتر ذبیح الله خدائیان، رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در این نشست ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس و یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس گفت: شهرداری  تهران و سازمان ثبت اسناد واملاک کشور روزانه خدمات متعددی را به مردم ارائه می‌دهند و ارتباط تنگاتنگی با مردم دارند، بنابراین همکاری و تعامل این دو دستگاه نقش موثری در تسریع انجام امور، کاهش مراجعات مردمی و پیشگیری از تخلفات دارد.
 
وی افزود: هر یک از این دو دستگاه دارای ظرفیت‌هایی هستند که مکمل یکدیگر است و ممکن است برخی از این دستگاه‌ها دارای امکاناتی باشند که سایر دستگاه‌ها از آن برخوردار نیستند به عنوان مثال شهرداری نقشه‌ای داشته باشد که دستگاه دیگری آن را ندارد و به جای تهیه نقشه می شود از آن استفاده کرد که از موازی کاری پیشگیری و صرفه جویی می‌شود.
 
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بیان کرد: نکته دیگر چالشی است که شهرداری‌ها در کل کشور و تهران در حفاظت و حراست از املاک خود دارد، برخی از این اراضی ممکن است فاقد سند مالکیت باشد و در مواردی املاک با املاک دیگران تداخل دارند و این زمینه تعرض به املاک شهرداری را فراهم می‌کند که همکاری بین سازمان ثبت اسناد و املاک و شهرداری موجب  جلوگیری از تعرض به اراضی می شود زیرا  حد و حدود مشخص و تداخل مرز از بین می‌رود.
 
خداییان بیان کرد: بر این اساس مقرر شد تفاهم نامه‌ای بین شهرداری تهران و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور منعقد شود که با این تفاهم نامه بسیاری از مشکلاتی که وجود دارد برطرف می‌شود.
 
وی افزود: مقرر شد شهرداری مختصات املاکی که در اختیار دارد را در اختیار سازمان ثبت اسناد و املاک قرار دهد تا نسبت به جانمایی و تثبیت آن در کاداستر اقدام و سند کاداستری صادر شود. همچنین مدارکی که در حوزه تحت مالکیت شهرداری است در اختیار سازمان گذاشته می‌شود و سازمان ثبت نسبت به جانمایی و تثبیت آن اقدام می‌کند که این امر می‌تواند مربوط به خیابان‌ها، کوچه‌ها و فضای سبز باشد.
 
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: همچنین در این تفاهم نامه مقرر شد ارتباط الکترونیکی بین دفاتر اسناد رسمی و واحدهای ثبتی تهران با شهرداری‌ها برقرار شود که لازم است به صورت الکترونیکی باشد.
 
خداییان  بیان کرد: همچنین عوارضی که باید اخذ شود از طریق الکترونیکی باشد و امکانی فراهم شده که شهرداری بتواند نسبت به تصدیق اصالت حدنگاری که دارای شماره الکترونیک است اقدام کند و این موضوع از بسیاری جعل‌ها جلوگیری خواهد کرد.
 
طبق گزارش میزان، رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: در این باره کارگروهی مشخص می شود متشکل از همکاران ما در شهرداری و سازمان ثبت که بر اجرای این تفاهم‌نامه نظارت کنند و از همکاری خوب شهردار تهران نیز تشکر می‌کنم و امیدوارم این موضوع فتح بابی باشد که این دو نهاد با هم همکاری بیشتری داشته باشند.