X
GO
آرشیو از سال 1388 تا مرداد 1399
تاریخ انتشار: دوشنبه 06 مرداد 1399

حق ایران در صیانت از حقوق شهروندان جهت شکایت از آمریکا در محاکم بین‌المللی محفوظ است

سکینه السادات پاد با اشاره به تعرض دو جنگنده آمریکایی به هواپیمای مسافربری ایران، گفت: حق دولت جمهوری اسلامی ایران در صیانت از حقوق شهروندانش جهت طرح شکایت در محاکم بین‌المللی محفوظ است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، سکینه السادات پاد، وکیل پایه یک دادگستری و معاون حقوقی موسسه بین المللی صلح زیبا جمهوری اسلامی ایران درباره مزاحمت های اخیر جنگنده های آمریکایی برای یک فروند هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: تهدید و ایجاد وحشت بین مسافران هواپیمای مسافربری ماهان به ویژه کودکان و زنان توسط جنگنده آمریکایی در سطح جامعه جهانی موجی از نگرانی از بابت تروریسم هوایی و نقض امنیت هوایی را ایجاد کرده است».

وی افزود: «در کنار پذیرش اصل این اقدام مجرمانه مبنی بر هدف شناسایی ماهیت این هواپیما برای تامین امنیت پرسنل نیروهای مزاحم و اشغالگرشان در منطقه التنف که باعث تحیر فراوان می‌باشد؛ آمریکای مدعی برخوردار از امکانات پیشرفته نظارتی و راهداری ، چگونه نمی‌تواند از آنها استفاده کند و مگر وجدان جامعه جهانی می تواند بپذیرد وحشیانه‌ترین روش ممکن یعنی اعزام هواپیمای جنگنده برای شناسایی یک روش متعارف است».

پاد گفت: « نفس حضور نیروهای آمریکای یاغی و اشغالگر در منطقه، بدون درخواست و رضایت دولت قانونی سوریه است و همزمان مرتکب اقدامات مجرمانه متعدد شده است؛ مطابق مواد یک و دو کنوانسیون شیکاگو آمریکا ابتدا اقدام به نقض حاکمیت و قلمرو سرزمینی سوریه کرده، چرا که کنوانسیون شیکاگو در مقدمه توجیه وجودش ایجاد و حفظ مودت و حسن تفاهم بین‌المللی را در نظام مناسبات پیشرفته هدف نخست خود دانسته است».

وی تصریح کرد: «لو فرض نیاز به رهگیری هواپیما احساس شود؛ این اقدام صرفا در صلاحیت عضوی است که هواپیمای غیرنظامی در قلمرو سرزمینی‌اش در حال پرواز است. بند الف ماده سه مکرر کنوانسیون تأکید می‌کند پس از رهگیری هواپیمای غیر نظامی جان افراد داخل آن و همچنین ایمنی هواپیما نباید توسط عضوی که در قلمرو آن پرواز صورت گرفته یعنی در مانحن فیه سوریه به مخاطره بیفتد. لذا هیچ گونه صلاحیت و اجازه‌ای برای دولت نژاد پرست و تروریست آمریکا وجود نداشته است».

این وکیلی دادگستری تأکید کرد: « باتوجه به سوء سوابق آمریکا و اقدامات جنایتکارانه مشابه نظیر حادثه تروریستی توسط ناو وینسنس و شهادت ۲۹۰ انسان بی‌گناه و سایر شرارت‌های بین‌المللی آمریکا تمامی ارکان جرم محقق است، لذا قطع نظر از بی خاصیتی و ناکارآمدی نهادهای فارغ از عدالت بین‌المللی حق دولت جمهوری اسلامی ایران در صیانت از حقوق شهروندانش جهت طرح شکایت در محاکم بین‌المللی محفوظ است و افراد حقیقی نیز دارای حق شکایت در دیوان بین‌المللی کیفری که مانع و رادعی به نام لزوم پذیرش صلاحیت دیوان وجود ندارد ایجاد شده است».

وی ضمن تشکر از اقدامات قوه قضائیه و ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران در صیانت از حقوق شهروندان، گفت: «با عنایت به صلاحیت محاکم داخلی انتظار می رود هر چه سریعتر شرایط تسهیل دادخواهی برای متضررین حادثه تروریستی از جمله پیش بینی دادگاه تخصصی و خاص فراهم گردد».

معاون حقوقی مؤسسه صلح زیبا، بیان کرد: « نظر به اقرار فرمانده تروریست‌های سنتکام به این اقدام مجرمانه و حضور غیر قانونی آنها در منطقه و امکان دستگیری و جلبشان در جهت اجرای عدالت کیفری، اقدام عاجل تنها گزینه موجود درکنار گزینه های غیر حقوقی می‌باشد. درخواست این جانب از همکاران آزاداندیش این است که نقش غیرتمندانه و رسالت حرفه‌ای خود را ازطریق مساعدت با مسافران هواپیمای ماهان ایفا نمایند. بنده و موسسه حقوق بشری صلح زیبا نیز با کمال میل وکالت هم‌وطنان سرنشین هواپیما خصوصأ زنان و کودکان را افتخاری برای خود می دانیم».