X
GO
آرشیو از سال 1388 تا مرداد 1399
تاریخ انتشار: یکشنبه 23 تیر 1398

حقوق بشر، ابزار آمریکا برای مداخله در کاراکاس

سفیر ونزوئلا در سازمان ملل اعلام کرد: آمریکا از حقوق‌بشر برای مداخله در ونزوئلا استفاده می‌کند.

به گزارش مهر به نقل از پرنسا لاتینا، «ساموئل موناکادا» (Samuel Moncada) سفیر ونزوئلا در سازمان ملل در سخنانی با محکوم کردن سوء استفاده آمریکا از موضوع حقوق بشر گفت که واشنگتن از این مسأله به عنوان سلاح سیاسی برای حمله به ونزوئلا استفاده کرده و از این طریق می خواهد تا مداخلات خود در امور داخلی کاراکاس را توجیه کند.

این در حالیست که نمایندگان دولت ونزوئلا و مخالفان پیشتر و پس از ۳ دُور مذاکره سرانجام تصمیم گرفتند که گفتگوها برای صلح دائمی در این کشور را آغاز کنند.

گفتنی است، آمریکا و متحدانش در روزهای اخیر با حمایت از رهبر مخالفان دولت ونزوئلا به دنبال انجام کودتا در این کشور هستند.

خوان گوایدو سرکرده شورشیان علیه دولت ونزوئلا چهارشنبه ۲۳ ژانویه ۲۰۱۹ با حمایت آشکار آمریکا و متحدانش خود را رئیس جمهور ونزوئلا خواند؛ اقدامی که دولت و ملت ونزوئلا آن را کودتا علیه «نیکلاس مادورو» رییس جمهوری منتخب مردم برشمردند.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، در اقدامی مداخله‌جویانه گوایدو را به عنوان رئیس جمهوری ونزوئلا به رسمیت شناخته و برای اعمال فشار بر مادورو تحریم‌هایی را علیه کاراکاس وضع کرده است.

بسیاری از کشورها از جمله ایران، روسیه، چین، کوبا، ترکیه، آفریقای جنوبی و اروگوئه هم این رفتار آمریکا را محکوم و بر لزوم احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی ونزوئلا تأکید کرده‌اند.