X
GO
آرشیو از سال 1388 تا مرداد 1399
تاریخ انتشار: چهارشنبه 28 خرداد 1399

جهان علیه نژادپرستی در آمریکا/ باچلت خواستار مقابله با استعمار و برده‌داری سیستماتیک در آمریکا شد

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در نشست فوری شورای حقوق بشر برای بحث در مورد نقض نظام‌مند حقوق بشر و نژادپرستی در آمریکا، خواستار مقابله با میراث دوره استعمار و برده داری در ایالات متحده شد .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، نشست فوری شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد عصر امروز (چهارشنبه) برای بررسی نقض نظام‌مند حقوق بشر و نژادپرستی در آمریکا، در مقر سازمان ملل در ژنو برگزار شد.

طبق گزارش خبرگزاری فرانسه از ژنو، نشست امروز شورای حقوق بشر در پی قتل «جورج فلوید» در شهر مینیاپولیس توسط پلیس آمریکا، با حضور مقامات ارشد سازمان ملل، معاون دبیرکل سازمان ملل، کمیسر عالی حقوق بشر و همچنین برادر جورج فلوید برگزار شد.

در این نشست که بنا به درخواست کشور‌های آفریقایی و با تصویب شورای حقوق بشر برگزار شد، «میشل باچلت» کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل با ابراز تأسف عمیق از استمرار تبعیض نژادی نظام‌مند در آمریکا و حملات وحشیانه پلیس در برخورد با اعتراضات مسالمت‌آمیز معترضان در این کشور، بر ضرورت اتخاذ تدابیر عملی برای اصلاح سیستم پلیس و قضایی در برخورد با نژادپرستی و خشونت علیه اقلیت‌های نژادی ، آفریقایی تبارها، بومیان و رنگین پوستان در آمریکا تأکید کرد.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل همچنین قتل جورج فلوید، شهروند سیاه پوست آمریکایی را به دست پلیس این کشور نماد نژادپرستی سیستماتیک توصیف کرد و افزود: پشت این خشونت های نژادی ناکامی در مقابله با میراث دوره استعمار و برده داری قرار دارد.

در این جلسه خانم اچیوم گزارشگر ویژه سازمان ملل نیز، اشکال گوناگون و جدید نژادپرستی  را با ذکر نمونه‌های متعددی از قتل بی دلیل سیاه‌پوستان به دست پلیس و نیرو‌های امنیتی، وضع موجود در آمریکا را بحرانی دانست و خواستار اقدام جدی برای مقابله با این وضع شد.

در ادامه این نشست برادر جورج فلوید نیز طی سخنانی تأسف برانگیز و ناراحت کننده ضمن بیان نحوه قتل بی‌رحمانه برادرش به دست پلیس، خواستار کمک سازمان ملل به سیاهان آمریکا در مواجهه با خشونت ها و برخوردهای تبعیض آمیز پلیس و نیروهای امنیتی در ایالات متحده شد.

 خبرگزاری رویترز هم در گزارشی از حاشیه این نشست اعلام کرد که اندرو برمبرگ سفیر آمریکا در سازمان ملل پیش از نشست شورای حقوق بشر اذعان کرد واشنگتن متعهد شده است تا با کوتاهی در خصوص مواردی از جمله تبعیض نژادی و بی عدالتی مقابله کند.

وی همچنین ادعا کرد که دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا قتل «جورج فلوید» شهروند سیاه‌پوست توسط پلیس را محکوم کرده و فرمانی اجرایی برای اصلاح ساختار پلیس امضا کرده است. این اظهارات در حالی مطرح می شود که هنوز خیابان های شهرهای مختلف آمریکا شاهد خشونت و تبعیض نژادی از سوی پلیس این کشور است.

شورای حقوق بشر شامل ۴۷ کشور پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به رأی گذاشتند و خواستار تشکیل یک کمیسیون برای تحقیق در مورد «نژادپرستی سیستماتیک» و آزار و اذیت « رنگین پوستان و مردم آفریقایی‌تبار» در آمریکا شده است. این پیش‌نویس همچنین خواستار «اجرای عدالت در مورد ناقضان» حقوق بشر شده است.