X
GO
آرشیو از سال 1388 تا مرداد 1399
تاریخ انتشار: یکشنبه 24 فروردین 1399

جنگ شهروندان برای بقا در فرانسه‌ی کرونا زده

یک فیلمساز و خبرنگار فرانسوی در توصیف شکاف طبقاتی فرانسه می‌گوید: بخشی از جامعه از دوران قرنطینه به عنوان فرصتی برای تفریح و سرگرمی استفاده کرده‌اند و معمولا تجربه خوبی از این دوران دارند، در حالی که دیگر گروه‌های جامعه در حال تلاش برای بقا هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، یک فیلمساز فرانسوی می‌گوید: بخشی از جامعه از دوران قرنطینه به عنوان فرصتی برای تفریح و سرگرمی استفاده کرده‌اند و معمولا تجربه خوبی از این دوران دارند، در حالی که دیگر گروه‌های جامعه در حال تلاش برای بقا هستند.  

دولت فرانسه در تاریخ 16 مارس اعلام کرد که کل کشور به مدت 15 روز در راستای متوقف کردن همه‌گیری ویروس کرونا در قرنطینه کامل قرار می‌گیرد. این فرمان بعداً برای  15 روز دیگر تمدید شد.

تمام مؤسسات عمومی، رستوران‌ها، هتل‌ها و فروشگاه‌ها به جز سوپرمارکت‌ها و داروخانه‌ها تعطیل شده‌اند. دولت این کشور شرکت‌ها و کارکنان آن‌ها را تشویق کرده است که فعالیت‌های خود را از راه دور در منزل ادامه دهند. در طول این مدت تنها کسب‌وکارهای ضروری می‌توانند فعالیت خود را در دفاتر کار و کارخانه‌ها ادامه دهند.

تاکنون ابتلای بیش از 78 هزار نفر به ویروس کرونا در فرانسه تأیید شده است. تعداد تلفات ناشی از این ویروس در تاریخ 7 آوریل از مرز 10 هزار نفر گذشت. این همه‌گیری هنوز به نقطه اوج خود نرسیده است.

 

کرونا شکاف طبقاتی فرانسه را آشکار کرد

سه هفته از قرنطینه‌ی سراسری در کشور می‌گذرد و کرونا ویروس شکاف‌های طبقاتی عمیق در داخل جامعه فرانسه را به خوبی آشکار کرده است.

رقیه دیالو، در خبرگزاری الجزیره در توصیق شرایط قرنطینه می نویسد: «بسیاری از خانواده‌های ثروتمند و طبقه متوسط با خروج از شهرهای بزرگ به ویلاهای تفریحی خود در حومه‌های شهر سفر کردند. تخمین زده می‌شود که بین سیزدهم تا بیستم مارس حدود 1.2 میلیون نفر از ساکنان پاریس این شهر را ترک کردند.»

چندین نفر از افراد مشهور فرانسه به دلیل نمایش دادن زندگی مجلل خود در دوران قرنطینه مورد انتقاد قرار گرفته‌اند. خانم ماری داریوسک، نویسنده فرانسوی در مقاله‌ای سفرهای خود در مناطق روستایی را توصیف کرد و به شدت مورد انتقاد قرار گرفت. از خانم لویی دولیون، بازیگر و خواننده فرانسوی نیز به دلیل گلایه در مورد بسته شدن فروشگاه‌های هنری انتقاد شد.

به گفته‌ی این فیلمساز فرانسوی، خانواده‌های طبقه کارگر در منازل خود در شهر حبس شده‌اند. همه اعضای خانواده در آپارتمان‌های کوچک بدون حیاط و بالکن که برای تنفس هوای تازه بتوانند به آنجا بروند، زندگی می‌کنند. مطابق با آمارهای رسمی، ده درصد از جمعیت فرانسه در ساختمان‌های کوچک پرجمعیت زندگی می‌کنند. در شهر پاریس بسیاری از مهاجران و فقرا در سوئیت های منفرد به مساحت 2.5 متر مربع زندگی می‌کنند و چند صد یورو اجاره برای آن‌ها می‌پردازند.

 

شرایط ناعادلانه فرانسوی‌ها حتی برای مراجعه به سوپرمارکت

وی افزود: «علاوه بر این، نباید فراموش کنیم که بخشی از جامعه، خانه و کاشانه‌ای ندارند. افراد آواره، مهاجران و پناه‌جویان در کمپ‌های شلوغ زندگی می‌کنند و نمی‌توانند دستورالعمل‌های دولت برای فاصله‌گیری اجتماعی را رعایت کنند، زیرا آن‌ها به امکانات اولیه همچون آب شرب دسترسی ندارند. در حال حاضر اطلاعات قابل‌اطمینانی در مورد تعداد افراد بی‌خانمان در فرانسه وجود ندارد. اما یکی از سازمان‌های غیر دولتی تخمین می‌زند که 250 هزار نفر در مراکز اسکان اضطراری برای پناه‌جویان زندگی می‌کنند. »

دولت فرانسه به مردم اجازه می‌دهد که برای مراجعه به محل کار، سوپرمارکت یا پیاده‌روی کوتاه انفرادی با کودک یا حیوان خانگی از منزل خارج شوند. برای این منظور شهروندان باید کاغذی را با خود حمل کنند که حاوی آدرس، تاریخ و دلیل خروج از منزل است.

دیالو در توصیف نابرابری این شرایط می گوید: «برای گرفتن این مدرک شما باید باسواد باشید و یا کسی را داشته باشید که برای گرفتن آن به شما کمک کند. همچنین در طول مدت قرنطینه باید به یک پرینتر دسترسی داشته باشید و برای کل این مدت کاغذ به اندازه‌ی کافی در دسترستان باشد. بسیاری از افراد فقیر و بی‌خانمان نمی‌توانند چنین مدرکی را به دست آورند.»

گفتنی است، چندین بی خانمان در لیون توسط پلیس به دلیل نقض قوانین و حضور در خیابان ها جریمه شده اند.

علاوه بر این، تعدادی از مردم در محله‌های فقیر و دورافتاده شکایت کرده‌اند که به سوپرمارکت‌های نزدیک دسترسی ندارند و برای رفتن به این مراکز باید مسافت بسیار طولانی‌ای را پیاده‌روی کنند.

 

آموزش آنلاین و هزاران کودکی که دسترسی به نت ندارند

یکی از نگرانی‌های دیگر مردم تعطیلی مدارس و آموزش دادن کودکان در منزل بوده است. مدارس و دانشگاه‌های کشور در تاریخ 16 مارس تعطیل شدند و کلاس‌های آنلاین یک هفته بعد شروع به کار کردند. به همین خاطر کودکان برای آموزش آنلاین باید به کامپیوتر دسترسی داشته باشند.

برای بسیاری از خانواده‌های پر جمعیت فقیر چنین امکاناتی یک تجمل به حساب می‌آید، زیرا باید تمامی فرزندان به کامپیوتر شخصی دسترسی داشته باشند تا آموزش‌های آنلاین را دریافت کنند. تعدادی از والدین نیز سواد کافی برای نظارت بر آموزش آنلاین کودکان خود ندارند.

هم‌زمان، والدین در طبقه‌های کارگر توانایی کار کردن از راه دور را ندارند. آن‌ها با گزینه‌های بدی روبرو هستند. در صورتی که هنوز از کار خود اخراج نشده باشند، باید بین کار کردن و در معرض ویروس قرار گرفتن یا ماندن در منزل و مراقبت از کودکان یک گزینه را انتخاب کنند. انتخابی واقعاً غیرممکن!

یکی از کارگران که به عنوان پیک کار می‌کند، ناراحتی خود در دوران قرنطینه را ابراز کرد. او گفت که در این مدت خانواده خود را ندیده است و بدون لباس محافظ و ماسک به کار خود ادامه می‌دهد. او در این ارتباط گفت: امانوئل ماکرون به طور کامل ما را فراموش کرده است.

در طول چند هفته گذشته بسیاری از کارگران برای فراهم کردن خدمات ضروری برای کشور جان خود را به خطر انداخته‌اند و سر کار حاضر می‌شوند. آن‌ها نسبت به شرایط کاری غیر ایمن اعتراض دارند. جالب توجه است که مدیران آن‌ها که مسئول این وضعیت هستند، از راه دور کارشان را انجام می‌دهند.

تعدادی از شرکت‌های بزرگ از جمله آمازون در واکنش به اعتراضات سراسری اعلام کرده‌اند که اقدامات ضروری برای تضمین ایمنی کارگران را انجام می‌دهند. بسیاری از شرکت های دیگر هنوز اقدامی در راستای حمایت از کارگران و پرسنل خود انجام نداده‌اند.

این خبرنگار فرانسوی می گوید: در نتیجه، بخشی از جامعه از دوران قرنطینه به عنوان فرصتی برای تفریح و سرگرمی استفاده کرده‌اند و معمولا تجربه خوبی از این دوران دارند، در حالی که دیگر گروه‌های جامعه در حال تلاش برای بقا هستند. به عبارت دیگر، قرنطینه سراسری به مشکلات طبقه‌های متوسط و کارگر افزوده است.

اقدامات دولت برای مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا باعث تشدید مشکلات موجود در جامعه شده است. در صورتی که این شرایط برای مدتی طولانی ادامه پیدا کند و گام‌های مورد نیاز توسط دولت برداشته نشوند، شکاف‌های اجتماعی و اقتصادی در داخل جامعه افزایش پیدا خواهد کرد.