X
GO
آرشیو از سال 1388 تا مرداد 1399
تاریخ انتشار: شنبه 30 فروردین 1399

جان کارگران مهاجر در کشورهای خلیج فارس درخطر است

سازمان عفو بین الملل درباره کارگران مهاجر در کشورهای خلیج فارس با توجه به شیوع ویروس کرونا هشدار داد و از دولت ها خواست که سریعا به این وضعیت رسیدگی کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، سازمان عفو بین الملل به همراه ائتلافی از سمن ها و اتحادیه های تجاری اخیراً طی نامه ای به کشورهای عربستان، امارات، قطر، بحرین، کویت و عمان نگرانی خود را در رابطه با وضعیت حقوق کارگران مهاجر در این کشورها ابراز نموده و توصیه هایی را در راستای محافظت از حقوق کارگران مذکور در رویارویی با شیوع ویروس کرونا بیان نموده است.

ائتلاف یاد شده شامل دیده بان حقوق بشر، سازمان حقوق مهاجرین و مرکز منابع حقوق بشر و تجارت می باشد.

در بین کشورهای عرب، شش کشور ذکر شده اکثریت 23 میلیون کارگر مهاجر را در خود جای داده اند که این افراد بیشتر از اتباع  برخی از قفیرترین کشورهای جهان می باشند که در حال فعالیت در بخشهای مختلف از جمله ساخت و ساز، خدمات و کار در هتلها در کشورهای عرب می باشند.

با شیوع ویروس کرونا در کشورهای حاشیه خلیج فارس، جامعه ی کارگران مقیم در این کشورها خود را به شدت در معرض این ویروس می بینند و سلامتی آنها تا حد زیادی به مخاطره افتاده است.

سیستم کار در این کشورها در کنار شرایط نامساعد، حمایتهای حقوقی ناکافی، کمبود اطلاعات و دسترسی محدود به خدمات درمانی بازدارنده وضعیت را برای کارگران در مقابله با این ویروس به شدت مشکل می سازد.

مدیر بخش تحقیقات خاورمیانه در عفو بین الملل ابراز داشته: "اقتصاد کشورهای حوزه خلیج فارس در بخشهای گوناگون تا حد زیادی به این کارگران وابسته می باشد. با این وجود، این کشورها در محافظت از حقوق کارگران و تضمین کرامت و احترام به ایشان تا حد زیادی ناکارآمد عمل نموده اند".

تا کنون موارد زیادی از ابتلا به ویروس کرونا در میان کارگران شاغل در این کشورها گزارش شده است. در حالیکه دولتها در رابطه با حمایت از حقوق کارگران وعده داده اند، نیاز به اقدامات بسیار بیشتری در راستای جلوگیری از نقض بیشتر حقوق بشر و رنج وارده بر کارگران در این کشورها احساس می شود.