X
GO
آرشیو از سال 1388 تا مرداد 1399
تاریخ انتشار: چهارشنبه 23 بهمن 1398

جاسوسی آمریکا و آلمان از ۱۲۰ کشور جهان

آمریکا و آلمان از طریق رمزگزاری مکالمات از ۱۲۰ کشور جهان جاسوسی کرده اند.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، برخی رسانه‌ها در سوئیس، آمریکا و آلمان اعلام کردند واشنگتن و برلین از طریق یک شرکت فعال در زمینه رمزگذاری مکالمات، به مدت چندین دهه از بیش از یکصد کشور جهان جاسوسی کرده‌اند.

واشنگتن پست و شبکه زد دی‌اف اعلام کردند که این تحقیق را بر اساس گزارشی محرمانه از سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) انجام دادند که اخیراً به رسانه‌ها درز پیدا کرده است. آنگونه که واشنگتن پست نوشته است، سازمان سیا و سرویس‌های امنیتی آمریکا از سال ۱۹۷۰ تقریبا تمام عملیات‌ این شرکت را تحت کنترل خود داشتند.

همچنین روزنامه واشنگتن پست این رسوایی سرویس‌های امنیتی آمریکا و آلمان را «کودتای اطلاعاتی قرن» نامید و در گزارشی در این باره نوشت: «بیش از نیم قرن دولت‌های مختلف در سراسر جهان برای مخفی‌کردن و محرمانه‌ نگه‌داشتن ارتباطات میان نظامیان، جاسوس‌ها و دیپلمات‌های خود صرفاً به یک شرکت اعتماد کرده‌اند».

به نوشته واشنگتن پست، این شرکت سوئیسی با فروش تجهیزات خود به دست‌کم ۱۲۰ کشور جهان میلیون‌ها دلار درآمد کسب کرده و ایران، کشور‌های آمریکای لاتین، پاکستان، و هند از جمله مشتریان اصلی آن بوده‌اند.