X
GO
آرشیو از سال 1388 تا مرداد 1399
تاریخ انتشار: جمعه 29 فروردین 1399

تلفات انسانی و اقتصادی کرونا در انگلیس بیشتر از آمار اعلامی است/چرا بریتانیا مخفی‌کاری می‌کند؟

بر اساس آمارهای جدید، میزان تلفات ناشی از کرونا ویروس در اقامتگاه‌های خصوصی و خوابگاه‌های پرستاران در انگلیس می‌تواند حداقل 10 درصد بیشتر از میزانی باشد که به طور رسمی اعلام شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، مارک لندر و استفان کاستل در گزارشی برای روزنامه نیویورک تایمز با عنوان «تلفات انسانی و اقتصادی کرونا در انگلیس بیشتر از آمار اعلامی است» به میزان تلفات کرونا ویروس در انگلیس پرداخته اند و می گویند که دولت بریتانیا آمار واقعی را اعلام نکرده و قربانیان بسیار بیشتر از آماری است که دولت به مردم و رسانه ها اعلام می کند. این گزارش را در ادامه می خوانیم:

گفتنی است، موارد ابتلا به کرونا ویروس در انگلیس به 100 هزار مورد نزدیک شده است که یک نقطه‌ی عطف در همه‌گیری بیماری در این کشور محسوب می‌شود و به رهبری سیاسی در آن ضربه زده است. با این حال، آمارهای جدید نشان می‌دهد که دولت تلفات انسانی و اقتصادی این بیماری همه‌گیر را کمتر از حد واقعی اعلام کرده است.

دفتر آمار ملی دولت روز سه‌شنبه داده‌هایی را منتشر کرد که نشان می‌دهد میزان مرگ‌ومیر ناشی از ویروس کرونا در انگلیس می‌تواند حداقل 10 درصد بیشتر از تعداد رسمی که به میزان 12 هزار و 107 نفر اعلام شده است، باشد. زیرا این تعداد، افرادی را که در اقامتگاه‌های شخصی خودشان و یا خوابگاه‌های پرستاران جان خود را از دست می‌دهند، شامل نمی‌شود.

در عین حال، دفتر بودجه و مسئولیت (OBR)  به عنوان یک گروه نظارت بر امور مالی در انگلیس گفت: فشار ناشی از کرونا ویروس ممکن است اقتصاد کشور را در سه ماهه‌ی دوم سال 35 درصد کاهش دهد و دو میلیون نفر را بیکار کند. این پیش‌بینی حتی از سخت‌ترین وضعیتی که دولت درباره آن هشدار داده است، بدتر است.

این آمار جدید سایه شومی بر روی پاسخ انگلیس به این بیماری همه‌گیر هستند. مهم اینکه، انگلیس در مواجهه با کرونا ویروس به دلیل کمبود امکانات آزمایش و تهیه دستگاه‌های تهویه مطبوع و تجهیزات محافظ با مشکل روبرو بوده است.

از سوی دیگر، دولت با ترخیص نخست‌وزیر، بوریس جانسون از بیمارستان پس از گذراندن دوره کرونا ویروس تقویت شده است و تلاش دارد که در مقابل موج خروشان موارد ابتلا به این ویروس و عواقب اقتصادی آن مقاومت کند.

ریشی سوناک، وزیر دارایی انگلیس روز سه‌شنبه اذعان داشت: مهم است که با مردم در مورد اینکه چه چیزی ممکن است رخ دهد، صادق باشیم. واقعیت این است که در حال حاضر با شرایط سختی روبرو هستیم و شرایط سخت‌تری هم ممکن است پیش رو داشته باشیم.

مانند ایالات متحده و سایر کشورها، خوابگاه‌های پرستاران در انگلیس به مکان‌های مناسبی برای شیوع ویروس تبدیل شده‌اند. دو نفر از مسئولان این اقامتگاه‌های بزرگ گزارش داده‌اند که در هفته‌های گذشته 521 نفر در این اماکن جان خود را از دست داده‌اند. حال آنکه، تعداد زیادی از این مرگ‌ومیرها به دلیل تأخیر در ثبت در آمار رسمی منعکس نشده است.

شمار تلفات روزانه که توسط سازمان بهداشت عمومی انگلستان منتشر شده است، معیار اصلی برای دولت انگلیس به منظور برخورد با بحران است. اما این آمار رسمی فقط بیمارانی را که در بیمارستان‌ها فوت کرده‌اند، پوشش می‌دهد. به طور کلی این ظن و گمان برانگیخته شده است که دولت انگلیس در تلاش است تا عملکرد خود را نسبت به همسایگان از جمله فرانسه بهتر جلوه دهد که این موضوع شامل آمار کشته‌شدگان در خوابگاه پرستاران نیز می‌شود.

کریس ویتی، مشاور ارشد پزشکی انگلیس این هفته تخمین زد که 13 درصد خوابگاه‌های پرستاران این کشور یا بیش از 2 هزار مرکز با شیوع بیماری کرونا روبرو شده‌اند. کادر پرستاری در بسیاری از این اقامتگاه‌ها از کمبود حاد ماسک، دستکش و سایر وسایل محافظ شکایت کرده‌اند.

منتقدین تصریح کرده‌اند که دولت در تمرکز جدی خود به منظور ارائه‌ی خدمات درمانی ملی از صنعت پرستاری که پراکنده است و عمدتاً توسط شرکت‌های خصوصی و خیرین اداره می‌شود، غافل شده است.

بارونس روز آلتمان، عضو مجلس اعیان که به عنوان نمایند‌ه‌ی سالمندان نیز فعالیت می‌کند، گفت: تقریباً این طور به نظر می‌رسد که سیستم علیه سالمندان بسیج شده است. ما باید درک کنیم که چه اتفاقی در حال رخ دادن است و اقداماتمان را در زمینه‌ی محافظت از سالمندان آسیب‌پذیر افزایش دهیم.

تخمین زده می‌شود که 90.2 درصد از مرگ‌ومیر ناشی از این ویروس در بیمارستان‌ها رخ داده است، در حالی که بقیه در اقامتگاه‌های پرستاران، آسایشگاه‌ها یا در منازل اتفاق افتاده است. همچنین آمارها شامل اسکاتلند یا ایرلند شمالی نمی‌شود.

دفتر بودجه و مسئولیت انگلیس برای هفته‌ی 28 مارس تا 3 آوریل، 16 هزار و 378 کشته در انگلیس و ولز گزارش داد که بیشترین تعداد تلفات در یک هفته از زمان شروع جمع‌آوری داده‌ها در سال 2005 است و 6.082 بیشتر از آمار تلفات پنج‌ساله برای آن هفته است. بر اساس این گزارش 3 هزار و 475 مورد از مرگ و میرها بر اثر کرونا ویروس بوده است.

این آمار نشان می‌دهد که یا مردم بر اثر سایر بیماری‌ها تا حد قابل‌توجهی بیشتر از میزان عادی در حال مرگ هستند یا اینکه کرونا ویروس حتی بیشتر از آنچه تخمین زده می‌شود، مبتلایان را می‌کشد. کارشناسان پزشکی می‌گویند که تعطیلی و  فشارهای اعمال شده به خدمات سلامت ملی در انگلیس، برخی از افراد را به سمت انجام جراحی‌های انتخابی یا درمان بیماری‌های مزمن سوق می‌دهد، این موضوع به نوبه‌ی خود منجر به افزایش نرخ مرگ‌ومیر می‌شود.

دیوی سریدار، مدیر برنامه جهانی مدیریت سلامتی در دانشگاه ادینبورگ، گفت: در دسترس نبودن داده‌ها، گواه دیگری برای عدم موفقیت دولت در انجام آزمایشات است.
وی تصریح کرد: هنگامی که شما نمی‌توانید آزمایش کنید، به هیچ وجه نمی‌توانید تشخیص دهید که علت مرگ افراد کرونا ویروس بوده است یا خیر.

در حالی که دولت قول داده است تا پایان ماه 100 هزار تست در روز انجام دهد، در طول 24 ساعته منتهی به صبح دوشنبه، تنها 14 هزار و 506 آزمایش انجام شده است. این میزان پایین‌تر از 18 هزار تست انجام شده در یک دوره‌ی مقایسه‌ای در هفته گذشته بود.

گفتنی است، آقای سوناک، وزیر دارایی انگلیس در مورد آمار و ارقام اقتصادی منتشره توسط دفتر بودجه و مسئولیت اعتراض نکرد. هرچند وی ادعا کرد که این فقط یک سناریو است و اقتصاد می‌تواند به سرعت از این رکودی که بر اثر تعطیلی به وجود آمده، بیرون بیایید. اما برخی از اقتصاددانان تصریح کرده‌اند که نسبت به بازگشت سریع اوضاع به حالت عادی شک دارند.