X
GO
آرشیو از سال 1388 تا مرداد 1399
تاریخ انتشار: پنجشنبه 19 تیر 1399

ترور سردار سلیمانی فراتر از یک اقدام خودسرانه است/امریکا باید پاسخگوی این جنایت باشد

اسماعیل بقایی عملیات به شهادت رساندن فرمانده نیروی قدس سپاه را «تروریسم دولتی» دانست و گفت: امریکا باید بر همین اساس پاسخگوی اقدام خود باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، اسماعیل بقایی هامانه، سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد دفتر سازمان ملل متحد در ژنو ، درچهل و چهارمین نشست امروز (پنج شنبه)شورای حقوق بشر سازمان ملل، اظهار داشت: آمریکا و کشوری که پهپاد مورد استفاده در عملیات ترور سردار سلیمانی را میزبانی کرده باید پاسخگو باشند.

وی تاکید کرد: ترور سردار سلیمانی اقدامی غیر قانونی و جنایت بزرگی است که صلح و امنیت جهان را به خطر انداخته است. این اقدام نه تنها نقض قوانین بین‌الملل و منشور ملل متحد، بلکه نقض قوانین حقوق بشری است و گزارش گزارشگر سازمان ملل در رابطه با ترور فرمانده نیروی قدس ایران، قابل چالش نیست .

سفیر کشورمان در ادامه تصریح کرد: ترور سردار سلیمانی فراتر از یک اقدام خودسرانه بلکه غیر اخلاقی و خطرناک است.

بقایی عملیات به شهادت رساندن فرمانده نیروی قدس سپاه را «تروریسم دولتی» خواند و خاطر نشان کرد: امریکا باید بر همین اساس پاسخگوی اقدام خود باشد. هیچ دلیل و برهانی نباید اجازه داده شود که «این اقدام غیر قانونی» را توجیه کند.

وی از شورای حقوق بشر سازمان ملل خواست تا درباره به خطر افتادن ابتدایی‌ترین قوانین حقوق بشری، حاکمیت قانون و مبانی نظام بین الملل، زنگ خطر را به صدا درآورد.

سفیر کشورمان، سردار سلیمانی را محبوب ملت ایران خواند و افزود: ترور سردار سلیملنی ضمن جریحه دار کردن احساسات مردم، گواه دیگری برای اثبات رویکرد خصمانه آمریکا علیه ملت ایران در چهل سال گذشته است. او مثل یک قهرمان زندگی کرد و سرانجام به شهادت رسید و همچنان برای قاتلانش یک کابوس به شمار می‌رود.

نمایندگان سایر کشورهای حاضر در این نشست از جمله افغانستان، لیبی، استرالیا، سوریه، عراق و کوبا نیز اقدامات یکجانبه، خودسرانه و خارج از روال قانونی را محکوم کردند.

نماینده ونزوئلا در این نشست اظهار داشت: ما عملیات ترور سپهبد قاسم سلیمانی را که به صورت غیرقانونی صورت گرفت، محکوم می کنیم. این اقدام، نقض آشکار قوانین بین المللی انسانی و حقوق بشر بود.

نماینده عراق نیز ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس در خاک این کشور را تجاوز آشکار و نقض حاکمیت عراق خواند و به شدت ان را محکوم کرد.

همچنین نماینده اتحادیه اروپا در سخنانی با بیان اینکه استفاده از پهپاد در نظام بین الملل غیر قانونی نیست ،تصریح کرد: کشتارهای خودسرانه و فراقانونی غیر قابل قبول است.

وی خاطر نشان کرد:پایبندی به قوانین حقوق بشری فارغ از اینکه چه کسی مرتکب جنایت می‌شود امری اجتناب ناپذیر است و مصونیت نباید به عنوان یک گزینه دیده شود.

نماینده کشور ایسلند نیز از طرف کشورهای اسکاندیناوی در اظهار نظر مشابهی نسبت به کشتارهای فراقانونی دولت‌ها عمیقا ابراز نگرانی کرد و خواستار پاسخگویی دولت‌های جنایتکار شد.