X
GO
آرشیو از سال 1388 تا مرداد 1399
تاریخ انتشار: چهارشنبه 30 بهمن 1398

تحصیل بیش از ۴۷۴ هزار کودک پناهنده در مدارس ایران در سال ۲۰۱۹

معاون دفتر نمایندگی صندوق کودکان سازمان ملل گفت: در طول دهه‌های گذشته جمهوری اسلامی اقداماتی برای ارتقا رفاه کودکان انجام داد که از جمله آن حکم رهبری پیرامون آموزش به کودکان پناهنده صرف نظر از نحوه اقامتی آن‌ها این امکان فراهم شد و براین اساس در سال ۲۰۱۹ بیش از ۴۷۴ هزار کودک پناهنده در مدارس دولتی شرکت کردند.

معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری گفت: متاسفانه کودکان جایگاهی مناسبی در عرصه بین‌المللی ندارند که نیازمند توجه و حمایت بیشتری هستند.

محمود عباسی در نخستین روز از همایش مدرسه زمستانه حقوق کودک در کتابخانه مرکزی اصفهان ، گفت: بسیاری از آموزش‌ها، زمینه ارتقا حقوق کودک را فراهم می‌کند همچنین بهترین و اثر بخش‌ترین حوزه‌ای که می‌توان موجبات ارتقا حقوق کودک را فراهم کرد، آموزش‌ و مشاوره‌ است.

وی افزود: زمانی که از حقوق کودک سخن می‌گوییم مجموعه‌ای از ارزش‌ها فراروی ماست که در آموزه های دینی و اسناد بالادستی و بین‌المللی مورد توجه قرار گرفته است. مجموعه قواعد و مقررات بیانگر واقعیت است که کودکان مهم هستند و چون نیازمند حمایت هستند مسوولان و خانواده ها و مربیان و مدارس و دولت‌ها مکلف هستند تا برای حمایت از کودکان گام بردارند.

عباسی با بیان اینکه کودکان در همه جوامع مورد توجه خاص و خط قرمز جوامع هستند، تصریح کرد: به همین دلیل زمانی که کنوانسیونی در سطح بین‌الملل در رابطه با کودکان مطرح می‌شود در کوتاه مدت مورد توجه جامعه جهانی قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه تنها کشوری که به کنوانسیون حقوق کودکان نپیوسته امریکا است، بیان کرد: سایر کشورها به این کنوانسیون پیوستند و برای رعایت حقوق کودکان و حمایت از آن‌ها گام بر می‌دارند. این مدرسه می‌تواند یکی از اهداف بلند نظام جمهوری اسلامی در ارتقا کودک را فراهم کند.

دستاوردهای مهمی در زمینه بهداشت کودکان در ایران وجود دارد

در ادامه معاون یونیسف در خصوص ارتقای حقوق کودکان در ایران گفت: در طول دهه‌های گذشته جمهوری اسلامی اقداماتی برای ارتقا رفاه کودکان انجام داد که از جمله آن حکم رهبری پیرامون آموزش به کودکان پناهنده صرف نظر از نحوه اقامتی آن‌ها این امکان فراهم شد که در مدارس دولتی ایران ثبت نام و شرکت کنند که براین اساس در سال ۲۰۱۹ بیش از ۴۷۴ هزار کودک پناهنده در مدارس دولتی شرکت کردند.

به گفته او دستاوردهای مهمی در زمینه بهداشت کودکان در ایران وجود دارد، مانند ۹۹ درصدی برنامه واکسیناسیون کشوری در برابر بیماری‌های واگیردار و کاهش قابل ملاحظه مرگ و میر کودکان است که آمارهای رسمی ۷۰ درصد کاهش در مرگ و میر کودکان زیر هفت سال را از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۵ نشان می‌دهد.

ژیل شوالیه اضافه کرد: یونیسف برای تقویت رفاه کودکان در جمهوری اسلامی در زمینه بهداشت، تغذیه و حمایت از کودکان کمک می‌کند، ما به کودکان متاثر از تحریم‌های اقتصادی و نیز بلایای طبیعی کمک می‌کنیم.

کودکان آینده سازان هر سرزمینی به شمار می روند

رییس مرکز وکلای قوه قضاییه در زمینه حقوق کودکان ، گفت: سرپرستی اطفال و نوجوانان بی سرپرست با اذن رهبری به عهده بهزیستی است. کودکان بدسرپرست کودکانی هستند که پدر، مادر، والدین، جد پدری و وصی منصوب از ولی قهریه صلاحیت و شایستگی نگهداری و تربیت آن‌ها را ندارد. طلاق یکی از بد سرپرست شدن کودکان است که مسوولیت کمتری نسبت به فرزند ایجاد می کند که در این زمینه وکلای دادگستری طبق قانون وظیفه بر اصلاح و سازش دارند.

محمدرضا انصافداران افزود: کودکان از اقشار ضعیف جامعه اما آینده سازان هر سرزمینی به شمار می‌روند، در برخی از موارد این قشر ضعیف و در عین حال مهم و آینده ساز، مورد خشونت و آزار و اذیت قرار می‌گیرد یا از یکسری حقوق انسانی و اولیه محروم می‌ماند که گاهی تنها قوانین همه جانبه و مستمر می‌تواند حمایت‌ گر آن‌ها باشد.