X
GO
آرشیو از سال 1388 تا مرداد 1399
تاریخ انتشار: یکشنبه 21 اردیبهشت 1399

بیکاران آمریکایی رو به افزایش، بسته 2 تریلیون دلاری سهم ثروتمندان متحد ترامپ!

در شرایطی که تعداد بیکاران آمریکایی در دوره شیوع کرونا از 30 میلیون نفر عبور کرده متحدان ثروتمند ترامپ در حال به جیب زدن بسته حمایتی 2 تریلیون دلاری دولت برای مقابله با رکود دوران کرونا هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، در بحبوحه همه گیری کرونا اتفاق منتظره ای که درباره آمریکا مثل سایر مواقع دیگر قابل انتظار است به وقوع پیوسته است. شیوع کووید-۱۹ در آمریکا نابرابری های سیستماتیک اقتصادی را در ایالات متحده تشدید کرده است و ثروت میلیادرهای پرنفوذ آمریکایی در اوج شیوع ویروس کرونا تا ۲۸۲ میلیارد دلار افزایش یافته است.

همزمان اما تعداد بیکاران آمریکایی در دوره شیوع کرونا در این کشور از 30 میلیون نفر هم عبور کرده و این کشور تبدیل به صف های طویل برای گرفتن بسته کمک های غذایی شده است.

در تازه ترین دست اندازی به حقوق اقشار آسیب پذیر و طبقه متوسط رو به فقر آمریکا، گاردین گزارش داده دوستانِ ثروتمند و حامیِ ترامپ بخش زیادی از بسته کمکی ۲.۷ تریلیون دلاری برای بحران کرونا را به جیب زدند. در حالی که ده ها میلیون مردم عادی تاکنون چک ۱۲۰۰ دلاری را دریافت نکرده اند.

بسته 2 تریلیون دلاری؛ سهم 1% ثروتمند

بسته مالی نزدیک 3 تریلیون دلاری که کارشناسان آن را بزرگترین رقم محرک در تاریخ آمریکا ارزیابی کرده اند با تصویب سنای آمریکا برای جلوگیری از ورود آمریکا به رکودی فراگیر در قالب سیاست مالی انبساطی اختصاص داده شده که بخش کوچکی از آن برای پرداخت کمک هزینه 1200 دلاری ( 1200 دلار برای هر بزرگسال و 500 دلار برای هر کودک) فقط برای یکماه برای خانواده های آمریکایی در نظر گرفته شده است که آن هم مشروط به این است که پرونده مالیاتی داشته باشند و مالیاتشان را به موقع پرداخت کرده باشند و همچنین درامد سالیانه کمتر از 75 هزار دلار ( 6250 دلار در ماه) داشته باشند.

در چنین اوضاعی در گزارش روزنامه گاردین می خوانیم: «هارولد هام» میلیاردر آمریکایی و یکی از حامیان انتخاباتی ترامپ، طی روزهای اخیر با رئیس جمهور ملاقات کرده تا از کمک‌های فدرال در قالب اعطای وام به کسب‌وکارهای آسیب دیده از شیوع ویروس کرونا بهره‌مند شود. همچنین تامی فیشر از متحدان مهم ترامپ نیز که سال گذشته ۴۰۰ میلیون دلار بابت ساخت ۳۱ مایل از دیوار مرزی با مکزیک دریافت کرده بود، طی روزهای اخیر ۷ میلیون دلار دیگر از بودجه ارتش را به دست آورده است.

این گزارش می افزاید: یکی دیگر از حامیان مالی انتخاباتی ترامپ به نام مایک لیندل که مدیر اجرایی شرکت «مای‌پیلو» و مدیر کمپین انتخاباتی ترامپ در ایالت مینه‌سوتا است، هفته گذشته در کنفرانس خبری او با موضوع شیوع ویروس کرونا شرکت کرده و ترامپ را «مرد برگزیده خدا» توصیف کرد زیرا به شرکت او ساخت هزاران ماسک را سفارش داده بود.

امیدها بر باد خواهد رفت!
گروه‌های نظارتی در آمریکا می‌گویند حامیان ترامپ تا کنون میلیاردها دلار از بودجه کمکی ۲.۶ تریلیون دلاری دولت فدرال برای کاهش اثرات ویروس کرونا را دریافت کرده‌اند و این مسئله باید مورد رسیدگی قرار گیرد.

رابرت مگوایر مدیر تحقیقات گروه نظارتی «کرو» در این باره گفت: «معامله دولت ترامپ با این حامیان، نشان می‌دهد که چرا باید دقیق‌ترین نظارت را داشته باشیم تا اطمینان یابیم صدها میلیارد دلار پولی که قرار است به مردم آمریکا برسد، به جیب حامیان و متحدان سیاسی رئیس جمهور نمی‌روند.»

در همین زمینه پولیتیکو هم در گزارشی نوشت: بیکاران آمریکایی بسیار پیش از بهبود کامل اقتصادی، کمک‌های دولتی را از دست خواهند داد.
در گزارش این پایگاه آمریکایی آمده: در حال حاضر بیش از ۲۶ میلیون آمریکایی برای نخستین بار برای استفاده از مزایای بیکاری در طول بحران در خواست داده‌اند و این نشان می‌دهد که نرخ بیکاری 20 درصد افزایش یافته و به نرخ ۲۴.۹ درصدی بیکاری در رکود بزرگ (دهه ۱۹۳۰) نزدیک شده است. پیش بینی می‌شود با انتشار ارقام تازه در روز پنجشنبه، ۳۰ میلیون نفر دیگر به آمار درخواست‌کنندگان استفاده از مزایای بیمه بیکاری اضافه شود.

اقتصاددانان باور دارند که شانس اندکی وجود دارد که اغلب افرادی که شغلشان را در موج اول بحران از دست دادند بتوانند تا تابستان بار دیگر شاغل شوند. بنابراین نرخ درصد افزایش بیکاری احتمالا تا پاییز همچنان دو رقمی باقی خواهد ماند. اگر مزایا و پول بیشتری به کسب و کارهای کوچک تزریق نشود، امیدها برای بازگشت اقتصاد به رشد سریع تا انتخابات ماه نوامبر، بر باد خواهد رفت.

روبیلا فاروقی اقتصاددان موسسه High Frequency Economics می‌گوید: «به باور من جمهوریخواهان باید تسلیم شوند چرا که شمار بیکاران آن طور که ما می‌بینیم بسیار وحشت‌آور است. بسیاری از کسب و کارها در حال حاضر از بین رفته‌اند و بسیاری دیگر نیز در آینده از بین خواهند رفت. نرخ بیکاری تا آخر سال همچنان بالا خواهد بود.»

طمع شرکت های بیمه قاتل شهروندان آمریکا
از طرف دیگر برنی سندرز و پرامیلا جایاپال نماینده مجلس طی یادداشتی در گاردین نوشتند: پیش از شیوع ویروس کرونا، ۸۷ میلیون آمریکایی از بیمه درمانی بی‌بهره بودند و اکنون با بیکار شدن میلیون‌ها آمریکایی، این افراد نیز از مزایای خدمات سلامت آمریکا محروم شده‌اند. نظام سلامت فعلی آمریکا طوری طراحی شده که به صنعت بیمه و شرکت‌های داروسازی سود برساند و نسبت به نیازهای مردم عادی آمریکا بی‌تفاوت است.
در ادامه یادداشت مشترک سندرز و جایاپال آمده: تنها ظرف پنج هفته گذشته بیش از ۲۶ میلیون آمریکایی شغل خود را از دست داده‌اند و در آمریکا، برخلاف دیگر کشورهای پیشرفته جهان، اگر کسی شغلش را از دست بدهد، بیمه درمانی خود را نیز از دست می‌دهد. از سویی حق بیمه پرداختی بیماران در میانه این بحران ممکن است به بیش از ۴۰ درصد افزایش یابد. اما همه مشکلات به افزایش شمار بی‌کاران و هزینه‌های بالای درمانی ختم نمی‌شود. کل نظام سلامت کنونی آمریکا دچار مشکل است زیرا مجموعه‌ای پیچیده از نهادهای مستقل است که هیچ هدف مشترکی جز طمع‌ورزی ندارند. در بحبوحه بدترین بحران حوزه سلامت در تاریخ مدرن آمریکا که هزاران پزشک و پرستار به ویروس کرونا مبتلا شده یا در اثر آن جان باخته‌اند، برخی بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها به‌خاطر دلایل اقتصادی، هزاران کارمند خود را مرخص کرده‌اند.

پایگاه خبری ورلد سوسیالیست هم در گزارشی فاجعه آمیز از ایالت نیوجرسی خبر داد در این ایالت که دومین ایالت ثروتمند آمریکا است هزاران کارگر بیکار شده به مرز گرسنگی رسیده اند.

زنده ماندن برای یک ماه
با این اوصاف در چنین وضع اسفناکی کارشناسان می گویند رقمی 1200 دلاری که دولت برای کمک هزینه معیشتی به مردم در نظر گرفته حداقلی ترین حالت و صرفا کمک اضراری برای دوام آودن یک ماه بدون شغل و درآمد است این در حالی است که حدود 33 درصد واجدین شرایط این کمک گفته اند این مبلغ حتی کفاف هزینه های آنها تا انتهای ماه را هم پوشش نمی دهد. در نهایت این مبلغ فقط کمک می کند مردم آمریکا برای تهیه غذای روزانه، جلوی خیریه های غذا صف های کیلومتری تشکیل ندهند، همچنین منجر به پیدایش بحران امنیتی و غارت فروشگاه ها توسط آمریکایی های محتاج مایحتاج اولیه نشود.

 

گزارش/ علیرضا حجتی

کارشناس سیاست خارجه و روابط بین الملل