X
GO
آرشیو از سال 1388 تا مرداد 1399
تاریخ انتشار: چهارشنبه 31 اردیبهشت 1399

به دنبال برگزاری دادگاهی بین‌المللی برای رسیدگی به پرونده ترور شهید سلیمانی هستیم

رئیس قوه قضائیه گفت: مابه دنبال برگزاری دادگاهی بین‌المللی برای رسیدگی به پرونده ترور شهید سلیمانی هستیم. به نتیجه رساندن این پرونده در دستور کاری جدی قوه قضائیه است .

از همان روز نخست ترور حاج قاسم سلیمانی در عراق علاوه بر اعتراضات عمومی و مطالبه انتقام سخت؛ آنچه از مسئولین خواسته می‌شد؛ پیگیری حقوقی و بین‌المللی این حادثه در مجامع قضایی بین‌المللی بود؛ مطالبه ای که همان روزهای ابتدایی با گفتگوی رئیس قوه قضائیه با همتای ایشان در عراق شروع شد.

وی در بخشی از گفتگوی اختصاصی با «ویژه‌نامه مکتب حاج قاسم» به  حادثه ترور حاج قاسم سلیمانی و پیگیری های دستگاه قضایی در سطح بین الملل اشاره کرد و گفت: پیگیری این پرونده دو جنبه دارد، یکی جنبه بین‎المللی و یکی جنبه داخلی پرونده. در جنبه بین‎المللی‎ از روزهای ابتدایی این حادثه تماس‎ها را با نهادهای قضائی بین‎المللی برقرار کردیم، از جمله با مقام ارشد قضائی عراق گفتگوی مفصلی صورت گرفت و هماهنگی‎هایی برای پیگیری‎های بین‎المللی پرونده انجام شد.

آیت الله رئیسی تصریح کرد: از طرف ستاد حقوق بشر قوه قضائیه هم نامه چند میلیون امضائی مردم ایران برای درخواست برخورد با عاملین جنایت علیه حاج قاسم سلیمانی تحویل کمیساریای عالی حقوق بشر شد. به دنبال برگزاری دادگاهی بین المللی برای رسیدگی به این جنایت نیز هستیم.

رئیس قوه قضائیه همچنین گفت: در حوزه داخلی هم مجلس این اختیار را به قوه قضائیه داده که هر زمان دولت آمریکا علیه افراد اقدام غیرقانونی و تجاوزکارانه انجام دهد، این قوه امکان اقامه دعوا علیه دولت آمریکا در دادگاه‎های داخلی را داشته باشد، بر همین اساس روند کیفری و حقوقی پیگیری پرونده ترور حاج قاسم سلیمانی در قوه قضائیه آغاز شده و یک  بازپرس و قاضی برای تشکیل پرونده و رسیدگی به ابعاد مختلف ترور شهید سلیمانی تعیین شده‎اند.

وی خاطرنشان کرد: به نتیجه رساندن این پرونده در دستور کار جدی قوه قضائیه قرار دارد و امیدواریم به زودی نتایج آن به اطلاع مردم و دوستداران شهید سلیمانی برسد.