X
GO
آرشیو از سال 1388 تا مرداد 1399
تاریخ انتشار: شنبه 21 تیر 1399

بهرامی: ارتقاء صیانت از حقوق عامه و شهروندی در دستور کار سازمان قضایی نیروهای مسلح است

حجت الاسلام والمسلمین بهرامی گفت: سازمان قضایی نیرو‌های مسلح در حوزه وظایف و مأموریت‌های خود برای ارتقاء صیانت از حقوق عامه و شهروندی دو برنامه تحولی تدارک دیده است.

حجت الاسلام والمسلمین بهرامی، رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح در گفت‌وگو با میزان به سوالات مطروحه در خصوص حفظ حقوق عامه و حقوق شهروندی از سوی این سازمان، پاسخ داده است که متن آن در پی می آید .

حفظ و صیانت از حقوق عامه از دغدغه‌های مقام معظم رهبری است که بار‌ها در سخنرانی‌های خود به آن اشاره کرده اند و رئیس قوه قضائیه هم بر این موضوع مهم تأکید دارند. شما نیز ارتقاء صیانت از حقوق عامه و شهروندی و جلوگیری از تضییع آن‌ها توسط ضابطان و نیرو‌های مسلح را یکی از راهبرد‌های برنامه تحولی سازمان قضایی نیرو‌های مسلح بیان نمودید. در این باره توضیح دهید.

مقام معظم رهبری در دیدار اخیرشان با مسئولان قضایی بر احیای حقوق عامه مجدداً تأکید فرمودند و اظهار نمودند که دادستان‌ها وقتی احساس می‌کنند حقوق عامّه دارد تضییع میشود بایستی وارد میدان بشوند.

این وظایف ما را سنگین می‌کند. به همین خاطر سازمان قضایی نیرو‌های مسلح در حوزه وظایف و مأموریت‌های خود برای ارتقاء صیانت از حقوق عامه و شهروندی دو برنامه تحولی تدارک دیده است:

۱- تقویت نظارت در صیانت و احیای حقوق عامه

۲- ساماندهی نظارت بر حقوق شهروندی و حقوق اصحاب پرونده.

برای تقویت نظارت ها، شناسایی مصادیق تعرض به حقوق عامه، تدوین دستورالعمل صیانت از حقوق عامه در نیرو‌های مسلح با مشارکت ستاد کل نیرو‌های مسلح با رویکرد صیانت از منابع طبیعی و اموال عمومی و محیط زیست و تقویت نظارت استان‌ها در صیانت و استیفای حقوق عامه، از برنامه‌های سازمان قضایی نیرو‌های مسلح است.

در راه شناسایی مصادیق، از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد همچنین دادستان‌های نظامی، ضابطان نظامی و کارشناسان نیرو‌های مسلح بهره خواهیم برد و مکانیزم دریافت و بهره برداری از گزارش‌های مردمی راجع به تعرض به حقوق عامه را توسعه خواهیم داد.

در این بخش به مدون نمودن مصادیق روشنی از حقوق عامّه و استفاده از دانش روز و متفکران بخش‌های مختلف در باب تحوّل که از خواسته‌های مقام معظم رهبری است، توجه شده است.

ایجاد پست قضایی دادستان کل نظامی در سازمان قضایی نیرو‌های مسلح از دیگر برنامه‌ها برای نظارت بر صیانت و احیای حقوق عامه است. امیدواریم که با برگزاری جلسات کارشناسی با معاونت راهبردی قوه قضائیه ضرورت ایجاد دادستان کل نظامی تبیین شود تا با تهیه پیش نویس و تصویب ماده واحده ای، دادستان کل نظامی در ستاد مرکز تشکیل شود.

برای ساماندهی نظارت بر رعایت حقوق شهروندی و حقوق اصحاب پرونده چه اقداماتی مدنظر قرار دارد؟

نظارت بر عملکرد ضابطان از موضوعات بسیار مهم است. بازدید‌های غیرمترقبه و دوره‌ای از محل‌های نگهداری و بازجویی متهمان توسط دادستان‌های نظامی و قضات کماکان استمرار خواهد یافت و استقرار سامانه‌های نظارتی در محل نگهداری و بازجویی متهمین الزامی خواهد شد.

 نقطه مطلوب سازمان در پایان برنامه پنج ساله برای حفظ و صیانت از حقوق عامه چیست؟

کاهش ۷۵ درصدی مصادیق تضییع حقوق عامه و حقوق شهروندی هدف کمی سازمان در پایان برنامه پنج ساله است که امیدواریم با کمک فرماندهان و مسئولان نیرو‌های مسلح به این نقطه برسیم.