X
GO
آرشیو از سال 1388 تا مرداد 1399
تاریخ انتشار: چهارشنبه 10 مهر 1398

بررسی جزئیات مسائل شرکت های خلاق، دانش بنیان و نوآور در جلسه مشترک مسئولان قوه قضا و مجریه

در راستای نشست هم اندیشی پیرامون نقش شرکت‌های خلاق، دانش بنیان و نوآور در تحول قضایی با حضور رئیس قوه قضائیه، جلسه‌ای میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بخش‌های مرتبط در قوه قضائیه، به میزبانی معاونت راهبردی دستگته قضا برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، در راستای نشست هم اندیشی پیرامون نقش شرکت‌های خلاق، دانش بنیان و نوآور در تحول قضایی که در تاریخ ۳۰ شهریور ۱۳۹۸ با حضور آیت الله رئیسی رئیس قوه قضائیه و به منظور بررسی جزئیات مسائل این شرکت‌ها و ایجاد چارچوب اجرایی برنامه‌ها میان معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری و بخش‌های مرتبط در قوه قضائیه، جلسه‌ای به میزبانی معاونت راهبردی  قوه قضاییه در روز ۸ مهر ۱۳۹۸ برگزار شد. در این جلسه جزئیات برنامه‌ها به صورت تخصصی با حضور مدیران مرتبط، بررسی شد. عمده‌ترین موضوعات مطرح‌شده مربوط به چالش‌های حقوقی، شناسایی کسب‌ و کارهای نوپا و دانش‌بنیان، مالکیت معنوی، ثبت شرکت ها و مؤسسات، آموزش‌های تخصصی، فن آوری اطلاعات و اقتصاد مقاومتی بود.

 ذوالقدر در جمع بندی مصوبات و نتایج، تشکیل دو کارگروه تخصصی با حوزه‌های فعالیت مشخص و با عناوین «کارگروه شرکت‌های دانش بنیان» و «کارگروه قوه قضائیه دانش بنیان » را پیشنهاد نمود و مقرر گردید ضمن تهیه و تنظیم فهرست مصادیق چالش‌ها، مسائل و مشکلات مرتبط و تعیین ترکیب اعضاء در موضوعات حفاظت از مالکیت فکری (ثبت)، نظام ارزش گذاری دارایی های نامشهود، نظام اعتبار سنجی شرکت‌های دانش بنیان، موارد نوین مربوط به کسب و کار و شرکت‌ها، نقش تنظیم‌گری نهادهای حاکمیتی، رجوع به ساز وکار های حل اختلاف داوری، صیانت از بازار و کسب و کارهای ملی، ترک تشریفات زاید، حمایت های قضایی از آنها و اختصاص شعبات ویژه رسیدگی های قضایی و آموزش قضات بررسی و پیگیری شود.

همچنین برای کارگروه شرکت‌های دانش بنیان، پیگیری موضوعات  دادرسی الکترونیکی، اداری ومالی و پشتیبانی الکترونیکی استارتاپی و برون سپاری، پیشگیری از وقوع جرم و آسیب های اجتماعی ، شفافیت و مبارزه با فساد، حقوق عامه و حقوق شهروندی برای تعیین کار، مباحث مرتبط به داده‌آماری و تحلیل آماری، داده آمایی (داده پردازی)، آرشیو الکترونیک پرونده ها، حوزه ثبت از جمله کاداستر، حوزه زندانها (پابند و دست بند الکترونیکی) و موضوعات مرتبط با حوزه‌های سازمان‌های بازرسی و پزشکی قانونی در کارگروه قو‌ه‌قضائیه دانش بنیان بررسی و پیگیری شود.

طبق گزارش پایگاه اطلاع رسانی معاونت راهبردی قوه قضائیه، در پایان لزوم تشکیل سریع جلسات کارگروه شرکت‌های دانش بنیان با مسئولیت معاونت پیشگیری قوه‌قضائیه و پیگیری موضوعات کارگروه قوه قضائیه‌ی دانش بنیان با مسئولیت معاونت راهبردی و حضور مسئولین مربوط، مورد تأکید قرار گرفت.