X
GO
آرشیو از سال 1388 تا مرداد 1399
تاریخ انتشار: شنبه 05 بهمن 1398

برخورداری از هوای پاک نیاز شهروندان

حق برخورداری از هوای پاک و تنفس در هوای سالم یکی از مسائل حقوق بشری است که همه مردم باید به آن دسترسی داشته باشند اما متاسفانه در کشورمان هنوز این امر تحقق نیافته است .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، قانون هوای پاک در سال  1396 در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.

هر چند این قانون ، قانون بسیار خوبی است ولی تاکنون اجرای آن عملیاتی نشده است. در این قانون، وظایفی برای بسیاری از نهادها مانند  وزارت نفت، وزارت کشور، دولت، سازمان محیط زیست، وزارت نیرو، وزارت راه و شهرسازی، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان صدا و سیما،شهرداری ها، نیروی انتظامی و ... در نظر گرفته شده است اما نهاد هماهنگ کننده که بتواند سر و سامانی برای هماهنگی بین دستگاه ها به وجود آورد ، وجود ندارد .

این در حالی است که برخورداری از هوای سالم برای شهروندان یک حق حقوق بشری است و در قوانین ما نیز به آن تأکید شده است .

طبق قانون، دستگاه متولی در این زمینه، سازمان حفاظت از محیط زیست است ولی وظیفه هماهنگی در قانون بر عهده این سازمان نیست. در مواردی از این سازمان نام برده شده اما اگر برای سازمان حفاظت محیط زیست وظیفه پررنگ تری تعریف می شد که بر تمامی موارد اعم از وظایف دستگاه‌های مختلف یا تدوین آیین‌نامه‌های مختلف نظارت کند؛ شاید به نحو بهتر و مطلوب تری می توانست در اجرای بهینه این قانون کمک کند.

در این خصوص باید اقدامات و الزامات محکم تری صورت گیرد تا شهروندان کشورمان نیز بتوانند از هوای پاک و سالم به عنوان شهروند بهره ببرند .