X
GO
آرشیو از سال 1388 تا مرداد 1399
تاریخ انتشار: شنبه 03 خرداد 1399

بحران سلامت؛ فرصت کلیدی ترامپ برای قطع اعطای پناهندگی

دولت ترامپ روز سه شنبه به طور نامحدود سیاست پیشین خود مبنی بر اخراج بیشتر مهاجران و پناهجویانی که به صورت غیرقانونی از مرزهای ایالات متحده گذشته بودند را تمدید کرد. گروه های حقوق بشری این اقدام را تلاشی برای «سوء استفاده از بحران سلامت» به منظور پایان بخشیدن به سیاست پناهندگی در مرز آمریکا و مکزیک دانسته اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، الجزیره گزارش داد: سیاست دولت ترامپ در تمدید اخراج بیشتر مهاجران و پناهجویان از مرزهای آمریکا واکنش منتقدان را برانگیخت.

«رابرت ردفیلد»، مدیر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا اعلامیه تمدید دستور مستقیم خطاب به مقامات گمرک و حفاظت از مرز با مضمون اخراج فوری مهاجران و پناهجویان حاضر در کمپ های مرزی به منظور متوقف کردن کروناویروس را صادر کرد.

کابینه رئیس جمهور دونالد ترامپ ابتدا این دستور 30 روزه را در ماه مارس صادر و سپس در ماه آوریل نیز برای مدت یک ماه دیگر اقدام به تمدید آن کرد. نسخه جدید هیچ زمان مشخصی را برای پایان دادن به آن تعیین نکرده، اگرچه اشاره می کند مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا هر 30 روز یکبار وضعیت سلامت عمومی را مورد بررسی قرار می دهد تا درباره لزوم تداوم یا توقف این دستور نتیجه گیری کند.

اعتراض گروه های حقوق بشری

هواداران حقوق مهاجران در آمریکا اما می گویند این فرمان الزامات و تعهداتی که آمریکا در قبال پناهجویان دارد را نقض می کند.«آندریا فلورس»، معاون مدیر بخش سیاست مهاجرات اتحادیه آزادی های مدنی آمریکا می گوید: «محدودیت هایی که اکنون دیگر از نظر زمانی نامحدود نیز شده اند، مطلقاً هیچگونه تأثیری در کنترل کووید - 19 ندارند.»

فلورس در یک بیانیه افزود: «دولت به توصیه متخصصان سلامتی به منظور حراست از مهاجران، کارکنان دولت و نیز سلامت عموم در برابر بیماری و مرگ مثلاً از رهگذر آزاد کردن افراد از اردوگاه های دو نهاد «گمرک و حفاظت از مرز» و نیز «اعمال مهاجرت و گمرک ایالات متحده» یا تعلیق قوانین مدنی محدود کننده مربوط به مهاجران توجهی نشان نداده است. بلکه رئیس جمهور مصمم به سوء استفاده از یک بحران سلامت عمومی برای دست یابی به هدف دیرینه‌اش یعنی پایان دادن به پناهندگی در مرز است. هدف ترامپ حفظ سلامتی ما نیست، این کار برای تفرقه انداختن میان ما و پیش‌برد برنامه سیاسی اوست.»

«چارانیا کریشناسوامی»، مدیر حقوقی بخش آمریکای سازمان عفو بین الملل در این راستا توئیت کرد: «از هر منظری که به این دستور نگاه کنیم (چه سلامت عمومی و چه حقوق بشر، یا حقوق داخلی و یا تعهداتمان طبق حقوق بین الملل) نابخردانه و نامشروع و کاملاً بیگانه هراسی را ترویج می کند، اما در پوشش فریبنده اقدامی برای حفظ سلامت عمومی پوشانده شده است.»

حافظ یا قاتل جان ها؟
در راستای اجرای سیاست جدید کابینه ترامپ، مرکز گمرک و حفاظت از مرزها مهاجران دارای اصالت مکزیکی و آمریکای مرکزی که در مرز جنوب غربی مجتمع شده بودند را تنها ظرف دو ساعت به مکزیک بازگرداندند. بسیاری از پناهجویانی که از آمریکای مرکزی به سوی مرزهای آمریکا رهسپار شده بودند، قبلاً به الجزیره گفته بودند که در حال فرار از گروه های گانگستری و خشونت داخلی و نیز فقر و سرکوب سیاسی فرار هستند.

به علاوه دولت ترامپ حتی بسیاری از افرادی که شاید ماه ها و یا حتی سال ها در انتظار پناهندگی بودند را نیز اداره اعمال قوانین مهاجرت و گمرک بازگرداند تا به سرعت به کشورهای مبدأ خود بازگردانده شوند.

«چاد ولف»، وزیر امنیت داخلی آمریکا که تمدید شدن دستور را اعلام کرد با تأکید بر اینکه محدودیت های اعمال شده یکی ابزارهای اصلی وزارتخانه متبوع او برای «پیشگیری از بدتر شدن وضعیت شیوع ویروس و نیز حفاظت از جان مردم آمریکا، کارکنان خط مقدم وزارت امنیت داخلی و نیز خود مهاجران و مبتلایان به کووید - 19» به حساب می آید.

اما سازمان «اول حقوق بشر » در این باره معتقد است دستور مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها برای مسدود کردن مسیر و اخراج صدها پناهجو به مناطقی خطرناک به کار گرفته شده است.

«النور آسر»، مدیر ارشد این سازمان در امور حفاظت از پناهجویان گفت: «تمدید جدید دستور مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، حفاظت از پناهجویان و کودکان را برای مدتی نامحدود پایان می بخشد و در واقع بیش از آنکه حافظ جان ها باشد، آنها را به مخاطره می اندازد. تردیدی نداریم که کابینه ترامپ زمان نامحدود تعیین شده برای جلوگیری از ورود پناهجویان و کودکان را ماه ها و شاید بیش از آن به دراز خواهد کشاند، حتی احتمال دارد تا آخر عمر کابینه ترامپ این فرمان تمدید شود.»

واشنگتن پست هفته گذشته گزارش داد که از بیست و یکم ماه مارس تا کنون ایالات متحده تنها به دو پناهجو به دلایل بشردوستانه پناهندگی اعطا کرده است.هفته گذشته روئسای سه کمیته مجلس نمایندگان که همگی از حزب دموکرات بودند، نامه ای خطاب به ولف، وزیر امنیت داخلی، «مایک پومپئو»، وزیر خارجه و نیز «الکس ایزار»، وزیر بهداشت و خدمات انسانی که با راه اندازی مجدد فرایند پناهندگی در طول دوره همه گیری جهانی کووید - 19 مخالف هستند نوشتند.

«الیوت انگل»، رئیس کمیته روابط خارجی، «برنی تامپسون»، رئیس کمیته امنیت داخلی و «جرالد نادلر»، رئیس کمیته قضایی و نیز سناتور «باب منندز»، عضو ارشد کمیته روابط خارجی سنا در این نامه نوشتند: «حراست از سلامت عمومی و نیز جلوگیری از تعقیب و شکنجه افراد با یکدیگر در تضاد نیستند و ایالات متحده باید هر دو را انجام دهد. ما عمیقاً نگرانیم از اینکه ظاهراً کابینه شیوع کووید - 19 را به مثابه دستاویزی برای اخراج پناهجویان آنهم برخلاف تعهدات صریح ما تحت قوانین داخلی و بین المللی در دفاع از افرادی که از شکنجه و تعقیب قرار داده است.»

از سوی دیگر تعداد زیادی از کارشناسان سلامت از سراسر آمریکا نیز در نامه هایی به وزارت بهداشت و خدمات انسانی خواستار تمدید نشدن این فرمان شده بودند.

این نامه همچنین می گفت: «قوانین ملت در حوزه سلامت عمومی را نمی توان برای دور زدن قوانین حقوق بشری و پیمان هایی که خواستار حفاظت مادام العمر از پناهجویان و کودکان بدون همراه مورد سوء استفاده قرار داد.»