X
GO
آرشیو از سال 1388 تا مرداد 1399
تاریخ انتشار: چهارشنبه 13 آذر 1398

بازرس ویژه سازمان ملل: جهان به وظیفه خود در قبال قاتلان خاشقجی عمل نکرده است

بازرس ویژه سازمان ملل اظهار کرد: جهان در انجام وظیفه خود برای سپردن قاتلان جمال خاشقجی به دست عدالت شکست خورده است.

خبرگزاری رویترز، اگنس کالامارد، مخبر سازمان ملل در زمینه اعدام‌های فراقانونی در بروکسل به خبرنگاران گفت که اتحادیه اروپا و آمریکا برای پاسخگویی به قتل خاشقجی توسط عوامل سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول در سال گذشته، باید اقدامات بیشتری انجام دهند.

او به خبرنگاران گفت: من فکر می‌کنم این مهم است که تشخیص دهیم جامعه بین‌الملل تا اینجا در وظیفه‌اش نتوانسته در مورد معافیت یا مجازات برای قتل خاشقجی تصمیم گیری کند.

کالامارد که همراه خدیجه جنگیز، نامزد خاشقجی به بروکسل رفته، خواستار تحقیقات جنایی بین‌المللی در این زمینه شد؛ درخواستی که توسط دولت عربستان رد شده است.

یازده نفر به اتهام سلاخی خاشقجی در عربستان محاکمه شده‌اند، درحالی که طبق گزارش کالامارد درخواست تحقیق به محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی و دیگر مقامات سعودی ارائه شده است. سیا و دیگر دولت‌های غربی به این نتیجه رسیده‌اند که ولیعهد عربستان دستور قتل خاشقجی را صادر کرد، ولی مقامات سعودی این امر را تکذیب می‌کنند.

در اولین سالگرد مرگ خاشقجی، اتحادیه اروپا خواستار "پاسخگویی کامل به تمام مسئولیت‌ها و همین طور تحقیقات واضح و شفاف در این زمینه شد."