X
GO
آرشیو از سال 1388 تا مرداد 1399
تاریخ انتشار: یکشنبه 21 اردیبهشت 1399

بازداشت سیستماتیک سیاه‌پوستان حتی در دوران کرونا

بررسی اقدامات پلیس در اجرای فاصله­ گذاری اجتماعی نشان می دهد 35 نفر از 40 بازداشت شده، سیاه پوست هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، روزنامه نیویورک تایمز با عنوان «بازداشت سیستماتیک سیاه پوستان حتی در دوران کرونا» نوشت:

شهردار نیویورک، بیل دی بلازیو، گفت که پلیس در اجرای مقررات عملکرد خوبی داشته اما مقامات دیگر نگرانی­شان را بابت بعضی روش­های پلیس ابراز کردند که یادآور برخورد با مردم و بازداشت­های بی دلیل در گذشته هستند.

یک افسر پلیس، گروهی را بازداشت کرد که با عدم رعایت فاصله­ گذاری اجتماعی در بروکلین، در شرق نیویورک، یک مهمانی شبانه برگزار کرده بودند و با مشت به صورت یک مرد کوبید. مشاجره دیگری بین افسران پلیس و ساکنان همان محله عمدتا سیاه پوست نشین بر سر اصول فاصله­ گذاری اجتماعی باعث شد که مردی ضربه بخورد و بیهوش شود. چند روز بعد، سه مرد پس از حضور در یک مراسم یادبود در کوئینزبریج بازداشت شدند، مراسمی برای یادبود یک خواننده رپ که گویا بخاطر کرونا درگذشته بود.

تنش­ها در محلات لاتین تبار و سیاه پوست نشین بر سر اجرای مقررات فاصله ­گذاری اجتماعی رو به افرایش است که باعث شده برخی نمایندگان منتخب مردم اداره پلیس را متهم کنند که در بحران ویروس کرونا در برابر نژادهای مختلف شهروندان استاندارد دوگانه­ ای دارد.

 بازداشت شهروندان سیاه پوست و لاتین تبار که فیلم برخی از آنها در شبکه ­های اجتماعی پخش شد، در همان روزهای ظاهرا خوبی صورت گرفت که عکس­های توزیع ماسک توسط افسران پلیس در بین مردم عمدتا سفید پوست در پارک­های بخش جنوبی منهتن، ویلیامزبرگ و لانگ آیلند سیتی دست به دست می­شد. فیلمی هم از ازدحام افرادی که در یکی از اسکله ­های منهتن حمام آفتاب می­گرفتند، منتشر شد. درحالیکه اکثرشان ماسک نداشتند و نزدیک هم نشسته بودند اما پلیس مزاحم­شان نمی­شد.

دفتر بازپرس بخش بروکلین، اولین دفتر بازپرسی در شهر بود که پنجشنبه شب آمار اجرای قانون فاصله­ گذاری توسط پلیس را منتشر کرد. بنا به اظهارات این دفتر، پلیس در این منطقه از شهر، بین 17 مارس تا 4 می، 40 نفر را به اتهام نادیده گرفتن فاصله­گذاری اجتماعی دستگیر کرده است.

 بیل دی بلازیو که همواره بازداشت­های بی دلیل و برخورد خشن با مردم در دوران تصدی بلومبرگ در شهرداری نیویورک را محکوم کرده است، در روزهای اخیر مجبور شد توضیح دهد که چه تفاوتی بین اجرای مقررات فاصله­ گذاری اجتماعی در محلات اقلیت­های نژادی در حال حاضر با اقدامات خشونت آمیز پلیس در دوره بلومبرگ وجود دارد.

وی در کنفرانسی که روز پنجشنبه برگزار شد این مقایسه را اشتباه خواند و گفت که این دو رویکرد هیچ نقطه اشتراکی ندارند.

وی اظهار داشت: آنچه در دوره بلومبرگ رخ داد یک استراتژی نظام­ مند، سرکوب­گرانه و غیرقانونی بود که مشکلی بزرگتر از آنچه به دنبال حلش بود، ایجاد کرد. اما شرایط کنونی بسیار با آن زمان متفاوت است. ما در حال تلاش برای مقابله با یک بیماری همه­ گیر هستیم و زندگی مردم در خطر است. با این تعریف، اداره پلیس ما باید در این فعالیت­ها مشارکت داشته باشد، چون وظیفه ­اش حفظ امنیت است.

پس از انتشار این سخنان در پنجشنبه شب، آقای دی بلازیو در حساب توئیتری خود به آن اشاره کرد و بازداشت­ها و احضار افراد به دادگاه را ابزاری برای نجات جان مردم نامید. اما در ادامه گفت: نابرابری در تعداد دستگیر شدگان از نژادهای مختلف جزو ارزش­های ما نیست. باید بهتر کار کنیم و همین­طور خواهد بود.

شهردار نیویورک و درمات اف شیا، رئیس اداره پلیس اظهار داشته ­اند که افسران در میلیون­ها مورد با متخلفان با اغماض برخورد کرده ­اند و  فقط تعداد اندکی از افرادی که دستور پراکنده شدن و حفظ فاصله اجتماعی را نادیده گرفتند، به دست پلیس بازداشت شدند. یک درگیری در روز شنبه در روبروی اغذیه فروشی دلی در شرقی­ ترین بخش شهر به بحث­های زیادی دامن زده است. بنا به ادعای اداره پلیس، افسران به دو نفر به خاطر نقض فاصله­ گذاری اجتماعی نزدیک شدند و سپس مردی را به اتهام حمل ماری‌جوانا و زنی را به خاطر مقاومت در برابر پلیس دستگیر کردند.

فیلم دومی که توسط یک تلفن همراه ضبط شده نشان می­دهد که یکی از افسران به نام فرانسیسکو گارسیا با یکی از تماشاچی­های صحنه‌ی بازداشت مرد و زن درگیر شد و با ضربه مشت او را به زمین انداخت و درحالیکه افسر دیگری به متهم دستبند می­زد، روی پشت او نشست.

آقای دی بلازیو روز پنجشنبه اظهار داشت که اداره پلیس سریعا افسر گارسیا را از ماموریت خیابانی کنار گذاشته و پرونده­ای برای بررسی درگیری وی با یکی از تماشاچیان صحنه دستگیری گشوده است.

او گفت: آنچه شاهدش بودم کاملا غیرقابل قبول بود و اداره پلیس نیویورک به این قضیه واکنش سریعی نشان داد اما باید اشاره کنم که چنین مواردی به ندرت رخ می‌دهند.

با این حال، برخی مقامات سیاه پوست منتخب مردم و منتقدان اداره پلیس اظهار داشتند که درگیری­های اخیر نشان می­دهد بعضی افسران از فاصله ­گذاری اجتماعی بعنوان بهانه ­ای برای بازداشت مردم در محلات فقیرنشین استفاده می­کنند. درست مثل گذشته که رفتار مشکوک یا بوی ماری­جوانا در میلیون­ها نفر، بهانه ­ای برای سوال و جواب بی دلیل پلیس از مردم یا بازداشت آنها بود.

هاکیم جفریز، نماینده دموکرات کنگره از منطقه بروکلین که یکی از محلات عمدتا سیاه پوست نشین شهر است در مصاحبه ­ای نگرانی خود را درباره تاکتیک­های پلیس ابزار داشت، تاکتیک­هایی که یادآور رویه سوال و جواب یا بازداشت بی دلیل افراد در گذشته است. وی این سیاست پلیس را در کنار بیماری، بیکاری و فقیر شدن بسیاری از شهروندان بخاطر همه گیری کرونا، ترکیبی سمی نامید.

جفریز در ادامه گفت: نمی­توانیم به نام فاصله ­گذاری اجتماعی یک دوره جدید از خشونت پلیس علیه جوامع رنگین پوست را آغاز کنیم.

هزاران افسر پلیس در هفته ­های اخیر به پارک­ها، خیابان­ها و بزرگراه ­ها اعزام شده ­اند تا دستورات شهردار و نیز اندرو ام کوئومو، فرماندار نیویورک را درباره حفظ سلامت عمومی اجرا کنند. آنها برای پیشگیری از گسترش ویروس کرونا به اخطار، جریمه نقدی و بازداشت متوسل شده­ اند.

بر اساس آمارهای اداره پلیس، بین 16 مارس تا 5 می، افسران حداقل 120 نفر را به جرم نقض فاصله­ گذاری اجتماعی بازداشت کرده و تقریبا 500 نفر را به دادگاه فرستاده ­اند.

ریچارد اسپوزیتو، یکی از معاونان اداره پلیس، پنجشنبه شب اعلام کرد که در سراسر شهر، 68 درصد از بازداشت شدگان به جرم نادیده گرفتن فاصله­ گذاری اجتماعی را سیاه پوستان تشکیل می­دهند و لاتین تبارها هم 24 درصد دستگیر شدگان هستند.    

وی اظهار داشت که فقط 7 درصد از بازداشت شدگان سفید پوست هستند که مهر تاییدی بر آمارهای گزارش شده توسط شبکه رادیویی دبیلو­سی­بی­اس در روز پنجشنبه است.

 تنی چند از مقامات منتخب، از جمله اعضای کنگره از دپارتمان پلیس خواستند تا اطلاعات جمعیتی بازداشتی­ها و احضار شدگان به دادگاه بخاطر عدم رعایت فاصله اجتماعی و  همچنین اطلاعات 311 تماس تلفنی را به آنها بدهند.

درمات شیا، رئیس پلیس نیویورک گفت که احتمالا چنین اطلاعاتی را منتشر خواهد کرد اما زمانی برای این کار تعیین نکرد و نیز حرفی درباره ارائه داده­هایی درباره نژاد و قومیت بازداشت شدگان نزد.

جومان ویلیامز، عضو شورای شهر نیویورک نیز تصریح کرد که وقایع اخیر نشان می­دهد که نژاد و قومیت گاهی در اینکه چه کسی بخاطر نقض قوانین بازداشت شود و چه کسی تنبیه نشود، نقش دارد.

وی بیان کرد: اگر قرار باشد از قوه قهریه پلیس استفاده کنیم که البته باید از شدت آن کم شود، برخورد با متخلفان باید عادلانه باشد.

اریک آدامز، شهردار یکی از مناطق نیویورک و کاپیتان بازنشسته پلیس گفت که حداقل 22 مورد رویارویی نامطلوب درباره رعایت فاصله اجتماعی بین افسران پلیس و مردم در طول هفته گذشته به او گزارش شده است.

آدامز در ادامه گفت: اگر تجربه رابطه بد با پلیس داشته باشید اصلا دلتان نمی­خواهد به شما گفته شود که باید فاصله اجتماعی را رعایت کنید.

پلیس در طول هفته گذشته هفت مرد را در سه مهمانی در برانزویل و شرق نیویورک دستگیر کرد. اتهامات همه آنها به جز یک نفر توسط قضات بخشیده یا معلق شد.

افسر پلیسی که در نیویورک به صورت یک مرد مشت زد، هم در حال بازجویی است. اداره پلیس گفت: بازجویی از آن افسر بعد از انتشار فیلمی آغاز شد که نشان می­داد، وی پس از خواباندن متهم روی زمین به او مشت زده است.

درمات شیا اظهار داشت که هر مورد باید با توجه به کلیت اوضاع مورد بررسی قرار گیرد. وی همچنین به بازداشت چند نفر در گذشته به خاطر عدم توجه به دستور پلیس برای متفرق شدن و رعایت فاصله اجتماعی اشاره کرد.

وی در ادامه اضافه کرد: فصل مشترک همه‌ی این موارد عدم فرمانبرداری از دستورات پلیس است و همانطور که شهردار بیان کرده است، احترام باید متقابل باشد.

اریک گونزالس، بازپرس منطقه بروکلین گفت: در حال بررسی پرونده­های بازداشت شدگان به علت عدم رعایت فاصله اجتماعی هستیم تا مجرم بودن­شان را تعیین کنیم. وی افزود که تصاویر انتشار یافته در اینترنت باعث ضربه به اعتماد مردم به دستگاه قضایی شده است. سیاست وی تبرئه پرونده­های عدم رعایت فاصله اجتماعی بوده است، درست مانند دیگر تخلفاتی که تهدیدی برای امنیت عمومی محسوب نمی­شوند. به گفته گونزالس، ما نمی­توانیم با توسل به قوه قهریه پلیس از شر این بیماری همه­گیر خلاص شویم.   

بزرگترین پرونده اعمال قانون در ماه گذشته در منطقه کانارسی صورت گرفت، منطقه­ای در بروکلین که عموماً سیاه پوست‌ها و طبقه متوسط در آن زندگی می‌کنند. جایی که افسران پلیس، پرونده 60 نفر را که در یک جشن تولد در داخل یک آرایشگاه شرکت کرده بودند، به دادگاه فرستادند و دو نفر را به اتهام حمل غیرقانونی اسلحه بازداشت کردند.

دو روز بعد و در 20 آوریل، پلیس 43 نفر را به جرم شرکت در یک مهمانی و مصرف ماری­جوانا در چلسی، منطقه­ای اعیان نشین در منهتن، دادگاهی کرد اما علیرغم کشف کیفی پر از مواد مخدر کسی دستگیر نشد.

برخی از بازداشت­ها در محله یهودیان حسیدی انجام شده، جایی که افسران پلیس به زور وارد مراسم‌های ازدواج و ترحیم شده ­اند. افسران پلیس اخیرا 12 نفر را به جرم شرکت در یک مراسم تدفین که 2500 نفر در آن حضور داشتند، جریمه مالی کردند اما مشخص نیست که کسی هم از حضار یا عاملان مراسم بازداشت شده است یا خیر.

قضیه­ای که بیشترین واکنش­ها و انتقادات را در پی داشت، یک مورد بازداشت بود که توسط افسر پلیسی به نام گارسیا در بیرون یک اغذیه فروشی در شرقی­ترین قسمت شهر در خیابان دی صورت گرفت. آن اغذیه فروشی پاتوق فروشندگان مواد مخدر بود.

یک دوربین مدار بسته تصاویر مرد جوانی به نام شاکیم برانسون را ضبط کرده که روی یک جعبه نشسته و در همین حین یک زن به نام اشلی سرانو، به آرامی از کنارش عبور می­کند.

اداره پلیس اعلام کرد که افسران به سمت آن دو نفر رفتند، چون خیلی به هم نزدیک بودند و سپس کیفی حاوی ماری­جوانا در دستان آقای برانسون کشف کردند. فیلم دوربین مدار بسته نشان می­دهد که یک افسر پلیس، خانم سرانو را که به نشانه اعتراض بین افسر پلیس و آقای برانسون قرار گرفت به کنار کشید و آقای برانسون را روی زمین خواباند.

درحالیکه افسران دیگر مشغول کنترل آقای برانسون بودند، افسر گارسیا به گروهی که برای تماشای صحنه جمع شده بودند، نزدیک شد و تفنگ شوک برقی خود را به طرف‌شان نشانه گرفت و فریاد زد که عقب بروند.

با استناد به وبگاه اطلاعات دعاوی قضایی علیه افسران پلیس،  افسر گارسیا حداقل در هفت پرونده متهم به مواردی همچون بازرسی بدنی غیرقانونی افراد و تحقیر یک زن همجنسگرا شده و اداره پلیس تقریبا 200 هزار دلار برای فیصله دادن به آن شکایت­ها پرداخته است.

پلیس گفت که یکی از تماشاچیان به نام دانی رایت با حالتی تهاجمی به افسر گارسیا نزدیک شده است.

اما فیلمی که یکی از تماشاچی­ها با تلفن همراه خود ضبط کرده نشان می­دهد که ظاهرا آقای رایت دست راست خود را مشت کرده اما قبل از مشت و سیلی خوردن از افسر گارسیا به او ضربه­ نمی­زند. آقای رایت درحالیکه دست­هایش را بالا گرفته بود، روی زمین دراز کشید.

فیلم همچنین نشان می­دهد که وقتی آقای رایت دستبند به دست دارد و روی زمین دراز کشیده افسر گارسیا بر پشت او می­نشیند.

سانفورد رابنشتاین، وکیل آقای رایت، اعلام کرد که موکلش از ناحیه ستون فقرات، دنده ­ها و مچ دست آسیب دیده است. او افسر گارسیا را به تخلفات کیفری متهم کرد.

پاتریک جی لینچ، رئیس انجمن افسران پلیس نیویورک، این اظهارنظر علیه اقدامات افسر گارسیا را رد کرد و اشاره داشت که گارسیا و همکارانش قانون رعایت فاصله اجتماعی را وضع نکرده ­اند و وظیفه ­شان اجرای دستورات شهرداری است.

وی گفت که شهرداری افسر گارسیا را به خاطر اجرای دستورات خود شهرداری مورد سرزنش قرار داده است. وی افزود: یک بار دیگر هم رهبران ما می­خواهند برای محافظت از خودشان یک افسر پلیس را قربانی کنند.

خواهر آقای رایت، ماریاشا ویلیامز رایت، گفت که بردارش که ده سال است به عنوان نگهبان برای شهرداری نیویورک کار می­کند، در زمان درگیری تازه از سر کار برمی‌گشت و به طرف فروشگاهی در گوشه خیابان می­رفت. وی اضافه کرد: ما آسیب دیده­ایم، در حیرت­ایم و آنچه رخ می‌دهد، باورمان نمی­شود.