X
GO
آرشیو از سال 1388 تا مرداد 1399
تاریخ انتشار: شنبه 27 اردیبهشت 1399

انتقاد فعالان بریتانیایی از انگلیس: چرا حقوق بشر قربانی سیاست می شود؟

اظهار نظر وزیر امور خارجه انگلیس درباره امارات خشم زندانی معروف بریتانیای در امارات متحده را برانگیخت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، وب سایت روزنامه گاردین نوشت: پس از آن‌که‌ وزیر امور خارجه بریتانیا دومینیک راب امارات را «یک دوست واقعی و شریک ارزشمند برای انگلیس» خوانده بود، میتو هِجز، شهروند بریتانیایی که 7 ماه در زندان‌های این کشور حاشیه خلیج فارس اسیر بود، راب را فردی نفهم خطاب کرد.

اظهار نظر وزیر امور خارجه پس از آن بود که امارات متحده مقداری تجهیزات پزشکی به انگلیس اهدا کرد، اما هجز می‌گوید که این نمونه‌ای از استفاده حکومت‌های مستبد از هدایا و کمک‌ها، برای بدست آوردن احترام دیپلماتیک است.

هجز که دانشجوی دکترای دانشگاه دورام است به اتهام واهی جاسوسی توسط امارات دستگیر شده بود و 7 ماه در سلول انفرادی حبس شده بود. او در نامه‌ای به گاردین گفت با توجه به تلاش اندکی که وزارت خارجه برای تضمین آزادی او کرده بود درک اظهارات راب بسیار سخت است.
وی افزود: «این بسیار نگران کننده است که علیرغم تقابل آشکار امارات با اهداف انگلیس در لیبی و یمن، وزارت خارجه فکر میکند که اماراتی‌ها شرکای ارزشمندی هستند که با ما منافع دیپلماتیک یکسان مشترک دارند.»

«به نظر می‌رسد که انگلیس نه تنها برای جان شهروندان خود که در خارج از کشور زندگی می‌کنند ارزشی قائل نیست،‌ بلکه با خرسندی نقض حقوق بشر توسط رژیم‌هایی چون امارات را نادیده می‌گیرد تا بتواند از ناکامی‌های خود در مقابله با یک پاندمی جهانی فاصله بگیرد.»


«شاید بهتر باشد که وزیر خارجه قبل از آن‌که بیفکرانه تصمیم به تشکر از امارات بگیرید، برای آزادی شهروندان انگلیسی که در امارات مستبدانه زندانی شده‌اند فشار بیاورد و خواهان تنش‌زدایی در لیبی و یمن بشود.»

هجز در ماه می سال 2018 به اتهام جاسوسی برای دولت انگلیس دستگیر شد. او در ماه نوامبر به حبس ابد محکوم شد. پس از اعتراضات سیاسی که توسط همسر وی آغاز شد، او توسط رییس جمهور امارات، ‌خلیفه بن زاید آل نهیان مورد عفو قرار گرفت. وزارت خارجه از خانواده هجز خواسته بود که در مورد دستگیری او اطلاع رسانی عمومی نداشته باشند و به جای آن بر دیپلماسی خصوصی و مخفی اتکا کنند.

هجز دو شکایت مطرح علیه وزارت خارجه دارد- یکی از این شکایات به دفتر دادرسی پارلمان برده شده و در مورد آن است که به عقیده هجز وزرات خارجه تا قبل از عمومی شدن جریان دستگیری او حمایتی از وی نکرده است، و دومین شکایت که به کمیسر اطلاعات برده شده است در مورد آن است که زمانی که هجز بر اساس قانون آزادی اطلاعات، در خواست دسترسی به اسناد مرتبط با واکنش داخلی وزارت خارجه نسبت به دستگیری خودش را داشت، این وزارت‌خانه اسناد را به شکل گسترده مورد تغییر و اصلاح قرار داد.

امارات متحده یکی از ارزشمندترین شرکای دولت انگلیس در خاورمیانه است اما سیاست خارجه بیش از حد فعال این کشور در تضاد با موضع بریتانیا در مورد لیبی قرار گرفته است. گروه‌های اماراتی در لیبی در اقدامی که ناقض تحریم اسلحه سازمان ملل است به ژنرال خلیفه حفتر کمک می‌رسانند؛ این در حالیست که حفتر، فرمانده ارتش ملی لیبی، وحشیانه در تلاش برای گرفتن قدرت  از دست دولت طرابلس بوده است که توسط سازمان ملل به رسمیت شناخته شده است.

امارات متحده خود را سنگری علیه اخوان المسلمین در سراسر خاور میانه می‌داند.

وزارت خارجه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «انگلستان تاریخ قدرتمندی از حمایت از حقوق بشر و ترویج ارزش‌های ما در سراسر جهان دارد. ما همچنان امارات ترغیب می‌کنیم تا به تعهدات حقوق بشری بین‌المللی پایبند باشد و ثبات منطقه‌ای را ترویج دهد.»

«کارکنان و روسای اداره امور خارجه و کشورهای مشترک‌المنافع [همان وزارت خارجه] در مورد پرونده متیو سخت تلاش کردند و از این‌که او توانست به انگلستان باز گردد بسیار خشنود شدند.»