X
GO
آرشیو از سال 1388 تا مرداد 1399
تاریخ انتشار: دوشنبه 17 تیر 1398

امید: ٣٨ هزار روستای بالای ٢٠ خانوار نعمت آب، برق، بهداشت، آموزش و مسائل زیربنایی دارند

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری گفت: از ٣٨ هزار روستای بالای ٢٠ خانوار در کشور، همگی از نعمت آب، برق، بهداشت، آموزش و مسائل زیربنایی کاملاً برخوردارند.

به گزارش میزان، محمد امید امروز و در همایش نکوداشت روز دهیاری‌ها که در تالار وزارت کشور برگزارشد، اظهار کرد: از ٣٨ هزار روستای بالای ٢٠خانوار در کشور، همگی از نعمت آب، برق، بهداشت، آموزش و مسائل زیربنایی کاملا برخوردارند.

وی با بیان اینکه هم اکنون ٩٥درصد روستا‌های کشور از آب آشامیدنی مناسب برخوردارند، افزود: از ٦٠هزار آبادی کشور بالای ٨٥ درصد از نعمت برق برخوردارند.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری با اشاره به دو خدمت ویژه دولت یازدهم و دوازدهم به روستائیان کشور تاکید کرد: یکی از این خدمات در بخش گازرسانی بود که تا قبل از این دولت، گازرسانی ٢٠درصد بوده ولی هم اکنون به بالای ٨٦درصد رسیده است. همچنین در بخش IT و اینترنت پرسرعت، هم اکنون ٩٠درصد روستا‌ها از این موهبت برخوردار هستند.

وی با بیان اینکه متاسفانه با همه خدمات و امکاناتی که پس از انقلاب به روستا‌ها تخصیص داده شده همچنان شاهد کاهش جمعیت روستایی هستیم، گفت: این روند تاثیرات ناگواری در مجموعه کشور برجای گذاشته است. مهاجرت روستاییان از محل زندگی خود باعث بروز حاشیه نشینی می‌شود که این امر هم آسیب‌هایی مانند اشتغال کاذب، ناهنجاری‌های اجتماعی و عدم کنترل حاشیه شهر‌ها را در بر دارد.

امید تاکید کرد: هنگام پیروزی انقلاب جمعیت روستایی کشور ٢١میلیون نفر بود و ٦٥درصد جمعیت کشور را شامل می‌شد اما هم اکنون همین جمعیت ٢١میلیون نفر روستایی راداریم که ٢٦درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند.

وی با بیان اینکه اشتغال هم اکنون مهمترین دغدغه بخش روستایی است، گفت: ایجاد دهیاری‌ها در رفع مشکلات اشتغال روستایی موثر بوده است. یک اتفاق خوب در این زمینه اینکه از ١٨هزار میلیارد تومان اعتباری که بعد از ایجاد دهیاری‌ها برای روستا‌ها در نظر گرفته شده است بالای ٨٥درصد این مبلغ در طول دولت‌های یازدهم و دوازدهم به سمت استانداری‌ها و دهیاری‌ها روانه و تزریق شده است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: همچنین مبلغ یک و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی که معادل ١٨هزار میلیارد تومان است به ایجاد اشتغال روستایی تخصیص داده شد که تاکنون برای ٨هزار میلیارد تومان آن کارسازی شده و ١٥٠هزار فرصت شغلی در روستا‌ها ایجاد شده است.

امید تصریح کرد: در سال ٩٧ در حدود ٢٥درصد سهم اشتغال کشور به اشتغال روستایی اختصاص یافته که نقطه بسیار خوبی است.