X
GO
آرشیو از سال 1388 تا مرداد 1399
تاریخ انتشار: چهارشنبه 23 مرداد 1398

آمریکا به بهانه کارزار حقوق بشری به دنبال تغییر حکومت در ایران است

یک فعال حقوق بشر معتقد است که هدف اصلی واشنگتن علیه تهران، براندازی حکومت ایران می باشد و جالب اینجاست که این فشار از سوی کشورهایی به وجود آمده که خود از ناقضان بزرگ حقوق بشر می باشند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، مرضیه هاشمی، خبرنگار و مجری تلویزیون ایرانی-آمریکایی سال گذشته در ایالت میزوری آمریکا به دلیل ساختن فیلمی مستند در رابطه با زندگی سیاهپوستان آمریکا توسط پلیس اف بی آی بازداشت و بازجویی شد. وی که از برندگان جایزه ی حقوق بشر اسلامی در سال 2019 می باشد در مصاحبه ای اختصاصی به ستاد حقوق بشر گفت به باور وی ایران از کشورهای تراز اول در تأمین حقوق بشر اساسی برای مردم خود می باشد، مشروح این گفتگو را در ادامه می خوانیم:


ستاد حقوق بشر: به عنوان یک زن آمریکایی که  در ایران زندگی می کنید، آیا فکر می کنید زنان در ایران از آزادی برخوردار هستند و حقوقشان محترم شمرده می شود؟

به نظر من زنان در ایران از حقوق و آزادی های بسیاری برخوردار می شوند  و از این نظر در رده کشورهای مدرن قرار دارند. حتی در برخی موارد می توان گفت آزادی ها در ایران از کشورهای دیگر بیشتر هم می باشد. در رابطه با حقوق زنان طی سالهای گذشته پیشرفتهای زیادی حاصل شده است و می توان گفت جامعه ی ایران از رویکرد مرد سالارانه ی خود را به سمت زن سالاری تغییر داده است. با این حال، نکته ی مهم در ربطه با جامعه ی ایران این است که کماکان نقش زن و مرد در آن مشخص بوده و هر کدام در جایگاه خود نقش مؤثر خود را ایفا می کنند.

وضعیت حقوق بشر در آمریکا را چگونه ارزیابی می کنید؟


 اگر به ریشه حقوق بشر در آمریکا نگاه کنیم می بینیم که از آغاز پیدایش این کشور، نقض حقوق بشر بومیان رخ داده و سیاهپوستانی که به آمریکا آورده شده بودند از حقوقی برخوردار نبودند. فقر و عدم دسترسی به آب آشامیدنی سالم در میان میلیون ها شهروند آمریکا قابل مشاهده است و خدمات درمانی مشکلی است که همواره افراد در رابطه با هزینه های بالای آن نگرانی دارند.
در اینجا این سؤال مطرح می شود که کشوری که قدرت اقتصادی اول دنیا به حساب می آید چرا می بایست مردمش در این حد مشکلات و نگرانی های اقتصادی داشته باشند. در آمریکا رنگ پوست افراد و حتی محله ای که در آن زندگی میکنند در میزان برخوردای آنها از حقوق بشر مؤثر می باشد و ممکن است در احتمال دسترسی آنها به شغل مناسب و یا زندان رفتن و یا نرفتن آنها نیز تأثیرگذار باشد.

واشنگتن همواره علاوه بر نقض حقوق شهروندان خود به نقض حقوق افراد در کشورهای دیگر از جمله یمن، افغانستان و عراق مشغول  بوده است. به نظر شما چرا جامعه بین المللی تا کنون در مسئول نگاه داشتن آمریکا برای این بحرانهای بشردوستانه ناتوان بوده است؟

متأسفانه در دوران بعد از جنگ جهانی دوم، به علت سلطه ی دلار در معاملات و تجارت جهانی، آمریکا تسلط زیادی بر سازمانهای بین المللی از جمله سازمان ملل و صندوق بین المللی پول پیدا کرد. بنابراین در رابطه با حقوق بشر نیز نقضهایی که از سوی آمریکا صورت می گیرد توسط سازمان ملل در نظر گرفته نمی شود و در واقع حق وتوی آمریکا و تأمین مالی سازمان ملل توسط این کشور مانع از رسیدگی به نقض حقوق بشر در آمریکا می شود.

با توجه به کارزار حقوق بشری که از سوی کشورهای غربی علیه ایران به راه افتاده است، آیا فکر می کنید این کشورها با سابقه تاریخی که در نقض حقوق بشر دارند در جایگاهی هستند که بتوانند قضاوتی در رابطه با وضعیت حقوق بشر در ایران داشته باشند؟

به نظر من این فشار چهل سال است که روی جمهوری اسلامی وجود دارد و هدف اصلی آن براندازی حکومت ایران می باشد و جالب اینجاست که این فشار از سوی کشورهایی به وجود آمده که خود از ناقضان بزرگ حقوق بشر می باشند. علت این موضع علیه ایران این است که ایران هژمونی آمریکا و نفوذ این کشور در سازمانهای بین المللی را نمی پذیرد و همواره به دنبال حفظ استقلال خود بوده است.

ایران از کشورهای تراز اول در تأمین حقوق بشر برای شهروندان خود می باشد. موضوع استقلال ایران بزرگترین تهدید برای آنها محسوب  می شود و به همین دلیل با بهانه ی حقوق بشر سعی بر وارد آوردن فشار بر ایران را دارند.

در یک نگاه اجمالی می توان گفت ایران از کشورهای تراز اول دنیا در تأمین حقوق بشر برای شهروندان خود می باشد. علیرغم تمام فشارها، مبارزه ایران علیه تروریسم و سعی در آزادسازی انسانها از آن و اعاده حقوق بشر افراد قابل تمجید می باشد.

تروریسم و ناامنی بزرگترین تهدیدها علیه حقوق بشر قلمداد می شوند که ایران در مبارزه علیه هر دو موفق عمل کرده است. اما در مقابل متأسفانه کشورهای غربی یا به گروههای تروریستی کمک کرده اند و یا در مواردی آنها را به وجود آورده اند که این خود بزرگترین  نقض حقوق بشر در جهان محسوب می گردد.