X
GO
آرشیو از سال 1388 تا مرداد 1399
تاریخ انتشار: چهارشنبه 23 بهمن 1398

اقدامات کارگروه های حقوقی در ایران علیه عاملان ترور سردار سلیمانی

کارگروه‌های تشکیل شده برای پیگیری جنایت آمریکا در به شهادت رساندن سردار شهید سلیمانی و همرزمانش در عرصه‌های حقوق بین‌الملل و حقوق بشری تاکنون چه اقداماتی را انجام داده اند؟



به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، چندین کارگروه برای پیگیری اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سردار شهید سپهبد سلیمانی در عرصه‌های حقوق بین‌الملل و حقوق بشر شکل گرفته است تا با استفاده از ظرفیت های موجود در کشورمان این جنایت را در عرصه بین المللی پیگیری کنند.

آیت الله رئیسی رئیس قوه قضائیه در این خصوص در تماس تلفنی با رییس شورای عالی قضایی عراق بر پیگرد حقوقی و همه‌جانبه جنایت آمریکایی‌ها در ترور سردار شهید سلیمانی، شهید ابومهدی‌المهندس و دیگر همراهان ایشان تأکید کرد.


حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، معاون اول قوه‌قضاییه از پیگیری قضایی جنایت آمریکا از سوی معاونت امور بین‌الملل قوه‌قضاییه و دادستان کل کشور خبر داد
و گفت: ترور شهید سلیمانی و همرزمانش اقدامی خلاف موازین بین‌الملل است و قطعاً از نظر حقوقی قابل تعقیب است.

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه‌قضاییه در ارتباط با طرح موضوع شهادت سردار سلیمانی در مجامع بین‌المللی، گفت: هیچ تردیدی در تروریستی بودن اقدام ارتش آمریکا در به شهادت رساندن سردار سلیمانی و همرزمانش نداریم.
ترامپ شخصاً به این اقدام تروریستی اقرار کرده و ما این موضوع را هر چقدر هم که طولانی شود، در مجامع بین‌المللی پیگیری خواهیم کرد.

علی باقری، معاون امور بین‌الملل و حقوق بشر قوه‌قضاییه نیز در این زمینه گفت: از تمام ظرفیت‌های بین المللی و حقوق بشری برای پیگیری حقوقی ترور سردار سلیمانی در عرصه بین‌الملل استفاده خواهیم کرد.
در گفت‌وگو با افراد مطلع ابعاد حقوقی ترور سردار سلیمانی  را در عرصه داخلی و مجامع بین‌المللی مورد ارزیابی و پیگیری قرار داده ایم و مطابق آنچه گفته می‌شود ایران در تمامی زمینه‌های قابل بررسی حقوقی اقدامات لازم و مقتضی را انجام داده و تیم‌های حقوقی مختلف از نهاد‌های مختلف قضایی در حال جمع آوری مستندات در این زمینه هستند.

اکبر طلابکی، مشاور معاون اموربین الملل و حقوق بشر قوه‌قضاییه به ابعاد در حال پیگیری حقوقی ترور سردار سلیمانی اشاره کرد و گفت: مباحث مربوط به شهادت حاج قاسم سلیمانی به لحاظ حقوق بشری قابل پیگیری است و به دنبال مطرح کردن این جنایت از طریق کنوانسیون‌های بین المللی در شورای حقوق بشر سازمان ملل هستیم؛
یک بعد دیگر تماس تلفنی ریاست قوه‌قضاییه با همتای عراقی است که همین آغاز یک روند از جانب دو کشور در حقوق بین الملل است. در داخل هم قوانین ما اجازه می‌دهد تا علیه کسانی که به‌عنوان آمر، مباشر و معاون در جریان شهادت سلیمانی دخالت داشتند، کیفرخواست صادر کنیم و در حال پیگیری این موضوع هستیم.

علی بهادری‌جهرمی، رئیس مرکز امور مشاوران حقوقی، وکلا و کارشناسان قوه‌قضاییه در این زمینه گفت: کمیسیون بین‌الملل مرکز وکلای قوه‌قضاییه تاکنون چندین نشست تخصصی و با حضور اساتید حوزه حقوق بین‌الملل کیفری و خصوصی برگزار کرده است.
تمامی فرضیه‌های ممکن ارزیابی و در چندین مرحله به ریاست قوه‌قضاییه گزارش شده که چه مفروضاتی در محاکم داخلی ایران، عراق و حتی ایالات متحده آمریکا و همچنین در محاکم مشترک ایران، سوریه و در محاکم بین‌المللی برای پیگیری اقدامات حقوقی و حقوق بشری وجود دارد. جلسات هماهنگی با ستادی که به همین منظور در وزارت خارجه شکل گرفته، متشکل از دبیر ستاد و وزیر خارجه برگزار شده است. مستندات در حوزه کیفری و حقوقی گردآوری شده تا اقدامات لازم داخلی انجام شود و بعد از انجام اقدامات لازم داخلی، وارد اقدامات در حوزه بین‌المللی شویم.