X
GO
آرشیو از سال 1388 تا مرداد 1399
تاریخ انتشار: یکشنبه 21 اردیبهشت 1399

افزایش درخواست‌ها از عربستان برای تعیین سرنوشت ۲ شهروند یمنی ربوده شده

سازمان حقوق بشر و آزادی‌ موسوم به "سام" از عربستان خواست تا سرنوشت یک مسئول در دولت مستعفی یمن و یک غیرنظامی یمنی را که در هفته‌های اخیر ربوده شدند، مشخص کند.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، این سازمان که مقر آن در ژنو است، از مقامات سعودی خواست سرنوشت مسئول دولت مستعفی یمن و شهروند یمنی‌ای که از هفته‌های اخیر ربوده شده‌اند، مشخص کند.

عبدالکریم حسین علی ثعیل، معاون اول استاندار صنعا در دولت مستعفی یمن از ۱۲ مارس در حین بازگشت به عربستان از فرودگاه "سیئون" در "حضرموت" به همراه همسر و فرزند شیرخوارش ربوده شد.

این سازمان اعلام کرد که ثعیل در فرودگاه "جده" عربستان توسط اشخاصی که وابسته به سازمان اطلاعات عربستان بودند، بازداشت شد و قبل از این که ربوده شود وی به بخش پلیس منتقل شد و  سرنوشت وی تاکنون مشخص نیست.

بر اساس شهادت یکی از نزدیکان ثعیل که خواست نامش فاش نشود، ثعیل پس از بازگشت از بازدیدش از جبهه‌های جنگی "مأرب" در فرودگاه جده بازداشت شد و سپس به بخش پلیس منتقل شد و رؤسای قبایل و مسئولان سعی داشتند به منظور اطلاع از آنچه که اتفاق افتاده با مقامات سعودی تماس برقرار کنند اما تلاش آن‌ها بی‌نتیجه بود.

سازمان "سام" به نقل از یکی از دوستان ثعیل اعلام کرد که در خصوص سرنوشت ثعیل، نگرانی‌هایی وجود دارد و خانواده وی از مکان و یا دلیل بازداشت او اطلاعی ندارند و اعضای خانواده ثعیل از این می‌ترسند که ثعیل به خاطر بدگویی‌ها و سخن‌چینی‌های دروغین بازداشت شده باشد، به ویژه این که میان وی و برخی مسئولان دولت مستعفی یمن اختلافاتی وجود دارد. بزرگان قبایل و اعضای شورای عالی فرماندهی مقاومت صنعاء به سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه سعودی، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور دولت مستعفی یمن درخواستی مبنی بر آزادی وی صادر کردند.

این سازمان حقوق بشری همچنین در بیانیه خود اعلام کرد که مقامات عربستان در ۲۱ آوریل ۲۰۲۰، هشام محمد احمد الجابری (۲۵ ساله) که تابعیت یمنی دارد در ریاض بازداشت کردند.

در همین راستا، یکی از دوستان هشام خاطرنشان کرد که اعضای خانواده هشام تلاش داشتند مکان اختفای الجابر را بفهمند اما فایده‌ای نداشت و تنها می‌دانند که وی به مرکز تحقیقات عمومی که مرکزی مخصوص امنیت دولت و پرونده‌های بزرگ است، منتقل شده است.

در همین راستا، توفیق الحمیدی، رئیس سازمان حقوق بشری و آزادی‌ها موسوم به "سام" تصریح کرد که مسئولان عربستان باید مکان بازداشت عبدالکریم را مشخص کنند.