X
GO
آرشیو از سال 1388 تا مرداد 1399
تاریخ انتشار: یکشنبه 18 خرداد 1399

افزایش دارایی اقلیت ثروتمند در ازای میلیون ها گرسنه و بی خانمان

شورای اطلاع رسانی جمهوری خلق چین طی گزارشی جامع به پایش و جمع آوری موارد عمده و گسترده نقض حقوق بشر در آمریکا طی سال 2019 پرداخته است. این گزارش ضمن انتقاد از معیارهای دوپهلوی ایالات متحده در مورد حقوق بشر به اثبات وخیم تر شدن وضعیت حقوق بشر در داخل آمریکا پرداخته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، در پیشگفتار گزارش نقض حقوق بشر در ایالات متحده آمریکا در سال 2019 توسط شورای اطلاع رسانی جمهوری جمهوری خلق چین در مارس 2020 آمده است: مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در یک سخنرانی در تاریخ 15 آوریل 2019 گفت: ما دروغ گفتیم، فریب دادیم، دزدی کردیم... این به شما شکوه تجربه آمریکایی را یادآوری می کند.

اظهارات سیاستمداران ایالات متحده مواضع ریاکارانه آنها را نسبت به اتخاذ معیارهای دو پهلو در مورد حقوق بشر و استفاده از این معیارها برای حفظ برتری خود آشکار می کند. ایالات متحده مدعی است که بر پایه حقوق بشر بنیان گذاشته شده است و از عنوان خود تحت نام مدافع حقوق بشر در جهان دفاع می کند. این کشور در جهت حفظ منافع خود، با فهم ضعیفی از حقوق بشر و با استفاده از معیار برتر بینی خود، سالانه گزارشهایی در مورد حقوق بشر سایر کشورها منتشر می کند که این گزارشها بر اساس افترا و شایعه سازی تهیه می شوند.

این گزارش ها بی دلیل تحریف می شوند و وضعیت حقوق بشر در کشورها و مناطقی که با منافع استراتژیک ایالات متحده همسو نیستند را ضعیف نشان می دهد و چشم و گوش خواننده را در برابر نقض حقوق بشر مستمر و گسترده در ایالات متحده بسته نگه می دارد. این گزارش مبتنی بر تحقیقات و داده های منتشر شده است. حقایق مشروح در این گزارش ثابت می کند که وضعیت حقوق بشر در ایالات متحده در سال های اخیر به ویژه در سال 2019 بدتر شده است. آمریکا کشوری با بیشترین آمار قتل و خشونت با سلاح گرم در جهان است.

بخش دوم این گزارش در ادامه به شرح ذیل آمده است.

کشور توسعه یافته ای با میلیونها گرسنه

مدت هاست که میان ثروتمندان و فقرا در ایالات متحده شکاف طبقاتی وجود دارد. دلیل اصلی آن هم پایه گذاری سیستم سرمایه داری توسط سیستم سیاسی ایالات متحده و حکومت است. دولت آمریکا نه تنها فاقد اراده سیاسی برای از بین بردن این سیستم است بلکه سیاست ها و تدابیری را در جهت تقویت آن نیز به کار می برد. آلستون (Alston) گزارشگر ویژه سازمان ملل معتقد است که استمرار فقر شدید در آمریکا تاثیرات سیاسی دارد که توسط حکومت رهبری می شود.

اختلاف طبقاتی در این کشور رو به افزایش است. گزارش منتشر شده در  یواس ای تودی در تاریخ 17 آوریل و 26 می 2019 نشان می دهد که شکاف درآمدی در ایالات متحده افزایش یافته است که منجر به رکود دستمزدهای طبقه متوسط و افزایش پاداش و دستمزد مدیران می شود. در تعدادی از بزرگترین و معروفترین شرکت‌ها در ایالات متحده یک ساعت حقوق مدیران ارشد با درآمد سالانه یک کارمند معمولی برابری می کند. مای لاگ ای کیو، موسسه ای که داده های شرکتهای مختلف را جمع آوری می کند، در گزارشی پاداش مدیران اجرایی ارشد را با کارمندان معمولی در 500 شرکت برتر آمریکا مقایسه کرده است. این گزارش نشان می دهد که درآمد مدیران در 13 شرکت حداقل 1000 برابر حقوق هفت کارمند است که این عدد در بیشترین حالت خود 3566 برابر بود.

بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا در تاریخ 29 می 2019 به نقل از فوربس بیان می کند که 10 درصد افراد ثروتمند در سال 2018 نزدیک به 75 درصد ثروت موجود را در اختیار داشته اند که در سال 1989 این عدد 60 درصد بوده است. یک درصد از ثروتمندان جامعه نیز 32 درصد کل ثروت را در سال 2018 تحت کنترل داشته‌اند. در حالی که در سال 1989 این رقم 23 درصد بوده است و 50 درصد پایین جامعه سهم بسیار ناچیزی از ثروت را در طی 30 سال کسب کرده اند. این سهم ناچیز از کل دارایی ها از 4 درصد به 1 درصد کاهش یافته است که به معنای واقعی افزایش نابرابری ها را نشان می دهد. واقعیت این است که قشر ضعیف جامعه در تنگدستی زندگی می کند. بسیاری از مردم در ایالات متحده، کشوری با اقتصاد بسیار توسعه یافته، با تهدید گرسنگی روبرو هستند.

مقاله منتشر شده در تاریخ 16 دسامبر 2019 در پایگاه اینترنتی کانون وکلای دادگستری آمریکا بیان می کند که ایالات متحده تنها کشور توسعه یافته ای است که میلیون ها نفر در آن از گرسنگی رنج می برند. براساس یافته های دفتر سرشماری ایالات متحده، 39.7 میلیون نفر از جمله 12.8 میلیون کودک در سال 2018 فقیر بوده اند. پایگاه آمریکایی پروگرس در 13 فوریه 2019 گزارش داد که از هر 10 آمریکایی، 4 نفر در تامین نیازهای اولیه مانند مسکن، غذا و مراقبت های بهداشتی با مشکل مواجه اند.

کنگره لایحه افزایش حداقل دستمزد به 7.25 دلار در ساعت را رد کرد که این امر به بدتر شدن وضعیت فقر در جامعه کمک می کند. موسسه سیاست گذاری اقتصادی در 7 آگوست 2019 اعلام کرد که ارزش واقعی حداقل دستمزد در سال 2019 در مقایسه با سال های 2009 و 1968 به ترتیب میزان 17 درصد و 31 درصد کاهش یافته است. لس آنجلس تایمز در تاریخ 7 می 2019  گزارش داد که دولت ایالات متحده پیشنهاد داده که با نرخ تورم ساختگی و دروغین، میلیون ها نفر را از آمار افراد فقیر خارج کنند. دولت علاقه ای به دانستن آمار افراد فقیر و یا چگونگی کمک به آنها ندارد. مقامات در این مسابقه تمایل دارند که با اعداد بازی کنند.

وضعیت نامناسب افراد بی خانمان

یو اس ای تودی به نقل از سازمان مسکن و شهرسازی ایالات متحده در تاریخ 7 اکتبر 2019 گزارش داد که در سال گذشته، بیش از نیم میلیون آمریکایی فاقد پناهگاه دائمی بوده اند. لس¬آنجلس تایمز در تاریخ 2 ژوئیه 2019 اعلام کرد که تقریبا 8 میلیون آمریکایی به دلیل رکود اقتصادی و پیامدهای ناشی از آن خانه هایشان را از دست داده اند. بر طبق آمارهای بانک مرکزی، نرخ مالکیت مسکن در سال 2004 از حدود 70 درصد به 60 درصد در سال 2016 کاهش داشته است.

موسسه خدمات رسانی به افراد بی خانمان طبق گزارش لس آنجلس در تاریخ 4 ژوئن 2019 آمار افراد بی خانمان در این شهر را 58936 نفر اعلام کرد که این رقم نسبت به سال قبل 12 درصد افزایش داشته است. سی ان ان در تاریخ 18 ژوئن 2019 گزارش داد که افزایش تعداد افراد بی خانمان در بخشهای مجاور نیز افزایش داشته است. مهم اینکه، آمار این افراد در شهرهای اورنج کانتی به 43 درصد، ونتورا 28 درصد و کرن به 50 درصد رسیده است.

بی خانمان ها کمکی دریافت نکرده اند

 بی بی سی در تاریخ 18 ژوئیه 2019 گزارش داد که مقامات دولتی در وست پالم بیچ فلوریدا تلاش می کنند تا افراد بی خانمان را شبها با پخش موسیقی از مناطق ساحلی این شهر دور کنند. ماریا فوسکارینیس، مدیر اجرایی مرکز ملی حقوقی معتقد است که بیرون کردن این افراد با پخش صدا و موسیقی عملی غیر انسانی و هولناک است.

توان پزشکی در این کشور رو به کاهش است. شکاف بین نظام سلامت در ایالات متحده و کشورهای توسعه یافته در حال افزایش است که یکی از دلایل آن بار سنگینی است که به بخش پزشکی تحمیل می شود. بی بی سی در تاریخ اول ژوئیه 2019 گزارش داد که قیمت دارو در حال افزایش است، به طوری که قیمت 3400 دارو در شش ماهه نخست سال 2019 گران شده است و رشدی 17 درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می دهد.

متوسط افزایش قیمت نیز 10.5 درصد بوده است. در تاریخ 21 نوامبر 2019 سایت شرکت پخش آمریکایی با استناد به گزارش جدیدی از صندوق رفاه عمومی اعلام کرد که حق بیمه و سهم مالیات کارمندان طبقه متوسط بین سال های 2008 تا 2018 سالانه حدودا 6 درصد افزایش داشته است. این در حالی است که چنین هزینه هایی درآمد خانوار را از 11.5 درصد به 7.8 درصد کاهش داده است. این شرکت در تاریخ 3 آوریل 2019 گزارش داد که آمریکایی ها در 12 ماه گذشته 88 میلیارد دلار وام برای تامین هزینه مراقبت های پزشکی دریافت کرده  اند.

ناتوانی خانورها از پرداخت هزینه های درمان

نتایج یک مطالعه توسط موسسه ملی گالوپ و وست هلث نشان می دهد که 15 میلیون آمریکایی به دلیل عدم توانایی در تامین هزینه داروهای تجویزی، خرید آن را به تعویق می اندازند. تعداد افرادی که بیمه درمانی ندارند، در حال افزایش است. ایالات متحده یکی از معدود کشورهای توسعه یافته ای است که فاقد بیمه درمانی همگانی است و تعداد قابل توجهی از مردم این کشور بیمه درمانی ندارند، در نتیجه در هنگام بیماری نمی توانند از خدمات بهداشت و درمان استفاده کنند.

 لس آنجلس تایمز در تاریخ 23 ژانویه 2019 به نقل از یک نظرسنجی در موسسه گالوپ گزارش داد که 10.9 درصد از بزرگسالان آمریکایی در سال 2016 فاقد بیمه درمانی بودند که در پایان سال 2018 این رقم به 13.7 درصد رسید. این گزارش همچنین می افزاید که حدود 7 میلیون بزرگسال آمریکایی احتمالا پوشش بیمه تامین اجتماعی خود را از سال 2016 از دست داده‌اند.

براساس بررسی گالوپ، بیش از 21 درصد از بزرگسالان زیر 35 سال فاقد بیمه درمانی هستند، این میزان تقریباً در دو سال گذشته 5 درصد افزایش داشته است. یک مطالعه دیگر که توسط مرکز جرج تاون با بررسی کودکان و خانواده‌ها انجام شده نشان می‌دهد که تعداد کودکان بدون بیمه درمانی در آمریکا در سال 2018 برای اولین بار در بیش از یک دهه گذشته افزایش یافته است.

در سویی دیگر، سوء مصرف مواد نیز رو به افزایش است. امریکن پروگرس در تاریخ 10 ژانویه سال 2019 گزارش داد که از سال 1999 تا 2016، 630 هزار نفر در اثر مصرف بیش از حد مواد مخدر در سراسر کشور جان باخته‌اند. در سال 2017، نیز 72 هزار آمریکایی یعنی تقریباً 200 نفر در هر روز جان خود را در اثر مصرف بیش از حد مواد مخدر از دست داده‌اند.

محبوبیت مواد مخدر حاصل فشار مالی به دانشجویان

گاردین در تاریخ 18 دسامبر 2019 گزارش داد که محبوبیت مواد مخدر در کالج‌های آمریکا در حال افزایش است، به طوری که 1 نفر از هر 5 نفر دانش‌آموز دبیرستانی اعلام داشتند که در سال گذشته ماری جوانا مصرف کرده‌اند. در 29 مه 2019، شیکاگو تریبون گزارش داد که براساس تحقیقات انستیتوی ملی سوء مصرف مواد مخدر، یکی از هر 16 دانش‌آموز دبیرستانی روزانه ماری جوانا مصرف می‌کند. از طرفی کاهش کمک‌های مالی دولت منجر به افزایش فشار مالی به دانشجویان می‌شود.

پایگاه اینترنتی ای‌پی‌ام در تاریخ 25 فوریه 2019 گزارش داد که در یک دهه گذشته ایالت‌ها سرمایه گذاری خود در آموزش عالی را 9 میلیارد دلار کاهش داده‌اند و این امر منجر به افزایش شهریه و بار پرداخت وام دانشجویی شده است. فوربس در تاریخ 25 فوریه 2019 گزارش داد که در سال 2019 وام گیرندگان آمریکا در مجموع بیش از 1.5 تریلیون دلار از وام دانشجویی خود را هنوز پرداخت نکرده‌اند و بدهکارند. رقمی که در نوع خود رکورد بالایی محسوب می‌شود.

بدهی وام دانشجویی دومین رده بالای بدهی بعد از وام مسکن را در کشور به خود اختصاص داده است. یو‌اس‌ای تودی در تاریخ 10 ژوئن 2019 گزارش داد که بسیاری از دانشجویان در یافتن مکانی برای خوابیدن مشکل دارند. این گزارش با استناد به نظرسنجی مورد بحث اظهار داشت که 18 درصد از پاسخ دهندگان در 9 موسسه آموزشی دو ساله و 14 درصد از آنها در مؤسسات چهار ساله، مکانی برای اقامت ندارند. تعداد افرادی که گفتند بی خانمانی را تجربه کرده‌اند، در بین کسانی که در موسسات چهار ساله ثبت نام کرده‌ بودند، 48 درصد بوده است.

از بین 399 هزار دانشجوی کالج کالیفرنیا که در مقطعی بی خانمان بودن را تجربه کرده‌اند، 80 هزار نفر از آنها هنوز در اتومبیل‌های خود می‌خوابند. در این بین، اقلیت‌های قومی نیز از زورگویی و تبعیض نژادی رنج می‌برند، آن‌ها همواره در تاریخ آمریکا به خاطر تبعیض نژادی تحت فشار بوده‌اند.

به طور کلی، رنگ پوست نقش مهمی در تعیین سرنوشت آمریکایی‌ها ایفا می‌کند. ساختار سیاسی و ایدئولوژی برتری سفید پوستان باعث شده که اقلیت‌های قومی در زمینه‌های مختلفی از جمله سیاست، اقتصاد، فرهنگ و زندگی اجتماعی در آمریکا دچار تبعیض همه جانبه شوند. برتری سفید‌ها همچنان در حال افزایش است. در اصل، آمریکا هنوز کشوری برای پروتستان‌های آنگلوساکسون سفید پوست است. همه نژادها، گروه‌های قومی و جوامع مذهبی و فرهنگی دارای انواع مختلفی از تبعیض هستند.

از سال 2016، روند برتری جویی سفیدپوستان در آمریکا رو به افزایش بوده که منجر به مخالفت و نفرت نژادی شده است. گاردین در 12 نوامبر 2019 با استناد به گزارش تحقیقاتی توسط مرکز حقوقی فقر جنوبی (SPLC) گزارش داد که استفن میلر، مشاور ارشد کاخ سفید در جریان رقابت انتخاباتی سال 2016 از مطالب وب سایت‌های دست راست افراطی مانند بریت بارت استفاده کرده است. این مطالب شامل موضوعاتی در حوزه ملی گرایی افراطی سفید پوستان، اسلام هراسی و مطالب راست افراطی بوده است. میلر همچنین سیاست‌های محدودکننده مهاجرتی و نژادی آمریکا در قرن بیستم را ستود.

 نقض حقوق سیاهان در ساختار سیاسی نژادپرست

رون دسانتیس، فرماندار فلوریدا، در جریان مبارزات انتخاباتی با اشاره به استعاره‌هایی از اندیشه‌های نژادپرستی در قدیم، آفریقایی تبار‌ها را به میمون تشبیه کرد و گفت که آن‌ها تکامل نیافته‌اند. در گزارشی از کارگروه کارشناسان سازمان ملل متحد در مورد مردم آفریقایی تبار که در تاریخ 2 آگوست 2019 منتشر شد، آمده است که سیاستمداران آمریکا از زبانی استفاده کرده‌اند که موجب تقویت کلیشه منفی علیه مردم آفریقایی تبار شده است. میراث کلیشه‌های نژادی و صفات منفی مردم آفریقایی تبار که برای توجیه بردگی آفریقایی‌ها ایجاد شده بود، همچنان به این مردم آسیب می‌زند و حقوق آنها را نقض می‌کند.

یو اس ای تودی در تاریخ 27 ژوئن سال 2019 گزارش داد که تبلیغات منفی نژادی بیشتر در محیط کالج‌ها رخ می‌دهد. حملات و تبلیغات نژاد‌پرستی طی سه سال اخیر افزایش یافته است. یک گروه دیده بان نفرت نژادی اعلام کرد که تنها در ترم بهار دانشگاه، 161 مورد تبلیغات افراطی در 122 کالج از 33 ایالت و منطقه کلمبیا ثبت شده است. برخی از این تبلیغات گروه‌های اقلیت مانند یهودیان، مردم آفریقایی تبار، مسلمانان و مهاجران غیر سفید پوست را نشانه می‌رفت.

برخی دیگر از تبلیغات نیز دارای محتوای برتری نژادی سفید پوستان بود. مطابق گزارش انجمن مبارزه با بی احترامی، چسباندن پوسترهای تبلیغی برتری نژادی سفید پوستان و برچسب‌ها در بیرون از محیط دانشکده افزایش یافته است. به طوریکه می‌توان به 672 نمونه در پنج ماه نخست سال 2019 در مقایسه با 868 حادثه در طول کل سال 2018 اشاره کرد. هافینگتون پست در تاریخ 5 آوریل 2019 طی یک گزارش آنلاین تصریح کرد: کریستوفر رای، مدیر اف‌بی‌آی قبل از شهادت در کنگره هشدار داد که ایده برتری سفید پوستان یک تهدید پایدار و فراگیر برای امنیت آمریکا است. بعداً، وی به کنگره گفت که اکثر حملات تروریسم داخلی از 10 اکتبر گذشته با خشونت‌های برتری نژادی سفید پوستان مرتبط بوده است.

نیویورک تایمز در 7 آگوست 2019 گزارش داد که از پیتسبورگ گرفته تا کرایست چرچ و اکنون ال پاسو، مردان سفید پوست متهم به انجام تیراندازی گروهی مرگبار، به نوعی بر ترس افراطی خود از انقراض نژاد سفید تاکید کرده‌اند. این ایده که افراد رنگین پوست جایگزین سفید پوستان خواهند شد، مستقیماً در توضیحات چهار صفحه‌ای مهاجم ال پاسو که 22 نفر را به قتل رسانده بود، ذکر شده است. ایبرام کندی، مدیر مرکز تحقیقات و سیاست ضد نژادپرستی در دانشگاه آمریکا گفت: آمریکا همیشه درگیر بحران تروریستی و ناسیونالیستی سفید پوستان بوده است. تبعیض نژادی در اجرای قانون نیز امری مشهود است.

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در مورد اشکال معاصر نژادپرستی، تبعیض نژادی، بیگانه‌هراسی و عدم تحمل حملات مرتبط با نژادپرستی خاطرنشان کرد: مردم آفریقایی تبار در آمریکا هنوز کشته می‌شوند، این افراد به شکل وحشیانه‌ای مورد ظلم و ستم قانونی مقامات قرار می‌گیرند، مقاماتی که به هیچ عنوان در برابر اعمال خود پاسخگو نیستند. بزرگسالان آمریکایی آفریقایی تبار 5.9 برابر بیشتر از بزرگسالان سفید پوست در خطر زندانی شدن هستند. این اختلافات نژادی ناشی از برده داری و جدایی نژادی است.

برخورد ظالمانه پلیس با آفریقایی تبارها

مردم آفریقایی تبار بیشتر از سوی افسران پلیس به عنوان مجرم دیده می‌شوند و با آن‌ها ظالمانه رفتار می‌شود. سی ان ان در تاریخ 1 مارس 2019 گزارشی را پیرامون خشونت وحشتناک پلیس که مرتبط با تبعیض نژادی بود، منتشر کرد. در این گزارش اشاره شده بود که شش افسر پلیس، ویلی مک کوی، رپر 20 ساله را حدود 25 بار از ناحیه سر، گوش، گردن، قفسه سینه، بازوها، شانه‌ها، دست و پشت هدف گلوله قرار دادند. سیمون ریچارد، خواهر مک کوی گفت که پلیس برادرش را کشته و به او فرصتی نداده تا خودش را تسلیم کند.

طبق گزارش گاردین در 19 آگوست 2019، دونالد نیلی 43 ساله که یک بی خانمان و بیمار روانی آفریقایی آمریکایی بود به اتهام ارتکاب به عملی جنایی دستگیر شد. مأمورین، نیلی را با طناب بسته و دستانش را هم با دست بند به هم بستند، آنها سپس این فرد 43 ساله را به اسب بسته و در خیابان‌های گالوستون تگزاس چرخاندند. این صحنه که یادآور اتفاقاتی تاریخی بود باعث ایجاد اعتراضات گسترده در سراسر کشور شد.

سی ان ان در 17 دسامبر سال 2019 گزارش داد که داگ ایوانز، قاضی می‌سی‌سی‌پی از زمان تصدی مقام خود در سال 1992 بسیاری از آمریکایی آفریقایی‌ها را از حضور در هیئت منصفه محروم کرده است. در مواردی که متهم آمریکایی آفریقایی تبار بود، میزان حملات ایوانز علیه هیئت آفریقایی تبار حتی بیشتر هم می‌شد.

سیاست عمدی دولت در کاهش ارزش کارگران رنگین پوست

نابرابری نژادی در محیط کار و وضعیت معیشت مردم بهبود نیافته است. اندیشکده پیشرفت آمریکایی در تاریخ 7 اوت و 5 دسامبر 2019 در وب سایتش گزارش داد که کارگران آفریقایی آمریکایی‌ در مقایسه با همتایان سفیدپوست خود، با موانع سیستماتیک بیشتری روبرو هستند. آنها با نرخ بیکاری بالاتر، فرصت شغلی و دستمزد کمتر، مزایای کمتر و بی ثباتی شغلی بیشتری دست و پنجه نرم می‌کنند. برده داری و تفکیک نژادی باعث شده است که کارگران رنگین‌پوست بیشتر در مشاغل کم ارزش‌تر به کار گرفته شوند.

تفکیک شغلی و کاهش ارزش مداوم کارگران رنگین‌پوست نتیجه مستقیم سیاست‌های عمدی دولت است. مهم اینکه، مردم آفریقایی، آسیایی و اسپانیایی یا لاتین 36 درصد از کل نیروی کار آمریکا را تشکیل می‌دهند. 58 درصد آنها کارگران متفرقه بخش کشاورزی، 70 درصد خدمتکاران و نظافتچی‌های خانه‌ها و 74 درصد کارگران باربری‌ها، تالارها و نگهبانان هستند. دستمزد متوسط برای این مشاغل بسیار پایین‌تر از دستمزد متوسط برای کلیه صنایع دیگر در آمریکا است. تبعیض در اشتغال موجب نابرابری در رفاه اقتصادی به ویژه برای افراد آفریقایی تبار می‌شود. در طول 40 سال گذشته، نرخ بیکاری کارگران آفریقایی به طور مداوم تقریبا دو برابر همتایان سفیدپوست‌شان بوده است.

حتی گسترش بازار کار در 10 سال گذشته هم نتوانسته تبعیض نژادی سیستماتیک در آمریکا را از بین ببرد. در بین کسانی که در تمام سال 2018 به شغلی تمام وقت مشغول بودند، مردان آمریکایی آفریقایی تبار به ازای هر 1 دلار درآمد مردان سفید پوست تنها 70.2 سنت درآمد داشتند. در این بین زنان سفید پوست هم 78.6 سنت به ازای هر 1 دلار مردان سفید پوست درآمد کسب می‌کردند. این نسبت در بین زنان آمریکایی آفریقایی تبار نیز 61.9 سنت به ازای هر دلار درآمد مردان سفیدپوست، بود.

روزنامه لس آنجلس تایمز با استناد به آمار و ارقام فدرال رزرو، در تاریخ 2 ژوئیه 2019 گزارش داد که نابرابری‌های نژادی در زمینه درآمد بیشتر شده است. بر اساس این گزارش ثروت معمولی برای یک خانواده سفیدپوست تقریبا 10 برابر بیشتر از آمریکایی‌های آفریقایی تبار برآورد می‌شود. براساس گزارشی که در  یو‌اس‌ای تودی در تاریخ 8 نوامبر 2019 منتشر شد، در منطقه میلواکی-واوکزا- آلیس غربی در ویسکانسین، نرخ بیکاری برای آمریکایی‌های آفریقایی تبار 13.9 درصد بوده، در حالی که برای سفید پوستان این میزان تنها 3.9 درصد برآورد شده است. درآمد متوسط خانوارهای آفریقایی تبار فقط 43.8 درصد از درآمد خانواده‌های سفید پوست است. از طرفی فقط 27.8 درصد از سرپرستان خانوارهای آمریکایی آفریقایی تبار صاحب خانه هستند، در حالی که این نرخ در بین سفید پوستان 68.2 درصد است. در مجموع نرخ مالکیت خانه توسط آمریکایی‌های آفریقایی تبار کمتر از نیمی از میزان این نرخ برای سفیدپوست‌ها است.

نژاد پرستی فراگیر در محیط کار و زندگی روزمره

براساس گزارش سی‌ان‌ان در 18 ژانویه سال 2019، کمیسیون حقوق مدنی اوهایو پس از تحقیقات، تأیید کرد که جنرال موتورز اجازه ایجاد یک فضای خصمانه نژادی را در محیط کار داده است. کارمندان آمریکایی آفریقایی تبار اظهارات یا تهدیدات نژاد پرستانه بسیاری را در محیط کار تحمل کردند. کلمه نیگا یا همان کاکا سیاه که واژه‌ای نژادپرستانه علیه سیاه پوستان است، بارها در محیط کار به کارمندان آمریکایی آفریقایی تبار نسبت داده شده است. در بسیاری موارد حتی آن‌ها را میمون می‌نامیدند یا به آنها گفته می‌شد که به آفریقا برگردند.

کارگران سفیدپوست پیراهن‌هایی با نمادهای نازی زیر لباس خود می‌پوشیدند. حمام در محل کار فقط برای سفید پوستان مجاز بود. یک کارمند سفیدپوست، سرپرست خود را که از آمریکایی‌های آفریقای تبار بود، تهدید کرد که یک روز زیر خاک خواهی رفت! وقتی کارمندان آمریکایی آفریقایی‌تبار تبعیض نژادی را به مدیریت گزارش دادند، به آنها گفته شد که خودشان با آن برخورد کنند.

یو اس‌ای تودی در تاریخ 8 نوامبر 2019 گزارش داد که کارمندان آمریکایی آفریقایی تبار از افزایش نژادپرستی و تبعیض در شرکت فیس بوک شاکی هستند. دوازده کارمند فعلی و سابق آمریکایی آفریقایی لیست طولانی از موارد هتک حرمت به خود را ارائه دادند، از جمله دو کارمند سفید پوست که از یک مدیر برنامه آفریقایی آمریکایی خواسته‌اند بعد از اتمام صبحانه، میز آن‌ها را جمع کند.

در آمریکا با افراد رنگین پوست بسیار غیر دوستانه و غیر طبیعی رفتار می‌شود. برخی از کارمندان آمریکایی آفریقایی می‌گویند: نژادپرستی، تبعیض، تعصب و پرخاشگری رفتاری‌های نیستند که در لحظه به وجود آمده باشند. این‌ها اقداماتی کوچک بودند که به مرور زمان تقویت شده و به یک فرهنگ قالب تبدیل شدند، فرهنگی که البته شاید هرگز شنیده، تصدیق و به رسمیت شناخته نشده باشد، اما به هر حال وجود دارد.

سی‌ان‌ان در تاریخ 28 آگوست 2019 گزارش داد که الکس هاوسدن، مجری تلویزیون در اوکلاهما، همکاران آمریکایی آفریقایی برنامه‌ی خود را به گوریل تشبیه کرده است. این اظهارات موجب انتقادات تند ضد نژادپرستی شد. براساس گزارشی در وب سایت اندیشکده پیشرفت آمریکا در 7 آگوست 2019، افراد رنگین‌پوست همچنان از تبعیض گسترده در بازار مسکن رنج می‌برند: 17 درصد از بومیان آمریکا، 25 درصد آمریکایی‌های آسیایی تبار، 31 درصد از لاتین تبارها و 45 درصد از آمریکایی‌های آفریقایی تبار گزارش داده‌اند که هنگام تلاش برای اجاره یا خرید مسکن، تبعیض را تجربه کرده‌اند. در مقابل، فقط 5 درصد از آمریکایی‌های سفیدپوست گزارشی مشابه داشتند.

تعصبات نژادی نه تنها دسترسی به مسکن را زیر سوال می‌برد بلکه می‌تواند بر ارزش املاک نیز تأثیر بگذارد. یک مطالعه نشان داد که خانه‌های محله‌های آمریکایی‌های آفریقایی تبار به دلیل تعصب نژادی به طور متوسط 48 هزار دلار کم ارزش‌تر معامله می‌شود. در نتیجه همین تبعیض نژادی بر سر خرید و فروش املاک رنگین پوستان 156 میلیارد دلار ضرر مالی متوجه کشور می‌شود.

برای قرن‌ها، نژادپرستی ساختاری در سیستم مسکن آمریکا به نابرابری‌های نژادپرستانه و مداوم در ثروت و رفاه مالی به ویژه بین خانواده‌های آمریکایی آفریقایی تبار و سفید پوست‌ها دامن زده است. این اختلافات چنان پیچیده شده است که اگر روند فعلی ادامه یابد، می‌تواند بیش از 200 سال طول بکشد تا یک خانواده متوسط آفریقایی تبار بتواند ثروتی برابر با همتایان سفیدپوست خود جمع کند.

از طرفی کودکان غیر سفید پوست از تبعیض جدی در آموزش و پرورش رنج می‌برند. سی ان ان در 27 فوریه 2019 گزارش داد که مدارس در مناطق عمدتا سفیدپوست در آمریکا 23 میلیارد دلار در سال بیشتر از مناطقی که عمدتاً کودکان رنگین‌پوست را آموزش می‌دهند، دریافت می‌کنند. در سال 2016، متوسط دریافتی مدارس مناطق سفید پوست به ازای هر دانش‌آموز، 13 هزار 908 دلار بوده، در حالی که این میزان در مناطق رنگین‌پوست 11 هزار و 682 دلار به ازای هر دانش آموز بوده است.

در همین حال، مناطق سفید‌پوست تنها بیش از 1500 دانش آموز را ثبت نام می‌کنند، در حالی که مناطق رنگین پوست با ثبت نام حدود شش برابری نسبت به مناطق سفید پوست، بیش از 10 هزار دانش آموز را در خود جای می‌دهند، تعدادی که باعث افزایش تراکم جمعیتی در این مدارس می‌شود.

به گفته وزارت آموزش آمریکا، دانش آموزان آمریکایی آفریقایی سه برابر بیشتر از سفیدپوستان احتمال دارد تا از مدرسه اخراج شوند. یافته‌ها حکایت از آن دارد که در 84 مدرسه‌ی منطقه جنوبی آمریکا، 100 درصد دانش آموزان اخراجی از تبار آفریقایی بودند. حتی دانش آموزان پیش دبستانی آفریقایی آمریکایی بیشتر از سایر نژادها از تدریس معلق می‌شوند.

در حقیقت، یک مطالعه منتشر شده در مجله علوم روانشناختی نشان می‌دهد که سفیدپوستان در 5 سالگی پسران آمریکایی آفریقایی را به عنوان تهدید می‌بینند و آن‌ها را با صفت‌هایی مثل خشن، خطرناک، دشمن و پرخاشگر می‌شناسند. تعصبات نژادی منفی که کودکان آمریکایی آفریقایی با آن روبرو هستند و اخراج و تعلیق از تحصیل در مواردی منجر به ترک تحصیل می‌شود.

این ترک تحصیل طبیعتا شانس بزهکاری و تماس آنها با سیستم دادرسی کیفری در آینده را افزایش می‌دهد. بر اساس تحقیقات صورت گرفته، تنبیهات در نظر گرفته شده در بعضی مدارس می‌تواند یکی از دلایل افزایش خودکشی در بین پسران آمریکایی آفریقایی باشد. نباید فراموش کرد که بسیاری از جنایات ناشی از نفرت است.

گزارشی که در 12 نوامبر 2019 توسط اداره تحقیقات فدرال یا اف‌بی آی منتشر شد نشان داد که بر اساس آمار سازمان‌های متولی امور حقوقی در سال 2018، 7 هزار و 36 حادثه مرتبط با تعصبات نژادی رخ داده که 57.5 درصد از اینها ناشی از توهین به نژاد، قومیت یا اجداد یکی از طرفین بوده است. در کل 46.9 درصد از جنایات ناشی از تعصب نژادی مرتبط با سیاه‌پوستان یا آمریکایی‌های آفریقایی تبار بوده است.

بر اساس آمارها در بین 5 هزار و 155 قربانی تعصبات نژادی، 47.1 درصد آن‌ها سیاه‌پوست بوده‌اند. گاردین در تاریخ 4 آگوست 2019 از وقوع تیراندازی گروهی در تاریخ 3 آگوست در سوپرمارکتی در والمارت خبر داد. این منطقه در ال پاسو شهری مرزی از ایالت تگزاس واقع شده است. تیرانداز، پاتریک کروسیوس 21 ساله بود که 650 مایل را برای رسیدن به هدف خود طی کرده بود، در جریان این حمله 22 تن را به قتل رساند. وی گفت: این حمله پاسخی به تسلط اسپانیایی‌تبارها بر تگزاس بوده است.

براساس گزارش سی‌ان‌ان در تاریخ 20 دسامبر 2019، یک دختر 14 ساله پیاده به سمت ایندین هیلز جونیور می‌رفت که ناگهان خودرویی او را زیر گرفت. این اقدام توسط یک زن 42 ساله اهل آیووا انجام شد، وقتی از او در مورد علت این اقدامش پرسیده شد، وی پاسخ داد: او را کشتم چون نوجوانی مکزیکی بود!

روزنامه نیویورک پست در تاریخ 7 نوامبر 2019 در وب سایت خود گزارش داد که محمود ویلاز، مردی 42 ساله و اهل آمریکای لاتین، توسط شخصی سفیدپوست به نام کلیفتون ای بلک‌ول مورد حمله قرار گرفته است. در جریان این حمله فرد مهاجم از ویلاز می‌پرسد چرا به کشور من آمدی؟ و بعد بلافاصله روی صورت قربانی لاتین تبار اسید می‌پاشد!

ادامه دارد...