X
GO
آرشیو از سال 1388 تا مرداد 1399
تاریخ انتشار: دوشنبه 29 اردیبهشت 1399

اعتلای حقوق بشر ایران با مرخصی زندانیان در دوران همه‌گیری کرونا

معاون بین الملل ستاد حقوق بشر گفت: دستگاه قضا با توجه به اینکه تبعات بیماری کرونا می تواند جان بسیاری از زندانیان را تهدید کند،با اعطای مرخصی به زندانیان، اقدامی بی بدیل و ابداعی که مسبوق به سابقه نبوده است، انجام داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر به نقل از حمایت، با همه‌گیری بحران کرونا در جهان کشورهای مختلف در حوزه‌های گوناگون سعی بر کنترل و مقابله با این ویروس داشتند اما اندک کشورهایی بودند که در بحث حقوق بشر و احترام به جان انسان‌ها سربلند از این مهلکه بیرون آمدند؛ چراکه کشورهای مدعی حقوق بشر کمترین توجه را در این زمینه به مردم کشور خود داشتند.

ایران تنها کشوری بود که در روزهای ابتدایی شیوع این ویروس منحوس در کشور در اقدامی مبتکرانه با بخشنامه ریاست قوه‌قضاییه اقدام به اعطای مرخصی به زندانیان کرد درحالی‌ که در همین ایام زندانیان کشورهای مدعی حقوق بشر به لحاظ عدم برخورداری از حداقل‌های بهداشتی در زندان‌ها اقدام به شورش کردند.

در راستای عملکرد منحصربه‌فرد دستگاه قضا در ایام بحران کرونا و نظرات جامعه بین‌الملل در این زمینه با سیدمجید تفرشی، «معاون امور بین‌الملل ستاد حقوق بشر» به گفت‌وگو پرداختیم.

معاون امور بین‌الملل ستاد حقوق بشر در خصوص بخشنامه اعطای مرخصی به زندانیان در ایام کرونا گفت: موضوع حقوق بشر یکی از دغدغه‌های اصلی قوه‌قضاییه و ستاد حقوق بشر و سایر سازمان‌های مرتبط با ستاد است. به همین منظور به‌محض اعلام شیوع کرونا به‌عنوان بیماری همه‌گیر در جهان از طریق سازمان بهداشت جهانی، بخش‌ها و سازمان‌های مختلف کشور برای کنترل این ویروس فعال شدند.

سید مجید تفرشی، افزود: در همین راستا ستاد حقوق بشر در حال جمع‌آوری عملکرد وزارت خانه‌ها و سازمان‌های ذی‌ربط در این زمینه است که فعالیت‌های قابل‌توجهی هم در این زمینه صورت گرفته است؛ اما یکی از این قطب‌ها درزمینه انجام فعالیت‌های پیشگیرانه برای شیوع ویروس کرونا، قوه‌قضاییه است.

وی تصریح کرد: دستگاه قضا با توجه به علم به این موضوع که تبعات این بیماری می‌تواند جان بسیاری از زندانیان را تهدید کند، اقدامی بی‌بدیل و ابداعی که مسبوق به سابقه نبوده است، صورت داد که درنتیجه این اقدام حدود 110 هزار از زندانیان به مرخصی رفتند که حتی در میان آن‌ها زندانیان امنیتی نیز وجود داشت. همچنین تا این لحظه حدود 13 هزار نفر از این 110 هزار نفر زندانیان که به مرخصی رفته‌اند و پرونده‌هایی که قبلاً موردبررسی قرارگرفته است مشمول عفو دائم شده‌اند.

تفرشی اظهار کرد: این اقدام بی‌نظیر دستگاه قضا در جامعه بین‌الملل نیز با تحسین روبرو شد به‌طوری‌که میشل باچلت، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل این اقدام دستگاه قضا ایران را ستود و حتی سایر کشورها را تشویق کرد تا در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند.

معاون امور بین‌الملل ستاد حقوق بشر با بیان اینکه تمامی اقدامات دستگاه قضا ایران درحالی‌ صورت می‌گیرد که ایران تحت شدیدترین و ظالمانه‌ترین تحریم‌ها است، عنوان کرد: امریکا برخلاف موازین بین‌المللی تحریم‌های شدیدی را علیه ایران اتخاذ کرده است، این ترحیم‌ها ثانویه، یکجانبه و فراقطعنامه‌ای در حقوق بین‌الملل محکوم هستند. به‌طوری‌که اتحادیه اروپا و بسیاری از کشورهای جهان نیز با ارسال نامه‌های متعدد از امریکا و شخص ترامپ خواسته‌اند تا یکجانبه گرایی و اعمال خلاف مقررات حقوق بین‌المللی را کنار بگذارد.

وی افزود: تا این لحظه با توجه به اینکه ساختار حاکمیت امریکا بر دشمنی با ایران نهادینه‌شده ترامپ سرسختی نشان داده و زیر بار این درخواست جامعه بین‌الملل و حتی دبیر کل سازمان ملل و کمیساریای عالی حقوق بشر نرفته است اما این مساله نقصی در عملکرد قوه‌قضاییه وارد نکرده است و دستگاه قضا با تعیین چهارچوب‌هایی اقدام به اعطای مرخصی زندانیان در ایام شیوع کرونا کرد.

تفرشی با اشاره به این نکته که دستگاه قضا درصدد کاهش جمعیت کیفری و استفاده از مجازات جایگزین حبس است، عنوان کرد: دستگاه قضا از سال 92 با ابلاغ بخشنامه مجازات‌های جایگزین حبس که ذیل ماده 79 قانون مجازات اسلامی نیز هست، اقدام به کاهش جمعیت زندان‌ها کرد که این مقوله را ستاد حقوق بشر به‌طورجدی در دستور کار خود قرار داده است تا سازمان‌های ذیل ماده 79 قانون مجازات اسلامی بتوانند ظرفیت‌های خود را فعال کنند و قضات تا حد امکان از مجازات‌های جایگزین به‌جای حبس استفاده کنند.

معاون امور بین‌الملل ستاد حقوق بشر، اظهار کرد: در حال حاضر در دنیایی زندگی می‌کنیم که شاهد نقض حداکثری حقوق بین‌الملل از سوی کشور آمریکا هستیم اما اعمال فشار از سوی این کشور قدرت منطق و استدلال ایران را در جامعه بین‌الملل و در داخل کشور کم نخواهد کرد. چراکه ایران تنها کشوری بود که قبل از ایام کرونا نیز بهانه‌های مختلفی مثل اعیاد و ولادت ائمه اطهار به اعطای عفو و بخشودگی متهمین اقدام می‌کرد. به‌طوری‌که 14 مورد در سال در ایران توسط سازمان‌های مربوطه پیشنهاد بخشودگی زندانیان به مقام معظم رهبری و رییس قوه‌قضاییه واصل می‌شود تا این افراد با امید بیشتری برای بازگشت به جامعه مهیا شده و بار روانی زندان برای آن‌ها کم شود تا هر چه زودتر به آغوش خانواده و جامعه بازگردند.