X
GO
آرشیو از سال 1388 تا مرداد 1399
تاریخ انتشار: چهارشنبه 10 مهر 1398

اسماعیلی: پیوست حقوق خانواده در تمامی قراردادها باید لحاظ شود

سخنگوى دستگاه قضا در نشست ضرورت آموزش مهارت‌هاى زندگى و آیین رونمایى از کتاب آموزش مهارت هاى زندگى با تاکید بر حقوق خانواده، اسماعیلى گفت: در بین عقود و قرارداد‌ها پرشمارترین عقد و قراردادى که در جامعه بشرى منعقد مى شود، عقد ازدواج است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، غلامحسین اسماعیلى سخنگوى دستگاه قضا در نشست ضرورت آموزش مهارت هاى زندگى و آیین رونمایى از کتاب آموزش مهارت‎هاى زندگى با تاکید بر حقوق خانواده، در دانشگاه شهید بهشتى با اشاره به روایتى از پیامبر اکرم (ص) اظهار کرد: در این روایت شریف نبوى نبى مکرم اسلام (ص) مى فرماید هرگاه خداوند براى خانواده‌اى خیر را بخواهد چند چیز به آن‌ها عطا مى فرماید، اول آن‌ها را در دین دارا مى کند، دوم کوچکترانشان به بزرگترانشان احترام مى گذارند، سوم مداراى در زندگى را به آن‌ها مرحمت مى کند، چهارم میانه روى در هزینه کرد و اعتدال در هزینه زندگى را به آن‌ها عطا مى کند و پنجم آن‌ها را به عیوبشان آگاه مى سازد تا در جهت برطرف کردن اقدام کنند.

اسماعیلى در ادامه با بیان اینکه اساسى‌ترین رکن جامعه خانواده است، گفت: در بین عقود و قرارداد‌ها پرشمارترین عقد و قراردادى که در جامعه بشرى منعقد مى شود، عقد ازدواج است.

سخنگوى دستگاه قضا اذعان کرد: ما عقود و قراردادهاى زیادى بین افراد و اشخاص داریم و قراردادهاى زیادى داریم که دایره شمول آن زیاد است؛ اما هیچ عقد و قراردادى در جهان بشر نیست که شمارگان آن به اندازه عقد زوجیت افراد جامعه بشرى باشد.

اسماعیلى در ادامه بیان کرد: همچنین در بین انواع عقود و قراردادها، مهم‌ترین قراردادى که بین افراد بسته مى شود، عقد زوجیت است و هیچ قراردادى از لحاظ درجه اهمیت به اندازه آن نیست به طورى که با سایر عقود و قرارداد‌ها قابل مقایسه نیست.

سخنگوى دستگاه قضا افزود: در بین عقود و قرارداد‌ها اصل بر این است که پیمان زناشویى از استمرار، دوام همیشگى و جاودانگى برخوردار باشد و مقطعى نیست، زمان نمى شناسد و دوره ندارد، براى آن در اصل تاریخ آغاز، انجام و پیمان نمى‌شناسیم و آنچه که موجب انحلال آن مى شود خلل اصل است و نباید اتفاق بیفتد، ٩٩ سال نمى شناسد و آثار آن در بعد از حیات نیز استمرار دارد.

وى در ادامه گفت: با پایان حیات و زندگى هر یک از طرفین این قرارداد نیز نمى توانیم بگوییم انحلال کامل پیدا مى کند بلکه خیلى از لوازم آن استمرار دارد که اولین آن ارث است.

اسماعیلى با بیان اینکه این پیمان و قرارداد نیاز به معرفت و شناخت دارد، بیان کرد: انجام آن در مسیر استمرار حتما مهارت مى‎خواهد؛ کدام قرارداد را مى شناسید که نیازمند مهارت و شرایط دوران اجراى قرارداد نباشد؟ این قرارداد با این ویژگى هاى بسیار مهم و اثرگذار حتما براى اجرا نیازمند مهارت‌هایى در جهت تحقق صحیح مفاد آن است.

سخنگوى قوه قضاییه در ادامه اظهار کرد: به نظر مى‌آید به لحاظ ویژگى‌هاى این پیمان تمامى پیمان‌ها و قراردادهاى دیگر که در حیات بشرى بسته مى‌شود باید پیوست حقوق خانواده داشته باشد و اگر نداشته باشد قرارداد جامعى نیست.

وى افزود: امروز زیاد در بحث‌هاى مختلف مى‌گوییم که این قرارداد داراى پیوست فرهنگى نیست و پیوست‌هاى گوناگونى براى اعمال قرارداد‌ها و رفتارهایمان گفته مى شود. پیوست حقوق خانواده در تمامى قرارداد‌ها باید لحاظ شود و تمامى قرارداد‌ها باید به حقوق خانواده توجه داشته باشند.

اسماعیلى با بیان اینکه حقوق خانواده نسبت به تمامى حقوق ناشى از سایر قراردادها باید جزء قواعد آماره باشد، بیان کرد: ما باید به این مرز برسیم که حقوق خانواده به عنوان قواعد آماره حاکم بر همه قراردادها، عقود و فعالیت هاى اجتماعى اعضاى جامعه بشرى باشد.  

سخنگوى قوه قضاییه عنوان کرد: در گام اول انقلاب و در دوره چهل ساله اى که بر ما گذشت افتخارات زیادى در عرصه هاى مختلف بدست آوردیم و واقعا یک دوره چهل ساله افتخارآمیز بود که پشت سر گذاشته شد. 

وى ادامه داد: با همه این افتخارات در جاهایى نواقصى و اشکالاتى داشتیم و با ایرادهایى مواجه شدیم که باید در گام دوم آن را جبران کنیم. از حوزه هایى که به نظر مى آید ما در چهل ساله اول دچار قصور و یا تقصیر شدیم حوزه مسائل خانواده است. 

اسماعیلى تصریح کرد: اگر دچار این موضوعات نمى شدیم، در زمره آسیب هاى اجتماعى که رهبر فرزانه انقلاب چند سال است شخصا به میدان آمده‌اند و ارکان کشور را براى برطرف کردن آسیب هاى اجتماعى جمع کرده‌اند، حوزه خانواده مطرح نبود. 

سخنگوى قوه قضاییه ادامه داد: این حکایت از آن دارد که ما وظیفه خود را به خوبى انجام نداده‌ایم و در این حوزه دچار چالش و آسیب شده‌ایم که رهبر فرزانه انقلاب پاى در میدان گذاشتند و به ما رهنمود دادند و تکلیف کردند و از ما خواستند که براى غلبه بر این چالش چاره‌ای بیندیشیم. 

وى خاطرنشان کرد: به محض اینکه ما کوتاهى کردیم دیگران و بدخواهان وارد این حوزه شدند و سعى کردند با القائات خود از این حوزه به ما آسیب برسانند. به نظر مى آید ما امروز نیازمند بازگشت به مبانى فکرى و اندیشه اى قوى مکتب انسان ساز اسلام هستیم تا بتوانیم بر این چالش غلبه کنیم و راه علاج همین است. 

  اسماعیلى گفت: ما بر این باور و اعتقادیم که اسلام یک مکتب فکرى محض نیست؛ یک مکتب سیاسى محض نیست؛ یک مکتب اجتماعى محض نیست؛ بلکه اسلام مکتبى انسان ساز است که یک شمه کوتاه از آن را در این روایت نبوى تقدیمتان کردم.

  سخنگوى قوه قضاییه با بیان اینکه در این حوزه نیازمند شناخت، آگاهى، دانش و علم دین هستیم، اظهار کرد: علم دین در اینجا منظور این نیست که صرفا در حوزه هاى علمیه فقه و اصول بخوانیم، این دین یعنى آیین زندگى.  

 سخنگوى دستگاه قضایى در ادامه خاطرنشان کرد: ما نیازمند آموزش آیین زندگى هستیم. شما چهره هاى دانشگاهى ببینید در بین آموزش هاى آموزش و پرورش ما و دانشگاه هاى ما آموزش آیین زندگى کجاست؟ اگر این آموزش آمد و در جایگاه خود قرار گرفت، ما به آن هدف متعالى خواهیم رسید.  

وى با بیان اینکه ما نیازمند به اخلاق، مداراى در حوزه زندگى خانوادگى و اعتدال در هزینه، شناسایى چالش ها و برطرف کردن آن ها هستیم، اظهار کرد: امروز خوشحالم که جامعه علمى و دانشگاهى ما، دانشگاه برجسته شهید بهشتى ما، کرسى حقوق بشر و صلح و دموکراسى دانشگاه شهید بهشتى و خانم دکتر "شبابى" نتیجه سال ها تحقیق، تدریس و پژوهش خود را در قالب یک اثر فاخر با درک صحیح از شرایط جامعه و نیازمندى هاى آن با عنوان آموزش مهارت هاى زندگى با تاکید بر حقوق خانواده به عنوان یک اثر پژوهشى، علمى و البته کاربردى در عرصه زندگى خانوادگى به خانواده هاى ایران اسلامى ما ارائه کرده است.

  اسماعیلى با بیان اینکه این اثری پیشگیرانه و نسخه‌ای درمانمدار است، افزود: موضوعات خانواده و مهارت هاى زندگى موضوعاتی نیست که در آستانه طلاق و بحران از هم پاشیدن بنیان خانواده به سراغ آن برویم و باید قبل از تشکیل خانواده و در ایام قوام بنیان خانواده این مهارت ها آموخته، عمل و اجرا شود تا زندگى خانوادگى مستحکمى داشته باشیم. 

سخنگوى قوه قضاییه اظهار کرد: خیلى خرسندم که  در این مراسم و آیین توانستم به عنوان یک خدمتگزار و دانش آموخته حوزه علمیه که چند صباحى خیلى محدود توفیق درس آموزى در مکتب اساتید بزرگوار در دانشگاه را پیدا کردم؛ البته توفیق تلمذ در مکتب اساتید حوزه را بیشتر داشته‌ام و امروز نیز هنوز این بخش را استمرار مى دهم و از درس با برکت مقام معظم رهبرى به عنوان یک استاد فرهیخته در حوزه هاى مختلف توفیق بهره مند شدن را دارم و خوشحالم به عنوان یک عضو از دستگاه قضایى و یک عضو از خانواده ایران اسلامى توفیق پیدا کردم به پاس قدرشناسى از خدمت همه اساتید و بزرگوارانى که در این حوزه تلاش علمى داشتند، در این محفل حضور پیدا کنم.

منبع: میزان