X
GO
آرشیو از سال 1388 تا مرداد 1399
تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 07 مرداد 1399

اسماعیلی: تعرض به هواپیمای ماهان نشان دهنده خوی ددمنشی تروریست‌های امریکایی است

سخنگوی قوه قضائیه گفت: اقدام غیرانسانی جنگنده های آمریکایی نمونه دیگری از خوی ددمنشی تروریست‌های آمریکایی بود؛ قوه قضائیه ضمن محکومیت این قاننون‌شکنی از وزارت امور خارجه و مجامع بین المللی می‌خواهد که با پیگیری‌های دیپلماسی و حقوقی، برخورد بازدارنده‌ای با این اقدام وحشیانه داشته باشند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه درسی‌امین نشست خبری خود با اصحاب رسانه ،ضمن تسلیت سالروز شهادت امام محمد باقر (ع)، اظهار داشت: مومنین و جامعه اسلامی و ایمانی ما نشان داده اند که بیش از دیگران مقید به رعایت ضوابط و مقررات و دستورالعمل‌ها از جمله دستورالعمل‌های بهداشتی ایام ابتلای به بیماری کرونا هستند و بر این باوریم که مجالس و محافل مذهبی ما از جمله دعای عرفه با رعایت حداکثری دستورالعمل‌های بهداشتی از ناحیه جامعه ایمانی ما قابل برگزاری خواهد بود.

وی افزود: قوه قضاییه به سهم خود و در ایفای وظایف قانونی‌اش دراین ایام اولاً به همه مردم و شهروندان عزیز توصیه می‌کند که کرونا را جدی بگیرند و با رعایت ضوابط بهداشتی و بویژه استفاده از ماسک در مجامع، زنجیره حرکتی این ویروس را قطع کنند. ثانیا به همکاران ارجمند خودمان در دادگستری‌ها و سازمان‌های تابعه ابلاغ و تاکید می‌کنیم که حداکثر تلاش و تدابیر خویش را در جهت صیانت از سلامت مراجعین و کارکنان دستگاه به کار گیرند؛ ثالثاً در جهت پیشگیری و مقابله با هنجارشکنی‌های کرونایی از حداکثر ظرفیت‌های قانونی و توان ضابطین دستگاه قضایی استفاده نمایند. رابعاً بار دیگر جهاد و ایثار و از خودگذشتگی کادر درمانی و پرستاری کشور را ارج می‌نهیم و در برابر این تلاش مقدس آن‌ها سر تعظیم فرود می‌آورم و سلامت این عزیزان را که سلامت مردم در گرو سلامت آنهاست، از خداوند متعال طلب می‌نمایم.

سخنگوی دستگاه قضا در ادامه درباره تعرض دو جنگنده امریکایی به هواپیما ماهان، گفت: اقدام غیرقانونی و غیرانسانی تعرض هواپیما‌های جنگنده آمریکایی به هواپیمای مسافربری شرکت ماهان نمونه دیگری از خوی ددمنشی تروریست‌های آمریکایی بود. قوه قضاییه ایران به لحاظ اینکه این اقدام نقض آشکار قوانین و مقررات هوانوردی و مصداق تعرض به حقوق انسان بوده و علاوه بر آن باعث آسیب جسمی و روحی جمعی از مسافران هواپیما و کادر پروازی شده است، ضمن محکوم نمودن این قانون شکنی، از وزارت امور خارجه ایران و مجامع بین المللی می‌خواهد که با پیگیری‌های دیپلماسی و حقوقی، برخورد بازدارنده‌ای با این اقدام وحشیانه داشته باشند.

وی در خصوص نحوه پیگیری این تعرض، بیان کرد:  به حکم قانون و به موجب صلاحیتی که مراجع قضایی در خصوص تعدیات و تجاوزات تروریست‌های آمریکایی دارند، هم در دادسرای عمومی و انقلاب تهران برای تروریست‌ها و جنایتکاران این سانحه که هم خلبانان هواپیما‌های جنگنده‌ها و هم فرماندهان آن‌ها هستند، تشکیل پرونده شده است. تعقیب قضایی در حوزه صلاحیت دادسرای عمومی و انقلاب و دادگستری استان تهران انجام خواهد شد؛ اما به این موضوع بسنده نمی‌کنیم. به جهت همکاری‌های بین‌المللی از آنجایی که این سانحه در آسمان کشور سوریه اتفاق افتاده و مقصد این پرواز کشور لبنان و بیروت بوده است، در یک تعامل سه جانبه با کشور‌های سوریه و لبنان موضوع را در آن کشور‌ها نیز تعقیب خواهیم کرد.

اسماعیلی تأکید کرد: علاوه بر آن از طریق معاونت امور بین‌الملل قوه قضاییه، دادستانی کل کشور و وزارت امور خارجه در مجامع بین‌المللی هم نسبت به تعقیب کسانی که قانون شکنی می‌کنند و به هواپیمای مسافربری و قوانین هوانوردی تعرض داشته‌اند، در عرصه‌های مختلف این موضوع را پیگیری می‌کنیم.

وی بابیان اینکه قوه قضاییه کشورمان در راستای ماموریت‌های مهم خود و به ویژه در دوره تحول در جهت صیانت از حقوق عامه مردم و دفاع از سرمایه‌های ملی کشور برنامه‌های متعددی را در دستور کار خویش قرار داده است، به سفر ریاست قوه قضاییه به حوزه قضایی لواسان اشاره کرد و گفت: بازدید از حوزه قضایی و دیدار با مقامات محلی و تشکیل جلسه شورای عالی حفظ حقوق بیت المال با حضور یکی از معاونان ریاست جمهوری و چهار نفر از وزیران دولت و مقامات ذیربط قضایی، بیانگر اهتمام قوه قضاییه در جهت حفاظت و حراست از سرمایه‌های ملی کشور است.

سخنگوی قوه قضائیه همچنین درباره رسیدگی به مشکلات کارگران هفت تپه، گفت: قوه قضاییه تمام تدابیر خود را به کار گرفته که اولا کارگران این شرکت حقوقشان استیفا شود و در ثانی شرکت سرپا بماند؛ مخصوصا در این مقطع زمانی که ایام کشت شرکت هفت تپه است و به هیچ عنوان نباید کار در این حوزه تعطیل شود و تعطیلی کار ضرر‌های جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت. اکثریت قریب به اتفاق کارگران مشغول به کار هستند. کارگران نگران نباشند؛ به کارشان ادامه دهند و به پیگیری‌هایی که انجام شده است، اعتماد کنند.