X
GO
آرشیو از سال 1388 تا مرداد 1399
تاریخ انتشار: یکشنبه 31 فروردین 1399

اسلحه‌های الکتروشوک در انگلیس تنها به سمت سیاه‌پوستان نشانه می رود/تیزرها قابلیت کشتن هم دارند!

گروه‌های حقوق بشری بخاطر استفاده زیاد از اسلحه‌های الکتروشوک علیه سیاه‌پوستان، آسیایی‌ها و اقلیت‌های نژادی، از بدنه پلیس جدا می‌شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، روزنامه گاردین با عنوان «اعتراض نهادهای حقوق بشری انگلیس به استفاده بی رویه شوک الکترونیکی علیه اقلیت ها» در گزارشی به نقض گسترده حقوق بشر در این کشور پرداخت و در ادامه بیان کرد که اقلیت ها و رنگین پوستان در اینجا دیده نمی شوند، مشروح این گزارش را در ادامه می خوانیم:

در اعتراض به این مسئله، تعدادی از سازمان‌های جامعه مدنی از "گروه مشاوره استفاده از تیزر[باتوم برقی]" وابسته به شورای ملی روئسای پلیس انگلستان استعفا داده و اعلام کرده‌اند که اقدامات موثری برای مقابله با استفاده بیش‌از حد از تفنگ‌های الکتروشوک علیه سیاه‌پوستان، آسیایی‌ها و اقلیت‌های نژادی صورت نمی‌گیرد.

استفاده از این اسلحه‌ها در سال گذشته 39 درصد افزایش پیدا کرده است چرا که تعداد بیشتری از افسران پلیس به آن‌ها مجهز شده‌اند. اما تحلیل جدید از ارقام منتشره توسط وزارت کشور بریتانیا نشان می‌دهد که در انگلستان و ولز، استفاده نیروی پلیس از این اسحه‌ها  علیه افراد سیاه‌پوست تقریبا هشت برابر سفیدپوستان بوده است.

در نامه استفعای مشترکی که خطاب به شورای ملی روئسای پلیس نوشته شده،‌ گروه‌های حقوق بشری Liberty،‌ Inquest ، StopWatch، و Open Society و کارشناس مسائل پلیس، دکتر مایک شاینر، اعلام کردند که تصمیم غیر علنی که در ماه فوریه برای ادغام طرح "ارزیابی تاثیر استفاده بیش از حد از اسلحه‌های الکتروشوک علیه اقلیت‌های نژادی" با طرح "بازبینی امنیت افسران پلیس" نشان می دهد که نگرانی‌های گروه‌های حقوق بشری جدی گرفته نمی‌شود.

در این نامه که در 24 مارس فرستاده شده است آمده: «ما بیش از قبل نگرانیم که "گروه مشاور ملی ذینفعان تیزر"مرتبا به حاشیه رانده می‌شوند و این در حالیست که مشروعیت استفاده کنونی از تیزر وابسته به موجودیت این گروه است.»

«این چیزی نیست که ما از آن حمایت کنیم... نمایندگان پلیس ارزشی برای تخصص ما قائل نشده اند و با وجود تعهداتی که به گروه مشاوران ملی تیزر داده بودند و با وجود اینکه  این گروه را برای ایجاد مشورتی موثرتشکیل دادند، اما در مواجهه با مسئله‌ای که توسط ما مطرح شد جدیت لازم را به خرج ندادند. بر این اساس،‌ما دیگر نمی‌توانیم عضو گروه باشیم.»

این سازمان‌ها گفتند که در مورد تجهیز هزاران نفر دیگر از نیروهای پلیس در سال قبل به اسلحه‌های الکتروشوک، هیچ مشورتی با این گروه انجام نشده بود و پیشنهاد نهایی  برای "بررسی احتمال استفاده متعصابه ناخودآگاه [از این اسلحه‌ها]" نشان داد که پلیس ضرورتی برای این مسئله نمی‌بیند و تصویر نادرستی را از معضلی که نیازمند بررسی دقیق سیاست‌ها،‌ اقدامات،‌ و محرک‌های پلیس است نشان می‌دهد.»

شاینر که استاد دانشیار دانشکده سیاست اجتماعی در مدرسه اقتصاد لندن است گفت: « ما به این گروه پیوستیم زیرا فکر می‌کردیم این کار باعث می‌شود استفاده از تیزر تحت حراست مناسب و نظارت موثر صورت بگیرد، اما مشخص شد که این نقش تامین نمی‌شود.» 

«تعهداتی که صورت گرفت آن‌ طور که باید عملی نشد و گویا همواره تاخیر بود و تاخیر. شورای ملی روئسای پلیس در واقع این گروه را گنار گذاشته و به صورت تزیینی از آن استفاده می‌کند و این تصور غلط را بوجود می‌آورد که این گروه در مسائل دخیل است و مورد مشورت قرار میگیرد.»

وی اضافه کرد: «ما در زمان خطرناکی هستیم که در آن افزایش قدرت پلیس بدون افزایش متناسب مسئولیت‌پذیری و نظارت شکل می‌گیرد. گسترش استفاده از تیزر نشان‌دهنده شدت‌گرفتن استفاده پلیس از اسلحه است و این خطر وجود دارد که ما با چشمانی بسته به سمت ایجاد پلیسی با سبک نظامی پیش می‌رویم.»

کلر کولیر، یکی از مدیران گروه Liberty می‌گوید: «تیزر‌ها ممکن است و می‌توانند افراد را بکشند. استفاده فزاینده از این اسلحه‌ها هشداردهنده است و نگرانی‌های جدی در مورد استفاده بیشتر از آن‌ها علیه رنگین‌پوستان وجود دارد. ما بارها شاهد آن بوده‌ایم که دادن قدرت‌های اختیاری بیشتر به پلیس اغلب منجر به برخورد ناجور پلیس می‌شود که بعضی از جوامع بیش از دیگران از آن آسیب می‌بینند.»

بعد از آنکه وزارت کشور انگلیس در ماه آگوست مشورت با کارشناسان را کنار گذاشت و شرایط حاکم بر استفاده از اختیارات بند 60 قانون نظم عمومی را برداشت، یک گروه دیگر که روی طرح "بهترین استفاده از ایست و بازرسی" کار می‌کردند نیز کنار گذاشته شدند.

ماه گذشته وزارت کشور اعلام کرد که علاوه بر 10 میلیون پوندی که در ماه سپتامبر در بودجه‌ای جدا لحاظ شده بود، نیروهای پلیس  6.7 میلیون پوند دیگر را برای خرید بیش از 8000 اسلحه الکتروشوک دریافت خواهند کرد.

تقریبا یک پنجم از 157 هزار افسر پلیس برای استفاده از این اسلحه‌ها آموزش دیده‌اند، اما این نگرانی فزاینده وجود دارد که این کار مجوزی برای آسیب به اصول کاری پلیس باشد. مقامات ارشد پلیس خواستار آن شدند که همه افسران در گشت‌های خود اجازه حمل این اسلحه‌ها را داشته باشند.

از میان 22،059 موردی که در سال‌های 2018-2019 در آن از اسلحه الکتروشوک استفاده شده بود،  4،381 مورد علیه سیاه‌پوستان بود که 443 مورد از آن ‌ها آزاد شدند. این در حالیست که 14،562 مورد علیه سفید‌پوستان انجام شد که 1800 مورد به آزادی ختم شد. بر اساس داده‌های سرشماری سال 2011، تحلیل شاینر نشان می‌دهد که احتمال استفاده از این اسلحه‌ها علیه سیاه‌پوستان 7.7 بار بیشتر از سفیدپوستان است.

سوالات جدی در مورد نقش پلیس در مرگ افرادی که هدف اسلحه‌های الکتروشوک قرار گرفته‌اند وجود دارد، از جمله مرگ فوتبالیست اسبق دالیان اتکینسون 48 ساله،‌آدریان مک‌دوناد 34 ساله، مارک کول 30 ساله، و جردن بگلی 23 ساله.

لوسی د اورسی، معاون کمیسر و "رییس کارگروه ملی اسلحه‌های کمتر کُشنده شورای ملی روئسای پلیس" گفت: «ما رابطه خوبی با گروه مشاور ملی ذینفعان تیزر داشته‌ایم. این گروه مستقل از نیروی پلیس است و یک کرسی مستقل دارد که آن هم عضو با ارزشی از کارگروه ملی اسلحه‌های کمتر کُشنده پلیس است.  این گروه تشکیل شد تا در مورد استفاده از تیزر، به پلیس نظرات کارشناسی و انتقادی و مشاوره بدهد. به عنوان رییس کارگروه ملی، من همواره برای گفتگوهای سازنده‌ با این گروه و نظرات ارزشمند آن‌ها که بر تصمیمات سیاستی پلیس تاثیر گذار بود ارزش قائل بوده‌ام. همه طرف‌ها قبول دارند که بعضی وقت‌ها گروه‌های مشاور و پلیس بر سر مسائلی به توافق نمی‌رسند. من به اعضای مستعفی پاسخی خصوصی خواهم داد.»