X
GO
آرشیو از سال 1388 تا مرداد 1399
تاریخ انتشار: یکشنبه 21 اردیبهشت 1399

اسلام هراسی در کانادا به شیوه مدرن!

چیزی که واقعا توجه من را به خود جلب کرده است ارتباطی به تمایل شنیدن اذان و پخش شدن آن از بلندگوهای مساجد ندارد بلکه به مقوله اسلام هراسی و نفرت مرتبط است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، فیصل کوتی، استاد حقوق دانشگاه فلوریدا در یادداشتی برای میدل ایست ای نوشت:

هنگامی که ایده پخش اذان و دعوت مسلمانان به دعا در اکثر مناطق غیرمسلمان نشین در ماه رمضان به اجرا گذاشته شد، رادار اسلام هراسی بیشترین خطر را احساس کرد و به فکر واکنش سریع افتاد. برآوردها نشان می­دهد که کفه بازخوردهای منفی سنگین‌تر از نظرات مثبت است به خصوص که نفرت علیه مسلمانان پیش از این هم وجود داشت.

 وقتی حمایت­ های مردم در شهرهای غربی را دیدم خوشحال شدم. بسیاری از افراد غیر مسلمان طومارهایی را برای حمایت از این طرح امضا کردند. از یکی از اولین مساجد تورنتو و مرکز اسلامی تورنتو که به مسجد جامع مشهور است، اذان پخش شد و بین همسایگان نیز غذای رایگان توزیع شد.

پست­هایی در رسانه­ های اجتماعی از مسلمانان دیدم که نوشته بودند، چگونه ماه رمضان با توجه به شرایط بیماری کووید-19 برای آنها متفاوت شده است اما هنگام شندیدن صدای اذان در اتومبیل­ها و یا خانه ­هایشان این احساس تغییر می­کند. در ماه رمضان مسلمانان نمی­توانستند به مساجد بروند ولی پخش اذان باعث ایجاد حس بهتری در مسلمانان شده است.

ترویج تنوع

تنوع، چیزی است که اکثر مردم در کانادا درباره آن می­شنوند. مردم تنوع فرهنگی را جشن می­گیرند و منشور حقوق و آزادی­های کانادا­ از حقوق ادیان حمایت می­کند و این امر توسط وجدان فرد نیز پذیرفته می­شود. منظور از این معیار دینی چیزی نیست که روحانیون یا حتی اکثریت افراد در یک گروه به آن معتقد باشند، بلکه منظور اعتقادی است که افراد خالصانه آن را پذیرفته اند.

چیزی که واقعا توجه من را به خود جلب کرده است ارتباطی به تمایل شنیدن اذان و پخش شدن آن از بلندگوهای مساجد ندارد بلکه به مقوله اسلام هراسی و نفرت مرتبط است.

زمانی که مساجد میسیساگا به سایر مساجد در شهر تورنتو برای پخش اذان پیوستند، شهردار این شهر، بونی کرومبی در پستی در فیسبوک خطاب به مردم گفت: مردم در این زمان دشوار به آرامش و صمیمت نیاز دارند. امیدوارم که پخش اذان راحتی و معنویت را در این ماه مقدس برای دوستان مسلمان فراهم کند. رمضان مبارک!

جیم واتسون شهردار اتاوا توئیت کرد: این کانادای مهربان من است که همه را می‌پذیرد.

نفرت­ جهان کهن

بیشتر مردم از این توافق که باعث می­شود همسایگان مسلمان در ماه رمضان و در این شرایط قرنطینه اعمال خود را را راحتتر انجام دهند، حمایت کرده­اند. اما تعداد معدودی از سه محله متفاوت نفرت خود را از این امر از طریق بلندگوهای رسانه های اجتماعی اعلام کردند. هندوهای افراطی موسوم به هندوتوا و تعدادی از فعالان مسیحی قبطی با تنفرات دنیای کهن به این ژست نمادین تنوع حمله کردند.

آیا با آموزش می توان بر اسلام هراسی غلبه کرد؟

راوی هودا، رئیس شورای مدارس محلی و مشاور مسکن و مهاجرت در توئیتی نوشت: مرحله بعدی چیست؟ کوچه ­هایی را برای سواران بر بزغاله و شتر جدا کنید. به ذبح حیوانات به نام قربانی در خانه­ها مجوز دهید. آیین‌نامه‌ای تدوین کنید که زنان بخواهد بدن خود را از سر تا انگشت پا با چادر برای آرام کردن احمق­ها بپوشانند.

وقتی توجه اعضای جامعه به او جلب شد، در ابتدا گفت که برداشت مردم از صحبت‌های او غلط بوده است و او هیچ گروهی را در جامعه هدف قرار نداده است. او همچنین اظهار داشت که به دنبال مشاوره حقوقی بوده است. جالب اینجاست که حساب توئیتر هودا خصوصی شده است. پیش از این ماجرا او را به عنوان داوطلب اچ­اس­اس، بازوی گروه مستقلی در هند به نام آر­اس­اس، یک سازمان ناسیونالیست و شبه نظامی راست­گرای هندو می­شناختند. مهم اینکه، این سازمان مورد انتقاد گروه­های حقوق بشری قرار گرفته است و توسط سازمان سیا برای ایجاد نفرت پراکنی حمایت می­شود.

شخصیت پردازی ساختگی

هواداران هندوتوا تنها افرادی نیستند که خشمگین شده­اند. گزارش نشریه وایس نشان می­دهد که تعدادی از فعالان جامعه قبطی­ها از جمله جان جرجیس و هانی تافیلیس نیز با پخش اذان مخالفت کرده­اند. به گفته نشریه وایس، جرجیس عضو جامعه قبطی مصریان میسیساگا است و مالک بزرگترین شرکت دارویی در کانادا به شمار می‌رود. جرجیس که بعد از آن واقعه عذرخواهی کرد، اعلام کرده بود که دو دادخواست علیه پخش اذان از مساجد، ارائه کرده است اما درخواست­ها به دلیل نفرت پراکنی در سخنرانی­هایش و نقض دستورالعمل­های جامعه توسط وبسایت change.org رد شد.

دو طومار توسط 20 هزار نفر امضاء شده است. براساس نشریه وایس، جرجیس گفته است که او کاملا مخالف اظهارات نفرت انگیزی است که در دادخواست­های او نوشته شده است. به گفته جرجیس، نامه­ای که به همراه درخواست او ضمیمه شده توسط وی نوشته نشده است. در این نامه نوشته شده که شنیدن صدای اذان باعث اختلال استرسی پس از حادثه در سربازان کانادایی که در خاورمیانه خدمت می­کنند، می‌شود.

تصور کنید که اگر مردم به این دلیل که دانش‌آموزان در مدارس شبانه‌روزی دچار اختلال استرس پس از حادثه می‌شوند، خواستار تعطیلی کلیساها شوند، چقدر احمق به نظر خواهند رسید.

کمپین سوم توسط یکی دیگر از فعالان و داروسازان برجسته جامعه قبطی، هانی تافلیس هدایت می­شود. او نیز همان استدلال ابتلا به استرس پس از حادثه را تکرار کرد. تافیلیس که به عنوان کاندیدای حزب محافظه کار از اِرین میلز میسیساگا در آخرین انتخابات فدرال ناکام ماند، در نامه­ای سرگشاده خطاب به شورای شهر آنها را به سوی به تعویق انداختن تصمیماتشان و احترام به خواست تمام شهروندان با قائل شدن حق امتیاز برای همه جوامع فرا خواند.

منتقدان، ایده پخش اذان از مساجد را نقض حقوق بشر توصیف کرده ­اند، زیرا ظاهرا فقط برای مسلمانان رعایت شده است. این گفته کاملا نادرست است. همانطور که کرومبی و دیگران اشاره کرده­اند از درخواست­های مشابه از طرف سایر گروه­های جامعه نیز استقبال می­شود. با این حال، تصور کنید که اگر مردم خواستار بستن کلیساها به این دلیل شوند که دانش‌آموزان در مدارس شبانه‌روی قربانی سوء استفاده کشیشان فرصت طلب شده و در معرض استرس بعد از حادثه هستند، چقدر دیوانه به نظر می‌رسند. نفرت چیزهای عجیب و غریب را گرد هم می آورد که شامل ظن و گمان‌های همیشگی راست افراطی می شود. افراد بیطرف و متفکر باید با یکدیگر متحد شوند تا جلوی این اقدامات را بگیرند و آنها را تحت تأثیر قرار دهند.

از کاه کوه ساختن

در حین بررسی این موضوع، چند نکته مهم را باید در نظر داشت. در مرحله اول، رفع ممنوعیت پخش اذان یک اقدام موقت بوده که در ماه رمضان امسال به دلیل قرنطینه ناشی از شیوع کرونا انجام گرفته است. به یاد داشته باشید که با غروب آفتاب و پخش اذان روزه داران می‌توانند افطار کنند.

دوم، با غروب خورشید در ماه رمضان چند دقیقه طول می‌کشد که اذان اقامه شود و بعد از آن می‌توان روزه را افطار کرد. چیزی که من از مسجد مدینه در تورنتو شنیدم کمتر از سه دقیقه طول کشید تا اذان اقامه شود.

سوم، تنها بخش کوچکی از مساجد از امکان پخش اذان استفاده می‌کنند و اکثر مساجد حتی در مناطق مسکونی ساخته نشده‌اند. از طرفی حتی مساجدی که اقدام به پخش اذان می‌کنند صدای آن به قدری کم است که حتما باید نزدیک آن باشید تا بشنوید.

رسانه‌های آمریکایی چگونه اسلام‌هراسی را تبلیغ می‌کنند

در نهایت باید در نظر داشت که صدور مجور معافیت صوتی که بر اساس آن ایجاد یک سری صدا‌ها برای مدتی مجاز خواهند بود، موضوع جدیدی نیست. در صورتی که شما میزبان رویدادی باشید، می‌توانید در زمینه کسب این معافیت موقت درخواست صدور مجوز کنید. تنها در سال 2018، تعداد زیادی معافیت‌های صوتی به دلایل مختلف صادر شد که از این تعداد 177 مجوز مربوط به فعالیت‌های ساختمانی بود. در این بین کلیساها در بسیاری از حوزه‌ها از این معافیت به طور خودکار بهره مند می‌شوند. علاوه بر این، برخی از وقایع حتی بدون مجوز معافیت اتفاق می‌افتد.

پاتریک براون ، شهردار برمپتون به شکل موجز و مختصر در مورد این قانون می‌گوید: آیین نامه ممنوعیت یک سری سر و صدا‌ها که ابتدا در سال 1984 به تصویب رسید، فقط صدای زنگ کلیسا را ​​شامل می‌شد. اینک همه ادیان در ساعاتی خاص و با حجم صدایی مشخص امکان فعالیت دارند. جامعه مسلمانان هم می‌تواند هنگام غروب آفتاب از این معافیت استفاده کند، اکنون سال 2020 است و ما با کلیه ادیان به طور یکسان رفتار می‌کنیم.

البته این گفته روشن می‌کند که اعطای چنین مجوزی چندان هم کار بزرگی نیست. همانطور که تورنتو استار در سرمقاله خود اشاره کرد: این یک حرکت ساده اما معنی دار بود چرا که در حال حاضر به دلیل همه‌گیری کووید-19 عملا امکان تجمع  مسلمانان در اماکن مذهبی فراهم نیست.

حتی کسانی که نمی‌توانند نسبت به شنیدن اذان بی توجه باشند، باید بدانند که این مجوز چیز عجیبی نیست اما در عین حال عده‌ای می‌توانند از کاه کوه ساخته و برای مقاصد سیاسی و اهداف نفرت پراکنانه از آن استفاده کنند. اگر اجازه دهیم زخم‌های قدیمی سر باز کند به زودی‌ همه را آلوده خواهد کرد، پس بیایید این ویروس نفرت را از ریشه بزنیم.