X
GO
آرشیو از سال 1388 تا مرداد 1399
تاریخ انتشار: چهارشنبه 28 خرداد 1399

ادامه اعتراضات سراسری در آمریکا به نژادپرستی/ هراس از فروپاشی ترامپ را وادار به عقب‌نشینی کرد

اعتراضات خیابانی به قتل «جورج فلوید» به دست پلیس آمریکا، بیستمین روز خود را پشت می گذارد و معترضان در شهرهای مختلف خواستار از بین رفتن نژادپرستی در این کشور هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، آشوب‌ها و اعتراضات به قتل «جورج فلوید» به دست پلیس آمریکا در سرتاسر این کشور شدت گرفته و معترضان با واکنش تهاجمی‌تر و وحشیانه تر از سوی پلیس و گارد ملی مواجه شدند.

برخی کشور‌های اروپایی نیز مانند فرانسه، انگلیس، اتریش و آلمان شاهد ادامه تظاهرات ضد نژادپرستی هستند.

با ادامه اعتراضات ضد نژادپرستانه در سراسر آمریکا، سرانجام دونالد ترامپ و جمهوریخواهان مجلس سنا حاضر به پذیرفتن انجام تغییرات در رفتارهای پلیس شدند.

طبق گزارش آسوشیتدپرس، برای راضی کردن معترضان به عقب نشینی، دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا ساعاتی پیش فرمان اجرای اصلاحات در نیروی پلیس کشورش را امضا کرد.

ترامپ حین امضای این فرمان، در عین حال هیچ اشاره ای به مباحث جنجالی به راه افتاده در آمریکا درمورد مساله نژادپرستی و کشته شدن رنگین پوستان به دست نیروهای پلیس این کشور نکرد.

تلاش جمهوری‌خواهان برای آماده کردن سریع بسته تغییرات رفتارهای پلیس آمریکا در حالی در اولویت کاری قرار گرفت که اعتراضات خیابانی در سرتاسر شهرهای آمریکا به دلیل مخالفت با خشونت‌های پلیس و بی‌عدالتی به تهدید امنیت ملی تبدیل شده‌اند.

در همه ایالت‌های آمریکا اعتراض به ساختارهای تبعیض آمیز کاخ سفید همه گروه‌های نژادی و حتی سفیدپوستان را هم به خیابان‌ها آورده‌است؛ در برخی ایالت‌ها زمزمه‌های استقلال بسیار پررنگ شده است.

هراس از عمیق شدن بحران و تجزیه ایالات متحده باعث شد تا دونالد ترامپ از ارتش و نیروهای گارد ملی برای سرکوب معترضان کمک بخواهد و همین امر به تعمیق بحران و حتی مخالفت برخی اعضای دولت و چهره‌های سیاسی منجر شده است.

این در حالی است که یکی از سران سیاه پوست اعتراضات صلح آمیز در شیکاگو گفت: ما طرفدار غارتگری نیستیم و جوانان ما به تعمیر مغازه‌هایی که تخریب و غارت شدند، کمک می‌کنند.

وی درباره برگزاری اعتراضات صلح آمیز علیه نژادپرستی و خشونت پلیس علیه سیاهپوستان گفت: فکر می‌کنم راه‌هایی برای مقاومت سازنده وجود دارد. موضوع، ساده است: کشتن ما را متوقف کنید، ما هم به اعتراضات به قتل و ظلم نهادینه شده مقامات علیه سیاهپوستان پایان خواهیم داد.
 
کیشا لانس باتمس، شهردار آتلانتا نیز در ایالت جورجیای آمریکا در سخنانی درباره قتل ریچارد بروکس، جوان سیاهپوست توسط پلیس سفید پوست و اصلاحات در نظام پلیس گفت: ما نمی‌توانیم منتظر بمانیم. ما دو هفته منتظر پیشنهادات بودیم و بعد آقای بروکس جمعه کشته شد. پس دیگر یک ساعت هم نمی‌توانیم منتظر بمانیم. احتمالا حتی تصمیم‌ها و دستورات اجرایی بیشتری از سوی من اعلام خواهد شد، تا به سرعت به روش‌های مختلف شروع به رسیدگی و لغو آموزش‌هایی کنیم که نیرو‌های پلیس مان در طول سال‌ها دیده اند.

گفتنی است درپی کشته شدن فلوید به دست درک شاوین افسر پلیس آمریکا در شهر مینیاپولیس که ۲۶ ماه مه (۶ خرداد) رخ داد، آمریکا و بسیاری از کشورهای جهان در چند هفته اخیر شاهد تظاهرات در اعتراض به نژادپرستی و خشونت پلیس بوده‌اند.

فلوید در حالی که پلیس سفیدپوست شهر مینیاپولیس ایالت مینه‌سوتا آمریکا زانوی خود را بر گلوی او گذاشته بود، فریاد می‌زد "زانویت را بردار، نمی‌توانم نفس بکشم" به قتل رسید.