X
GO
آرشیو از سال 1388 تا مرداد 1399
تاریخ انتشار: دوشنبه 12 خرداد 1399

ابعاد حقوق بشری قتل جورج فلوید

امیر بی پروا*

«جورج فلوید» شهروند رنگین پوست آمریکایی  ۲۵ می ۲۰۲۰ در مینیا پولیس به طرز وحشیانه ای توسط پلیس آمریکا در برابر انظار عموم کشته شد ، گزارش کاربران شبکه های اجتماعی از قتل وحشیانه جورج فلوید توسط پلیس آمریکا و رفتار غیر انسانی مامورین پلیس سبب واکنش جمعی جامعه آمریکا و برخاستن موج اعتراضات و انتقادات افکار عمومی، کنشگران جامعه مدنی، سیاسیون،فعالان حقوق بشری و اعتراضات گسترده مردمی و وقوع خشونت های متعدد گردید که در ده روز اخیر کانون توجه افکار عمومی دنیا شده است.

در این ماجراء نقض حقوق یک انسان به ساده ترین شکل ممکن آشکار می باشد که لازم است ابعاد قضیه از منظر حقوق بشری مورد توجه قرار بگیرد:

اول؛ پلیس آمریکا، بدون هیچ توجیه قانونی و هر نوع منطق در یک درگیری  که در آن جورج فلوید را به قتل رساند و حق حیات یک انسان را در برابر دیدگان عموم سلب نمود، جای بسیار تاسف و شگرفی است که در عصر مدنیّت و دوران حاکمیت قانون، یک انسان در حضور عموم به قتل برسد. بر اساس ماده ۶  میثاق حقوق مدنی و سیاسی و نظریات عمومی شماره های ۶  ، ۱۴ و ۳۶ کمیته حقوق بشر، حق حیات اولین حق انسان و مبنای دیگر حقوق بشری است، همه افراد و دولتها نسبت به حفظ این حق دارای تعهد می باشند و نقض حق حیات نقض آشکار حقوق بشر به طور خاص و حقوق بین الملل به طور خاص است. در این قضیه نقض حق حیات از طریق قتل غیر قانونی یک انسان آشکار می باشد.

دوم؛ رفتار پلیس آمریکایی با آقای فلوید در حالی که در برابر دوربین های عابران به عدم امکان نفس کشیدن خود اعتراض می کرد و مامورین او را مورد ضرب و شتم قرار دادند مصداق آشکار ادیت و آزار و رفتار شکنجه آمیز است که نقض آشکار ماده ۷ میثاق حقوق مدنی و سیاسی و کنوانسیون منع شکنجه است.

سوم؛ هر نوع بازداشت، دستگیری و توقیف افراد باید به موجب قانون باشد و باید با تمام افرادی که بازداشت و محاکمه می گردند رفتاری محترمانه داشت.در قضیه جورج فلید تصاویر روایتگر رفتاری غیر انسانی با فردی هستند که هنوز مجرمیت وی احراز نشده است. ماده  ۹ میثاق حقوق مدنی، سیاسی هر نوع بازداشت خودسرانه و خارج از تشریفات قانونی را ممنوع می کند و مهمتر این که ماده ۱۰ میثاق دولتها را مکلف به رفتار انسانی و توام با احترام با مجرمین و متهمین می کند. در این ماجرا ماموریت پلیس کرامت یک انسان را خدشه دار نموده اند و با رفتار غیر انسانی خود در برابر چشم های افکار عمومی دنیا مواد ۹ و ۱۰ میثاق حقوق مدنی و سیاسی را نقض کرده‌اند.

چهارم؛ مشابه قتل جرج فلوید در سال های گذشته  توسط پلیس آمریکا ارتکاب یافته است،مرگ اریک گارنر در سال ۲۰۱۴ در نیویورک مشابه مرگ جورج فلوید بود که یک شهروند سیاه پوست در وضعیت مشابه به قتل رسید.خشونت پلیس در آمریکا سه برابر سفید پوستان است که بناببر تاحقیقات آماری سیاه پوستان بیشتر در معرض شلیک گلوله و قتل توسط پلیس قرار می گیرند. اعمال خشونت بیشتر نسبت به سیاه پوستان نمونه رفتار تبعیض آمیز پلیس آمریکا نسبت به یک گروه نژادی و نمونه تبعیض نژادی می باشد . این رفتار با قاعده حقوق بشری منع تبعیض که در ماده ۲۶ میثاق حقوق مدنی و سیاسی تصریح شده است و کنوانسیون محو کلیه اشکال تبعیض نژادی مغایرت دارد و نقض فاحش حقوق بشر از طریق اعمال تبعیض نژادی است.

 در قضیه جرج فلوید پلیس آمریکا با رفتار وحشیانه منجر به قتل، حق‌های بشری حیات، کرامت انسانی، آزادی و امنیت افراد، برابری افراد را نقض آشکار نموده است و از طریق اعمال آزار و شکنجه و اعمال تبعیص اصول ممنوعیت شکنجه و تبعیض را نقض کرده است. رفتار پلیس آمریکا نقض میثاق حقوق مدنی و سیاسی،کنوانسیون محو کلیه اشکال تبعیض نژادی و کنوانسیون منع شکنجه می باشد.


*پژوهشگر حقوق بین الملل بشر